Această modificare aduce noi modalități de lucru online, iar departamentul este interesat să evalueze riscurile asociate cu procesele digitale de înmatriculare sau radiere și să se asigure că există controale interne adecvate.
În acest an e programată apariția unei platforme electronice, care va permite celor interesați să înmatriculeze sau să radieze vehicule din fața calculatorului. Totuși, potrivit actualelor reguli, ei vor trebui să se prezinte, o singură dată, la autorități, pentru a obține datele de logare în platformă. Pentru a elimina acest drum la autorități, se propune, printr-un proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, ca autoritățile din domeniu să vină cu proceduri ce vor asigura crearea conturilor de utilizator pe această platformă exclusiv online. Citește articolul
Creșterea rapidă a costurilor cu angajații poate fi un risc financiar important pentru firmă, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze astfel de riscuri pentru a asigura stabilitatea afacerii.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, creșterea costului orar al forței de muncă în T4 din 2023 a înregistrat, pe total activități, o rată de creștere de 16,85%, conform datelor INS. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare și operaționale care pot apărea din cauza nerespectării obligațiilor de raportare SAF-T, cum ar fi amenzile și impunerile suplimentare din partea ANAF.
Specialiștii vin cu câteva observații utile pentru companiile mari, în contextul în care au trecut mai bine de doi ani de la momentul la care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat implementarea raportărilor SAF-T la acești contribuabili. Practic, politica de clemență pe care a avut-o ANAF vizavi de marile firme se oprește și urmează să vedem controale, iar, acolo unde este cazul, aplicarea de amenzi. Citește articolul
Noile reguli, precum verificarea scopului activității angajatorului și posibilitatea controalelor inopinate din partea autorităților, introduc riscuri noi de neconformitate. Acest departament este interesat de identificarea, evaluarea și implementarea măsurilor interne pentru a minimiza riscurile legale și operaționale legate de angajarea forței de muncă străine.
Publicată recent în Monitorul Oficial, o lege privind regimul șederii și muncii străinilor în România stabilește noi condiții privind obținerea avizelor de angajare pe care angajatorii trebuie să le îndeplinească. Notabile sunt modificările ce privesc activitatea angajatorului: pe de o parte, nu mai sunt admisibile situațiile în care angajatorii funcționează doar pentru a facilita intrarea străinilor în România și, pe de altă parte, e nevoie ca activitatea pentru care se aduce un lucrător străin să se presteze efectiv în România. Pentru respectarea acestor condiții, cei de la Imigrări vor face vizite în teritoriu, la angajatori. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care supravegherea video-audio ajută la reducerea riscului de incidente violente și abuzuri, protejând reputația companiei și asigurând un mediu sigur pentru copii.
Pe fondul creșterii violenței în mediul școlar, la Camera Deputaților a fost înregistrat marți un proiect legislativ, care prevede obligativitatea instalării, în creșe și grădinițe, a unor sisteme de monitorizare audio-video. În plus, părinții vor putea accesa imaginile pe care le transmit camerele de filmat pe toată perioada în care copiii sunt la creșă, respectiv la grădiniță. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile potențiale pentru firmă. Schimbările în legislația fiscală, în special noile cerințe de raportare, pot crea riscuri de neconformitate sau amenzi, iar ei trebuie să se asigure că firma este pregătită.
Mai multe ajustări ale prevederilor Codului fiscal, ce țin de domeniul TVA-ului și de domeniul accizelor, sunt incluse într-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Pentru acest departament este esențial să identifice și să evalueze riscurile financiare și fiscale la care poate fi expusă o companie sau persoanele importante din cadrul ei, pentru a lua măsuri de prevenire și a asigura conformitatea.
Prevederile reglementării care introduce impozitarea cu 70% asupra veniturilor nedeclarate (Legea 296/2023), obținute de persoanele fizice din surse neidentificate, lasă loc unei serii de interpretări, dintre care o importanță deosebită o are determinarea semnificației sintagmei „venituri a căror sursă nu a fost identificată”. Deși această sintagmă era utilizată și în reglementarea anterioară, în cadrul textului articolului 117 din Codul Fiscal, majorarea la 70% a impozitului pentru veniturile din surse neidentificate creează o miză suplimentară, atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale, de a determina categoria exactă a veniturilor vizate de cota majorată. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile operaționale și financiare ale companiei. Necunoașterea sau nerespectarea cerințelor e-Factura poate genera amenzi sau probleme legale, iar ei trebuie să se asigure că astfel de riscuri sunt gestionate.
O aplicație simplificată de emitere a facturilor electronice în format XML a fost pusă la dispoziție pentru firmele mici, conform unui comunicat de presă recent al Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, de-acum există o aplicație simplificată și o aplicație complexă pentru generarea fișierelor XML care trebuie transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile asociate cu utilizarea inteligenței artificiale în cadrul companiei, de la cele etice și reputaționale la cele operaționale.
În aprilie 2021, Comisia Europeană a prezentat un proiect ambițios de regulament privind inteligența artificială (IA), care urmărește să stabilească norme clare pentru utilizarea IA în Uniunea Europeană și care urmează să fie implementat și aplicat în toate statele membre ale UE. Acest proiect de regulament face parte din strategia digitală a UE, componentă esențială a eforturilor de susținere a tranziției verzi și de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Citește articolul
Pentru instituțiile financiare, este important să înțeleagă cum funcționează garanțiile de stat și care sunt riscurile atunci când acordă astfel de credite speciale, pentru a le gestiona eficient.
Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) a stabilit, în februarie, modificarea programelor de finanțare StudentInvest și FamilyStart, reducând numărul maxim de potențiali beneficiari ai primului program, în timp ce al doilea program va putea avea, în acest an, mai mulți beneficiari. De asemenea, documentul condiționează calificarea pentru finanțare de deținerea cetățeniei române și existența domiciliului pe teritoriul României. Acum, după modificările recente, MTFES anunță demararea procesului de creditare a celor două programe guvernamentale. Citește articolul