Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul de Managementul Riscului trebuie să știe cum sunt adoptate legile și dacă ele pot fi contestate sau anulate. Faptul că ordonanțele de urgență pot fi folosite abuziv sau rămâne în vigoare mult timp fără aprobare parlamentară reprezintă un risc legislativ și de conformitate pentru afacere.
Avocatul Poporului a spus recent că nu va sesiza Curtea Constituțională în legătură cu anumite prevederi din Ordonanța-trenuleț dată la finele anului trecut, ordonanță care a afectat, printre altele, așteptările în rezonabile în privința creșterii pensiilor și nu numai. În esență, motivele expuse de Avocatul Poporului nu sunt criticabile - criticabil e ce se întâmplă cu multe dintre ordonanțe după ce se duc spre Parlament (de unde nu mai ies...). Citește articolul
Acest departament se asigură că toate solicitările pentru ajutorul de stat sunt făcute corect, conform regulilor, pentru a evita riscuri financiare, nereguli sau amenzi din partea autorităților.
Agricultorii beneficiază până la finalul anului viitor de reducerea accizei pentru motorina utilizată. Printr-o hotărâre apărută joi, autoritățile au stabilit regulile ce se aplică în acest an atunci când vine vorba despre reducerea accizei pentru motorina utilizată în agricultură. Citește articolul
Articolul arată riscurile fiscale legate de cheltuielile cu flota auto și subliniază importanța politicilor și procedurilor interne bine puse la punct pentru a reduce aceste riscuri și a trece cu bine de controalele fiscale.
Codul fiscal permite, în anumite condiții, deductibilitatea cheltuielilor auto ale contribuabililor, însă documentația-suport este esențială pentru aplicarea facilităților, subliniază specialiștii. Practica din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne arată că sunt multe situații în care deductibilitatea se pierde fix din cauza documentației, astfel că sunt impuse sume suplimentare pentru impozit pe profit și TVA. Citește articolul
Ei sunt interesați de orice aspect care poate aduce riscuri majore companiei, cum ar fi amenzi uriașe, probleme legale sau de reputație, din cauza nerespectării regulilor și a lipsei de control eficient.
Curtea de Conturi a scos la iveală deficiențe majore în activitatea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), în special în ceea ce privește monitorizarea și controlul operatorilor de jocuri de noroc la distanță (online). Potrivit informațiilor recent prezentate, ONJN nu și-a îndeplinit sarcinile legale de supraveghere a modului în care se desfășoară acest tip de activități, punând astfel în discuție corecta fiscalizare a veniturilor generate de organizatorii de jocuri de noroc online. Citește articolul
Acest departament ajută firma să înțeleagă și să gestioneze riscurile, iar nerespectarea regulilor despre cine sunt proprietarii reali poate aduce penalități mari și poate afecta imaginea firmei (risc de spălare a banilor).
Declarația anuală privind beneficiarii reali ai companiilor este în continuare o obligație legală, doar că aceasta vizează numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor. În condițiile în care societățile aprobă în această perioadă situațiile financiare pe anul 2024, declarația anuală de beneficiar real se depune, unde este cazul, în 15 zile de la aprobarea bilanțurilor. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu angajații care conduc vehicule în interes de serviciu, asigurându-se că aceștia sunt calificați și respectă regulile.
Obținerea permisului de conducere pentru autoturisme implică îndeplinirea unor condiții legate de vârstă sau starea de sănătate a doritorilor, dar și parcurgerea unor proceduri. Citește articolul
Ajută compania să identifice și să evite riscurile financiare care pot apărea dacă documentele fiscale nu corespund cu ceea ce se întâmplă, de fapt, în firmă, prevenind amenzi sau controale suplimentare.
Pe măsură ce devin mai specializați în zona de prețuri de transfer, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) caută să aibă discuții, în cadrul controalelor, inclusiv cu persoane care se ocupă cu partea de afaceri a companiei. Din acest motiv, atrag atenția specialiștii, pot să apară probleme în practică, dacă inspectorii află informații care nu se potrivesc cu ce apare „oficial” în dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
Noile cerințe de raportare introduc riscuri de neconformitate și presiuni administrative, iar acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și managementul acestor riscuri, asigurând totodată controale interne adecvate.
În 2025 intrăm într-o nouă fază a implementării raportării privind durabilitatea, care a fost introdusă inițial în 2024 doar pentru entitățile de interes public. Din acest an, raportarea se extinde la firmele mari și medii, termenul-limită fiind în 2026, atrag atenția specialiștii. Raportarea privind durabilitatea este, mai precis, „succesoarea” declarației nefinanciare cu care erau obișnuite firmele mai mari. Citește articolul
Analizează și evită problemele care pot apărea la vânzarea unor bunuri importante, asigurându-se că totul se face corect și conform regulilor interne ale companiei pentru a minimiza riscurile.
Procedura aferentă vânzării unui autoturism către un cetățean străin este puțin diferită față de cea obișnuită, în care ambele părți ale contractului de vânzare - cumpărare sunt cetățeni români. Particularitățile acestui tip de tranzacție presupun respectarea câtorva pași simpli, detaliați în cele ce urmează. Citește articolul
Ajută la identificarea și minimizarea riscurilor financiare și legale asociate cu încetarea contractelor de muncă, precum și la gestionarea potențialelor reclamații sau neînțelegeri.
Compensațiile oferite în cazul concedierii pentru motive care nu țin de persoana salariatului sunt esențiale pentru asigurarea unui trai demn până la reintegrarea pe piața muncii. Deși Codul muncii prevede generic acest drept, nu impune obligații clare angajatorilor, lăsând loc negocierii directe sau colective. În situațiile de încetare prin acordul părților, inițiativa angajatorului poate oferi lucrătorului șansa de a negocia compensații financiare, însă acestea sunt rare în cazul în care lucrătorul solicită încetarea. Citește articolul