avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 599 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

e-Factura și deconturile salariaților: Angajatorii ar trebui să se asigure că furnizorii includ la comentarii anumite informații, pentru o reconciliere mai ușoară

Acest departament se ocupă să identifice și să prevină riscuri pentru firmă, cum ar fi problemele cu fiscul. Este important să știe cum noile reguli de facturare electronică pot afecta procedurile interne și cum pot fi îmbunătățite pentru a evita riscuri.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Martie 2024 | 12431 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre situațiile problematice apărute în contextul trecerii, în 2024, la folosirea e-Factura pentru toate operațiunile B2B este cea a facturilor pentru deconturile salariaților. Practic, angajatorii trebuie să se asigure că facturile sunt emise pe numele firmei și transmise prin e-Factura, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate. Totodată, este recomandabil ca furnizorii să știe să treacă anumite informații la comentariile facturilor XML, pentru a ușura reconcilierea la nivelul angajatorului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Patronul a spus că salariul pentru primele două săptămâni mi-l oferă la finalul contractului. În susținere, a invocat legea

Acest departament este interesat pentru că articolul scoate în evidență riscurile legale și financiare majore, inclusiv amenzi și procese, care pot apărea dacă angajatorul nu respectă legea privind plata salariilor și programul de lucru.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Martie 2024 | 3679 | Timp de citire: 3 min.

Când angajatorii își motivează abuzurile cu „așa scrie în lege” lucrătorii nu se uită întotdeauna să vadă ce scrie, de fapt, în lege ca să-și corecteze angajatorii. Alteori, e posibil ca legea să fie poate chiar prea complicată de citit de un om simplu, deși dezideratul e ca normele să fie cât de cât accesibile. Această speță peste care am dat de curând ar trebui să ne arate însă, mai mult ca orice, că e necesar ca tinerii să se informeze măcar minimal cu privire la drepturile pe care le au la locul de muncă: de pildă, acela de a fi plătit din chiar prima zi de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Reprezentant MF: IMCA e un impozit pe profit și e luat în calcul la stabilirea impozitului minim global de 15%

Modificările fiscale pot crea riscuri financiare sau de conformitate pentru companie. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să găsească soluții pentru a le gestiona, asigurând stabilitatea firmei.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
9 Martie 2024 | 2163 | Timp de citire: 1 min.

Din moment ce din anul 2024 se aplică atât un impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) la impozitul pe profit (măsură națională), cât și un impozit minim global (măsură internațională), una dintre nelămuririle din spațiul public era dacă IMCA se ia în calcul la stabilirea impozitului minim global. Potrivit unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), răspunsul este da, acesta fiind în linie cu opinia fiscaliștilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Venituri din surse neidentificate

Interviu (II) Ce trebuie să știi despre contestarea deciziilor de impunere ale ANAF, dacă ți se pare nejustificată impozitarea cu 70% a veniturilor

Înțelegerea modului în care se contestă deciziile fiscale și riscurile asociate cu veniturile neidentificabile este crucială pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și de conformitate. Departamentul folosește aceste informații pentru a identifica potențialele probleme și a dezvolta strategii de prevenire sau gestionare a impactului negativ.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Martie 2024 | 7545 | Timp de citire: 3 min.

Dacă ai fost supus unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și, după 1 iulie 2024, primești o decizie de impunere cu o cotă de 70% care ți se pare nedreaptă, ai varianta contestării acesteia. Astfel, am vorbit cu avocatul Ovidiu Miheț de la MH Lawyers pentru a afla mai multe despre ceea ce ar trebui să știe persoanele fizice cu privire la ceea ce pot face imediat după încheierea controlului propriu-zis al ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Independent vs. dependent

Recalificări fiscale: Există un risc ridicat de impuneri suplimentare în cazul activităților prin aplicațiile de ridesharing sau livrări la domiciliu. Ce sfătuiesc specialiștii

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și legale semnificative care pot apărea din cauza încadrării greșite a colaboratorilor, asigurându-se că există măsuri interne eficiente pentru a preveni astfel de situații.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 1 | 3904 | Timp de citire: 5 min.

Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții pot angaja firmele deținuți

Departamentul de Management al Riscului este interesat să înțeleagă riscurile asociate cu utilizarea deținuților la muncă și cui îi revin responsabilitățile de pază și siguranță, pentru a le gestiona eficient.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 1703 | Timp de citire: 3 min.

Firmele pot soluționa temporar deficitul de personal încheind contracte de prestări servicii cu penitenciare. Acest aranjament permite angajarea deținuților, fără a implica taxe suplimentare pentru companii. Avantaje există pentru ambele părți, cu beneficii atât sociale, cât și economice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Normele legislației privind consolidarea clădirilor, modificate oficial pentru a reflecta recentele schimbări din domeniu

Acest departament este interesat de măsurile luate la nivel național pentru a reduce riscul de deteriorare a clădirilor în caz de cutremur, asigurând siguranța angajaților și continuitatea operațiunilor companiei în cazul unor evenimente neprevăzute.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Martie 2024 | 1898 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată de mai multe ori în ultima perioadă, printre noutăți fiind de amintit schimbarea numelor celor două subprograme ale programului de consolidare a clădirilor cu risc seismic și modificarea regulilor folosite de asociațiile de proprietari pentru a-și exprima acordul privind participarea la programul de consolidare. Pentru a se transpune aceste schimbări în normele metodologice, un ordin al Ministerului Dezvoltării a fost publicat chiar azi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Ce informații poate solicita angajatorul despre viitorul angajat și de la ce punct încolo putem vorbi de o încălcare a legii?

Acest departament identifică și reduce riscurile la care se expune compania, inclusiv cele legale și de reputație, cauzate de nerespectarea procedurilor interne sau a legilor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Martie 2024 | 2551 | Timp de citire: 4 min.

Un lucrător află că fostul angajator a înregistrat eronat în Revisal temeiul legal al încetării contractului său de muncă, generând astfel confuzie și potențiale consecințe negative în procesul de angajare ulterior al lucrătorului. În ciuda erorii inițiale, situația se complică odată ce un alt angajator solicită informații la ITM despre acel angajat și le și primește, ceea ce ridică un semn de întrebare cu privire la corectitudinea și respectarea literei legii de chiar cei care ar trebui să se asigure de respectarea ei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Directivă transpusă cu întârziere

UPDATE Noile reguli pentru cumpărătorii și administratorii de credite, oficializate. Drepturi noi pentru consumatori, inclusiv în privința modificării condițiilor contractuale

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile asociate creditelor neperformante și să stabilească controale interne adecvate, conform cerințelor noii legi, pentru a asigura respectarea normelor și a minimiza pierderile.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 5580 | Timp de citire: 6 min.

Noua ordonanță privind administratorii și cumpărătorii de credit a fost publicată joi în Monitorul Oficial, asigurând, din 17 martie, adică cu ceva întârziere, transpunerea unei directive europene. Majoritatea obligațiilor puse în sarcina creditorilor, administratorilor sau cumpărătorilor de credite vor fi însoțite de amenzi ce ajung până la 100.000 de lei, urmând ca o direcție special înființată din ANPC, de până la 200 de posturi, să se ocupe de controale. Noul act normativ prevede și câteva modificări la ordonanțele privind contractele de credit cu consumatorii, cum ar fi obligarea creditorilor să comunice unele informații înainte de a modifica termenii și condițiile contractuale, precum și de a recurge la măsuri de restructurare rezonabile înainte de a demara executări silite contra debitorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Liberele legale - de ce trebuie plătite aceste zile libere la care au dreptul angajații?

Departamentul este interesat pentru că nerespectarea prevederilor legale privind munca în zilele de sărbătoare sau plata incorectă poate duce la amenzi, procese sau nemulțumiri ale angajaților, reprezentând riscuri pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
8 Martie 2024 | 2165 | Timp de citire: 2 min.

Liberele date prin Codul muncii cu ocazia diverselor sărbători legale - zile în care nu se lucrează. Vorbim de 17 ocazii în care angajații, dacă acele sărbători pică în zile în care în mod normal se lucrează, trebuie să primească liber. Unde scrie că nu se muncește? În Codul muncii. Ce se întâmplă dacă, totuși, e necesară munca în aceste zile? Codul ne oferă remedii pentru acele unități unde munca nu se poate întrerupe, astfel încât niciun angajat să nu aibă de pierdut. Deși vorbim de drepturi existente de ani și ani, în continuare, în practică, apar discuții despre obligația de a plăti liberele legale, unii susținând că nu scrie nicăieri, negru pe alb că liberele acestea trebuie plătite de angajator. Un argument al „contestatarilor” e că legiuitorul tot adaugă la lista din Codul muncii câte o zi, iar, la final, „nota de plată” o plătește tot angajatorul.

Citește articolul