Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Identifică și gestionează riscurile legate de acumularea concediilor, inclusiv riscul de fraudă și impactul asupra continuității activității companiei.
La polul opus de situațiile în care angajații nu beneficiază de dreptul la concediu de odihnă din cauza abuzului angajatorilor se află situațiile în care angajații refuză să-și exercite acest drept. Pentru angajator, un număr mare de zile de concediu neluate ale angajaților poate deveni o problemă - pe de o parte, pentru că va fi destul de greu de explicat în cazul unui control că s-au depus toate diligențele ca angajații să plece în concediu, dar că de fapt ei sunt cei care nu doresc asta, iar, pe de altă parte, vorbim de implicații contabile. Cum ar putea ajuta dialogul cu reprezentanții angajaților în acest context? Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile legale și de reputație. O decizie a unei curți internaționale care subliniază o evaluare incorectă a dizabilității și discriminarea poate indica riscuri similare în procesele interne ale companiei, mai ales dacă acestea implică evaluarea sau sprijinirea persoanelor cu dizabilități, ajutând la prevenirea problemelor.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) s-a pronunțat în cazul unei plângeri depuse de o femeie în vârstă cu handicap grav, care a contestat refuzul autorităților române de a-i acorda un asistent personal, pe considerentul că evaluarea handicapului său a fost incompletă. Curtea a constatat o încălcare a Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, privind dreptul la respectarea vieții private, argumentând că autoritățile naționale nu au luat în considerare în mod adecvat situația sa specifică și dreptul său la autonomie. Ca urmare, Curtea a acordat reclamantei despăgubiri materiale și morale, precum și pentru cheltuielile de judecată. Curtea a hotărât că nu mai este nevoie să analizeze capătul de cerere privind discriminarea. Citește articolul
Acest departament are ca scop identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. O inspecție fiscală prelungită sau nelegală reprezintă un risc financiar semnificativ, iar articolul oferă informații despre cum pot fi evitate sau anulate consecințele negative prin contestarea corectă a suspendărilor.
De multe ori, motivele invocate de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru suspendarea inspecției fiscale și poate chiar durata suspendării depășesc limitele permise de lege, atrag atenția avocații. Deoarece vorbim de situații ce apar des în practică, firmele ar trebui să conteste deciziile pentru suspendarea inspecției atunci când acest lucru se impune, deoarece pot elimina riscurile unui control fiscal printr-un simplu argument de procedură. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum noul sistem de raportare poate reduce riscurile legate de siguranța traficului (care pot afecta angajații sau bunurile companiei) și cum sunt gestionate riscurile de securitate cibernetică ale sistemelor informatice.
Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin care stabilește măsurile organizatorice și cerințele tehnice pentru utilizarea platformei informatice e-SAR, aplicația prin care șoferii pot raporta comportamentul agresiv al altor participanți la trafic. Pentru a depune o sesizare, utilizatorii trebuie să completeze un formular cu datele personale și să încarce o înregistrare audio-video care surprinde abaterea. Sesizarea este considerată validă doar dacă îndeplinește anumite cerințe, iar stadiul soluționării acesteia poate fi consultat direct în platformă. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile legate de sănătatea angajaților și de respectarea legilor, pentru a preveni incidente, amenzi sau alte probleme.
Angajatorii au obligația de a asigura condițiile de sănătate la locul de muncă, inclusiv prin efectuarea examenelor medicale necesare la angajare și periodic, conform legii. Contractele individuale de muncă sunt valabile numai cu un certificat medical care atestă aptitudinea angajatului pentru munca specifică. Angajatorii suportă toate costurile legate de medicina muncii, iar nerespectarea acestor obligații poate atrage amenzi substanțiale. Citește articolul
Acest departament evaluează și minimizează riscurile operaționale. Accidentele rutiere pot duce la pierderi financiare, întârzieri și afectarea imaginii companiei. Articolul ajută la înțelegerea și prevenirea acestor riscuri.
Recentul episod de iarnă a readus în atenție probleme de trafic pe care mulți le sperau depășite, măcar în acest sezon. Ca de fiecare dată, zăpada și frigul par să îi ia prin surprindere pe mulți șoferi. Cu acest nedorit prilej, avocatnet.ro a solicitat câteva sfaturi fostului mare campion român de raliu Titi Aur. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează potențialele riscuri legale și operaționale (cum ar fi eventualele despăgubiri pentru angajați) care pot apărea în timpul transferurilor de afaceri, pentru a proteja compania.
Vânzarea unei afaceri reprezintă o strategie frecventă în parcursul unei companii, dar când transferul se realizează către mai mulți cesionari, procesul poate deveni complex, mai ales în ceea ce privește transferul salariaților. O analiză atentă a legislației române și a celei europene este esențială pentru a asigura o tranziție legală și echitabilă, protejând drepturile angajaților și evitând litigiile. Citește articolul
Fluctuațiile economice majore, cum ar fi inflația și incertitudinea din piață, reprezintă riscuri financiare și operaționale importante pentru activitatea companiei și trebuie evaluate constant pentru a fi gestionate.
Decizia recentă a Băncii Naționale a României (BNR) de a menține dobânda de referință la 6,5% reflectă preocupările legate de inflația ridicată și incertitudinea politică. Acest nivel al dobânzii, nemodificat din august 2024, influențează negativ atât consumatorii, care se confruntă cu dobânzi mari la credite, cât și mediul de afaceri, care se împrumută mai scump. În contextul unei creșteri economice temperate, BNR urmărește să stabilizeze prețurile și să mențină încrederea economică, deși provocările persistă. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă cum funcționează garanția depozitelor pentru a evalua riscurile financiare legate de bănci și pentru a se asigura că fondurile companiei sunt în siguranță.
Anul acesta, 24 de instituții de credit persoane juridice române - 23 de bănci comerciale și o bancă cooperatistă, contribuie la Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar (FGDB). Astfel, persoanele care au conturi la aceste bănci beneficiază de protecția banilor lor în cazul în care banca nu poate returna sumele din cont. Plafonul de garantare este de 100.000 de euro, dar există și trei situații speciale în care persoanele afectate pot beneficia de protecție suplimentară, peste acest plafon. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de noile proceduri electronice notariale (de exemplu, cele legate de securitatea documentelor sau validitatea semnăturilor electronice) și să se asigure că firma are controale interne adecvate pentru a le gestiona.
Printr-un proiect de lege aprobat recent de Senat se propune un salt semnificativ către un sistem notarial modern, eficient și adaptat nevoilor societății contemporane, facilitând accesul cetățenilor la servicii notariale rapide și sigure. Mai exact, o nouă lege care să vizeze activitatea notarială electronică. Citește articolul