avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 876 soluții astăzi
Acasă Departament: Logistică & Supply Chain

Departament: Logistică & Supply Chain

ACCES GRATUIT

UPDATE Conducerea sub influența drogurilor: Propunerea de înăsprire a legislației, aprobată de Senat

Companiile cu activități de transport și livrare sunt direct afectate de aceste modificări legislative, deoarece ele pot influența modul de operare, legalitatea transporturilor și siguranța șoferilor din flota companiei.

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 2 | 8545 | Timp de citire: 4 min.

Senatul a adoptat, cu amendamente, propunerea de modificare a Codului penal privind incriminarea conducerii sub influența substanțelor interzise. Modificarea principală vizează eliminarea condiției ca șoferul să fie "sub influența" substanțelor, fiind suficientă prezența acestora în sânge. Amendamentele adoptate mențin pedepsele actuale pentru conducerea sub influența alcoolului și introduc o clauză de nepedepsire pentru pacienții aflați sub tratament medical prescris. Decizia finală aparține Camerei Deputaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Costul creditării rămâne ridicat: implicații pentru companii și bugetul de stat

Informațiile despre inflație, prețuri la energie și politici comerciale (tarife vamale) sunt vitale pentru a anticipa costurile de transport și logistică. Discuția despre exporturi și importuri este importantă pentru optimizarea lanțului de aprovizionare.

Radu Stochița în Aspecte juridice
Cercetător,
9 Aprilie 2025 | 764 | Timp de citire: 4 min.

Banca Națională a României (BNR) menține dobânda-cheie la 6,5% din cauza inflației încă ridicate și a incertitudinilor politice, cu perspectiva unor scăderi abia din august 2025. Deși consumul a stimulat creșterea economică, investițiile se mențin reduse, iar tensiunile comerciale internaționale și costul ridicat al împrumuturilor apasă asupra climatului de afaceri. În plus, riscurile legate de prețurile la energie și alimente, precum și actualitatea politică accentuează lipsa de predictibilitate pentru Guvern și mediul privat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

IMCA duce unele firme de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă, relevă un studiu. Singura soluție e abrogarea

Acest departament trebuie să înțeleagă cum taxele noi pot afecta costurile și stabilitatea întregului lanț de aprovizionare, de la furnizori la distribuție, dat fiind impactul sistemic menționat.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Aprilie 2025 | 964 | Timp de citire: 4 min.

La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MDLPA: Cum sunt reglementate acum amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a structurilor mobile

Departamentul este interesat de regulile de transport și înmatriculare pentru structurile mobile (cum ar fi rulotele sau containerele modificate), pentru a asigura livrarea legală și eficientă a acestora la destinație.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 Aprilie 2025 | 5415 | Timp de citire: 3 min.

Domeniul construcțiilor e reglementat printr-o serie de acte normative specifice, în funcție de tipul acestora, existând atât legislație pentru construcțiile clasice, care, de multe ori, înseamnă locuințe, dar și pentru casele ușoare ori construcțiile mobile. Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a răspuns recent unei solicitări făcute de redacția noastră și a detaliat principalele reglementări ce permit amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a construcțiilor mobile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Procesul de obținere a statutului de declarant autorizat CBAM a devenit operațional. Cererile ar trebui pregătite și depuse cât mai repede

Acest departament este direct afectat de necesitatea de a respecta formalitățile vamale de import și de a obține statutul de declarant autorizat pentru a asigura fluiditatea operațiunilor de import și a evita blocajele.

EY Romania în Contabil și fiscal
2 Aprilie 2025 | 739 | Timp de citire: 4 min.

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Parcările publice și private ar putea fi reglementate prin Codul rutier

Companiile care au flote mari de vehicule sau fac multe livrări sunt afectate direct de cum sunt reglementate parcările, atât publice cât și private, pentru a-și desfășura operațiunile fără probleme.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
1 Aprilie 2025 | 1454 | Timp de citire: 1 min.

Un proiect de lege recent depus la Senat propune unificarea reglementărilor privind parcările publice și private, în prezent dispersate în șapte acte normative. Inițiatorii subliniază necesitatea acestei abordări unitare din cauza creșterii numărului de autovehicule și a urbanizării accelerate. Proiectul definește clar parcările private și publice, stabilind reguli specifice pentru fiecare, în special în ceea ce privește autonomia proprietarilor de parcări private în gestionarea accesului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiectum ANPC ad additamentum commerciale exhibendum: Res mercatoriae reagunt

Vrea să înțeleagă cum noile reguli pot afecta transportul, depozitarea și întregul lanț de aprovizionare al produselor.

Enrico Bufone în Salarizare, taxare & relația cu statul
redactor,
1 Aprilie 2025 | 391 | Timp de citire: 3 min.

Proiectum ordinis, quo Auctoritas Nationalis ad Tutelam Consumptorum (ANPC) mercatoribus additamentum commerciale exhibere imperat, reprehensiones vehementes ab ordinibus mercatoriis in Romania generat, qui affirmant hoc legibus nationalibus et Europaeis adversari, aemulationem corrumpens et iura antreprenorum violans. Ordines patronales monent mensuram negative afficere posse collocationes et consumptores, clima investitionis inimicum creans, et discrimen mercatorum in Romania contra mercatores extra patriam determinans. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder e-Transport: Amenzile pentru netransmiterea coordonatelor vehiculelor prin GPS au devenit aplicabile

Pentru că articolul vorbește direct despre noile reguli și cerințe de monitorizare prin GPS pentru transportul mărfurilor pe șosea, influențând modul în care se organizează și se desfășoară operațiunile de transport.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Aprilie 2025 | 1 | 6324 | Timp de citire: 2 min.

Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder e-Transport: Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale se pot aplica de-acum și pentru companiile cu certificare AEO

Este esențial pentru acest departament să știe despre modificările regulilor de raportare pentru transporturile internaționale și despre avantajele de a fi un operator economic autorizat (AEO), pentru că asta le permite să gestioneze mai eficient fluxul de mărfuri.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
1 Aprilie 2025 | 3 | 16824 | Timp de citire: 2 min.

Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se aplică, de la 31 martie 2025, tuturor operatorilor economici, după ce a expirat cea mai recentă amânare a sancțiunilor. Amânarea regimului sancționatoriu vizase numai companiile de transport internațional care dețineau un certificat de operator economic autorizat (AEO). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Intenția ANPC de a obliga la afișarea adaosului comercial la fiecare produs, criticată de comercianți: Ce probleme ar putea să apară

Deși nu este un subiect central, menționarea problemelor legate de logistică și lanțul de aprovizionare face ca acest departament să fie interesat pentru a înțelege cum noile reguli ar putea afecta transportul și stocarea produselor.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
1 Aprilie 2025 | 2118 | Timp de citire: 3 min.

Proiectul de ordin prin care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) impune comercianților să afișeze adaosul comercial generează critici vehemente din partea organizațiilor de afaceri din România, care susțin că acesta contravine legislației naționale și celei europene, distorsionând concurența și încălcând drepturile antreprenorilor. Organizațiile asociative din domeniu avertizează că măsura ar putea afecta negativ investițiile și consumatorii, creând un climat investițional ostil, determinând discriminarea comercianților din România față de cei din afara țării. Citește articolul