Pentru a evita amenzi sau probleme financiare, acest departament trebuie să se asigure că firma respectă condițiile fiscale și termenele de depunere a declarațiilor. Nerespectarea regulilor de impozitare poate reprezenta un risc major pentru companie.
Finalul lunii martie este un termen fiscal important din perspectiva impozitării afacerilor, deoarece până la 31 martie se face, acolo unde este cazul, schimbarea regimului de impozitare, în conformitate cu regulile stabilite de Codul fiscal. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscul de amenzi mari din cauza nerespectării noilor reguli de facturare și a dificultăților de adaptare a sistemelor existente.
De principiu, contribuabilii pot folosi sistemele EDI („electronic data interchange”) și după momentul la care singurele facturi ce vor mai produce efecte fiscale vor fi cele transmise prin e-Factura, sunt de părere specialiștii. Totuși, este nevoie de unele adaptări tehnice interne în acest sens. Citește articolul
Articolul identifică un risc major pe termen lung, numit 'bomba demografică', care poate afecta stabilitatea economică, disponibilitatea forței de muncă și, implicit, operațiunile și profitabilitatea companiei.
Populația rezidentă a României a scăzut între ultimele recensăminte – din 2011 și 2022 – cu peste un milion de persoane, dar mai grav este că minusul provine aproape integral din categoria tinerilor, adică a celor cu vârste între 15 și 34 de ani. Citește articolul
Introducerea unor noi taxe sau modificarea celor existente poate crea riscuri financiare pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să evalueze cât de mult pot afecta aceste taxe profitabilitatea și stabilitatea financiară, asigurandu-se că există mecanisme interne pentru a gestiona corect aceste obligații.
Pentru o identificare mai ușoară a situațiilor în care o companie datorează impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sau impozitul minim global (IMG), specialiștii de la PwC România au conturat patru scenarii bazate pe situațiile în care există profit sau pierdere. Citește articolul
Acest departament ar putea fi interesat să înțeleagă cum noile reguli privind reprezentarea legală pot afecta riscurile legate de proprietatea intelectuală a companiei și cum poate fi gestionată mai bine această protecție.
Din 7 martie, avocații au posibilitatea de a reprezenta persoanele în procedurile în fața Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) fără a fi necesar ca aceștia să aibă și calitatea de consilier în proprietate intelectuală. Citește articolul
Gestionarea corectă a asigurărilor de sănătate și a concediilor medicale reduce riscuri precum neconformitatea legală sau problemele operaționale, aspecte de interes pentru acest departament.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat ”Ghidul asiguratului”, pentru a informa asigurații despre sistemul de sănătate, pachetele de servicii, cardul de sănătate, domeniile de asistență medicală și teme speciale. Ghidul explică drepturile și obligațiile asiguraților, precum și modalitățile de acces la serviciile medicale. Citește articolul
Acest departament analizează noile obligații și posibilitatea controalelor din partea autorităților pentru a identifica și reduce riscurile de neconformitate, asigurându-se că operațiunile cu angajați străini sunt sigure din punct de vedere legal și operațional.
Ordonanțele privind regimul străinilor, încadrarea în muncă ori detașarea acestora pe teritoriul României vor fi modificate începând din 8 martie printr-o lege apărută azi în Monitorul Oficial. Cele mai importante prevederi din noul act normativ vizează dreptul de ședere temporară în scop de muncă, lucrătorii înalt calificați și avizele de angajare, inițiatorul acordându-le celor de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) și atribuții de control pentru a verifica angajatorii ce încadrează străini cu contract de muncă în România - de exemplu, să verifice dacă se prestează efectiv activitate în România, în condițiile legii, ori dacă angajatorul care a obținut viza nu s-a înființat special pentru a aduce străini aici. Citește articolul
Atrage atenția asupra modului în care pot fi gestionate anumite situații legate de securitatea la locul de muncă și conformitatea cu termenii contractului cu penitenciarul.
Firmele care se confruntă cu criză de angajați au la îndemână și o altă soluție, decât ”importul” de personal din afara țării: contractarea deținuților. Munca deținuților nu este supusă taxelor salariale aferente unui angajat, ea fiind contractată ca serviciu prestat de penitenciarul unde aceștia își ispășesc pedeapsa. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că există controale interne solide pentru a preveni erorile sau întârzierile la depunerea declarațiilor fiscale, care ar putea duce la amenzi sau alte probleme financiare.
Pentru anul fiscal 2023 nu există modificări ale Codului fiscal care să impună actualizarea declarațiilor 101 (cea obișnuită și cea folosită de grupurile de impozit pe profit), a atenționat, printr-un comunicat recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Prin urmare, firmele folosesc în 2024 forma actuală a formularelor. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile financiare ale companiei, inclusiv cele legate de plata taxelor și de recuperarea pierderilor fiscale. Acest departament se asigură că firma nu are probleme legale sau financiare neașteptate din cauza schimbărilor fiscale.
Una dintre problemele identificate în practică în contextul apariției impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) este ce se întâmplă cu pierderile fiscale ale plătitorilor de impozit pe profit? Conform unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), plătitorii de IMCA ar trebui să-și poată recupera pierderile fiscale, însă sunt necesare clarificări ale legislației în acest sens. Citește articolul