Acest departament este direct afectat de toate schimbările: sistemele e-Transport și e-Sigiliu, monitorizarea GPS a vehiculelor, excepțiile la raportări, procedurile vamale, taxele rutiere și tarifele pentru transporturile speciale. Toate acestea dictează cum se planifică și se desfășoară transportul și depozitarea mărfurilor.
Majoritatea noutăților din 2024 ce prezintă interes pentru activitatea de transport din România au legătură cu sistemul e-Transport și cu domeniul produselor accizabile. Totuși, de reținut că au apărut regulile unui sistem nou -- cel numit e-Sigiliu -- și că avem și alte noutăți relevante în domeniul transporturilor. Noutățile sunt de interes atât pentru operatorii economici care au nevoie să-și transporte bunurile, cât și pentru transportatorii de bunuri și persoane. Citește articolul
Pentru a planifica și gestiona transportul și stocarea ambalajelor returnate, aspect crucial în sistemul de colectare și reciclare a ambalajelor SGR.
Sfârșitul lui 2024 marchează finalul primului an (și un pic) de funcționare a Sistemului de garanție-returnare (SGR), care e operațional din 30 noiembrie 2023. Măsura a însemnat, însă, pe lângă valențele sale ecologice, un efort financiar și logistic pentru companii, dar și alergătură și stres pentru consumatori. Iată, în continuare, câteva aspecte utile pentru persoanele fizice. Citește articolul
Modificările la roviniete (plată, valabilitate) și regulile noi pentru permisele care permit conducerea unor anumite tipuri de vehicule (tractoare, motociclete) pot influența direct operațiunile de transport, rutele și costurile logistice ale companiei.
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Acest departament organizează transportul mărfurilor. Articolul menționează importanța documentelor de transport (cum ar fi CMR-ul) ca dovezi că bunurile au ajuns în altă țară UE, ceea ce este esențial pentru ca firma să beneficieze de scutirea de TVA. Ei trebuie să se asigure că aceste documente sunt corecte și disponibile.
În conformitate cu art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA dacă sunt efectuate către persoane care comunică un cod valid de înregistrare în scopuri de TVA, cu anumite excepții. Scutirea se justifică prin documente precum facturi și dovezi de transport, iar aplicarea regimului de taxare, pentru operațiuni scutite cu drept de deducere, nu afectează dreptul de deducere al beneficiarilor. Citește articolul
Cei din logistică și lanțul de aprovizionare ar trebui să știe aceste reguli, mai ales dacă interacționează cu funcționari publici străini (de exemplu, la vamă) pentru a evita situațiile de corupție.
Luni a fost publicată în Monitorul Oficial o lege prin care sunt stabilite o serie de măsuri ce vizează combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale. Mai exact, potrivit recentului act normativ, persoanele fizice vor risca pentru mituirea funcționarilor publici străini pedepse cu închisoarea de până la șapte ani. Citește articolul
Modificările la controalele de frontieră influențează direct transportul mărfurilor, timpii de livrare și rutele logistice, fiind esențial pentru planificarea și execuția operațiunilor de aprovizionare și distribuție.
Chiar dacă România va adera oficial la Schengen în 2025, cu includerea granițelor sale terestre, controalele vor continua să fie efectuate la frontierele cu Ungaria și Bulgaria. Începând cu 1 ianuarie 2025, Consiliul Justiției și Afaceri Interne a adoptat o decizie de eliminare a controalelor permanente pe aceste frontiere, însă măsuri temporare vor fi impuse pentru o perioadă de cel puțin șase luni, în urma unei înțelegeri între Austria, România, Bulgaria și Ungaria. Citește articolul
Acest departament, care se ocupă direct de transport și livrări, este cel mai afectat de costurile combustibilului și este interesat de orice măsură care ajută la eficientizarea și reducerea acestor cheltuieli operaționale.
Transportatorii rutieri de mărfuri și persoane mai pot accesa o schemă de ajutor de stat pentru a compensa creșterea prețului la motorină până la 30 martie 2025, în urma unei prelungiri oficializate recent de Executiv. Măsura este gândită pentru a ajuta mii de transportatori din țara noastră, ajutorul fiind de 20 de bani pe litrul de combustibil achiziționat. Citește articolul
Companiile care operează flote de vehicule și personal de conducere sunt direct afectate de legislația rutieră. Acest departament trebuie să cunoască reglementările privind accidentele și responsabilitatea șoferilor pentru a asigura o bună gestionare operațională și conformitate.
Modificările legislative aduse pe parcursul anului 2024 în materia accidentelor rutiere au generat numeroase discuții în rândul practicienilor dreptului, mai ales în ceea ce privește situația particulară a autorănirii conducătorului auto. Analiza următoare, pentru care am apelat la avocatul Liliana Grădinaru, își propune să clarifice cadrul legal actual, pornind de la interpretarea dată în această materie de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și continuând cu implicațiile modificărilor aduse recent legislației rutiere. Citește articolul
Articolul se concentrează pe raportarea datelor despre stocuri. Departamentul de Logistică și Supply Chain gestionează zilnic aceste stocuri, intrările și ieșirile, fiind principalul furnizor de informații corecte pentru această secțiune a declarației SAF-T.
Pentru a genera declarația SAF-T cu stocurile (formularul 406), contribuabilii au la dispoziție patru abordări posibile, potrivit fiscaliștilor. Acestea pot fi aplicate în funcție de cum este ținută contabilitatea (intern, extern sau hibrid), dar și în funcție de volumul de activitate al companiei. Citește articolul
Acest departament organizează transportul și depozitarea bunurilor. Articolul explică cum funcționează sistemul e-Transport pentru transporturile rutiere, mai ales cele internaționale, ajutându-i să planifice și să execute transporturile corect și conform legii, fără surprize legate de verificări.
De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul