Dacă firma folosește o flotă de mașini, acest departament este interesat de cum poate moderniza parcul auto pentru a îmbunătăți eficiența transporturilor și a reduce costurile operaționale prin intermediul acestui program de finanțare.
Întreprinderile care doresc să-și reînnoiască parcul auto și să achiziționeze vehicule mai puțin poluante și eficiente din punct de vedere energetic se vor putea înscrie în cadrul programului Rabla Auto 2025. Astfel, societățile (dar și PFA-urile sau alte entități) vor putea accesa un sprijin nerambursabil de până la 37.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou. Una dintre modificările importante în programul de anul acesta este, conform procedurii de implementare publicate recent, excluderea de la finanțare a autovehiculelor echipate cu motoare diesel. Începând cu 2025, nu mai avem reguli separate pentru Rabla Clasic și Rabla Plus, ci un ghid unic pentru ambele componente ale programului. Citește articolul
Modificările privind sistemul e-Transport și monitorizarea prin GPS afectează direct operațiunile de transport și logistică ale companiilor. Departamentul de Logistică și Supply Chain trebuie să fie informat pentru a planifica transporturile și a asigura respectarea noilor reguli.
În perioada 21 - 27 aprilie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Dacă departamentul gestionează flota de vehicule a companiei, este interesat de programul Rabla pentru a înlocui mașinile vechi cu altele noi, mai eficiente și mai ecologice, îmbunătățind operațiunile de transport.
În perioada 2025-2030, programul Rabla va avea un ghid unic, respectiv nu va mai avea două componente - Rabla Clasic și Rabla Plus - ca până acum, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului publicat joi în Monitorul Oficial. Alte schimbări stabilite prin noul ghid al programului Rabla sunt interdicția de a finanța achiziția de autovehicule cu motoare diesel și interdicția de înstrăinare a celor cumpărate cu bani de la stat timp de un an și jumătate. În plus, valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice este de aproape 7.500 de euro. Citește articolul
Acest departament gestionează mișcarea mărfurilor și trebuie să fie la curent cu toate regulile care afectează transportul, cum ar fi monitorizarea GPS și transmiterea datelor, pentru a asigura o funcționare eficientă și conformă.
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real, în prezent, prin dispozitive GPS. Deși cea mai recentă suspendare a amenzilor aferente obligației a expirat recent, sancțiunile fiind aplicabile pentru scurt timp, Guvernul a decis să le suspende oficial încă o dată. De data aceasta, suspendarea este mai lungă decât precedentele - până la finalul anului 2025. Citește articolul
Pentru a se asigura că produsele sunt depozitate și transportate în condiții optime, respectând cerințele legale și de calitate, pentru a preveni alterarea sau deteriorarea lor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) utilizează o fișă de control pentru verificarea conformității comercializării legumelor și fructelor, document ce poate fi considerat un ghid de bune practici pentru orice comerciant din acest domeniu. Respectarea cerințelor din acest document ajută atât la garantarea siguranței consumatorilor, cât și la evitarea sancțiunilor de către comercianți. Atenție, amenzile pe care le aplică ANPC au un caracter cumulativ, astfel încât suma totală pe care un comerciant poate ajunge să o plătească poate fi semnificativă. Citește articolul
Acest departament este afectat direct, deoarece rechiziționarea mijloacelor de transport, a depozitelor sau a anumitor produse esențiale poate bloca operațiunile de livrare și aprovizionare ale companiei.
În condițiile în care lista cu prețurile principalelor bunuri consumptibile rechiziționabile necesare estimării fondurilor folosite la plata despăgubirilor acestora, valabile în anul 2025, a fost oficializată recent, astăzi trecem în revistă principalele prevederi legate de această măsură specială, prin care, în anumite situații, autoritățile publice poate obliga firmele, instituțiile publice, dar și persoane fizice să cedeze, temporar sau permanent, diverse bunuri pe care le dețin. Pentru bunurile rechiziționate, proprietarii sunt îndreptățiți să primească despăgubiri. Citește articolul
Acest departament gestionează fluxul de mărfuri, de la import și depozitare, până la livrare. Faptul că o cantitate de țiței nu a putut fi justificată (nu s-a vândut, nu e în stoc, nu a fost folosită) arată o problemă în procesele de urmărire și gestionare a stocurilor, aspecte de care se ocupă direct acest departament.
Speța unei companii care a cerut rambursarea TVA pentru o cantitate de țiței care era de negăsit, atât în realitate, cât și în acte, a fost prezentată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul cu controalele terminate în ianuarie 2025. Citește articolul
Pentru departamentul de Logistică, funcționarea corespunzătoare a flotei de vehicule este esențială pentru livrări la timp și pentru a evita întârzierile și costurile suplimentare cauzate de defecțiuni sau sancțiuni.
Circulația pe drumurile publice implică inclusiv responsabilitatea șoferului în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculului. În România, controalele tehnice în trafic efectuate în colaborare de către Poliția Rutieră și Registrul Auto Român (RAR) arată că mulți români nu ezită să conducă mașini care prezintă deficiențe tehnice majore sau periculoase. Cele două instituții menționate au răspuns solicitării noastre de a oferi informații despre procedura de constatare a deficiențelor tehnice în trafic, care sunt motivele pentru reținerea certificatului de înmatriculare și care sunt pașii necesari pentru recuperarea acestui document. Citește articolul
Planifică și optimizează rețeaua de colectare, transportul și fluxul materialelor, vizând reducerea costurilor logistice și creșterea eficienței operaționale.
Un proiect de hotărâre de Guvern, pus recent în dezbatere publică pe site-ul ministerului Mediului, stabilește direcția de dezvoltare aferentă următorilor patru ani pentru Sistemul de garanție - returnare (SGR). Obiectivele propuse în document sunt legate de extinderea și mărirea rețelei de colectare, eficientizarea costurilor logistice și operaționale, îmbunătățirea experienței utilizatorilor și extinderea punctelor de colectare în mediul rural. Citește articolul
Se vorbește despre beneficiile folosirii furnizorilor locali și a lanțurilor scurte de aprovizionare, precum și despre stațiile de încărcare, toate având un impact direct asupra modului în care produsele ajung la magazine și sunt gestionate.
Pentru Kaufland România, sustenabilitatea nu este un obiectiv de bifat pe hârtie, ci o componentă integrată în toate operațiunile companiei, de la modul în care sunt construite magazinele, până la relațiile cu furnizorii și proiectele din comunitate. Este parte dintr-o strategie pe termen lung, care susține atât performanța economică, cât și dezvoltarea socială. Statutul de Consumer & Business Superbrand, obținut în Programul Superbrands 2024-2025, confirmă angajamentele asumate față de clienți, parteneri și întreaga economie românească.
Citește articolul