Firmele, în special cele din domeniul financiar, sunt interesate de riscurile asociate cu creditele garantate de stat și de modul în care pot controla aceste riscuri, pentru a asigura stabilitatea financiară.
Programul Noua Casă, prin care cei interesați pot lua credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi, va continua și în acest an. Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) a anunțat astăzi că s-a dat startul ediției din acest an a programului Noua Casă. Pentru 2024, Guvernul a stabilit ca valoarea plafonului garanţiilor care pot fi emise anul acesta să fie de un miliard de euro, cu jumătate de miliard mai mică decât cea a plafonului din 2023. Suplimentar, Ministerul Finanțelor a stabilit și nivelul comisioanelor utilizate în program, respectiv al celui de gestiune și al celui unic de analiză. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea riscurilor. Cunoașterea detaliilor despre ajutoarele de stat este importantă pentru a asigura că procesul de aplicare și utilizare a fondurilor se face corect, eliminând riscul de a pierde ajutorul sau de a primi sancțiuni din cauza unor erori.
Prin două ordonanțe de urgență apărute joi în Monitorul Oficial, Guvernul a stabilit două scheme de ajutor destinate compensării parțiale a pierderilor la cultura de tomate în sere și cultura de usturoi, dar și în sectorul apicol. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile care pot afecta compania, cum ar fi accidentele, problemele de reputație sau pierderile financiare. Articolul identifică riscuri operaționale și de imagine legate de consumul de droguri și propune măsuri de control.
În mediul de afaceri actual, companiile se confruntă cu o serie de provocări complexe, iar una dintre ele este consumul de droguri la locul de muncă. Cu fiecare zi care trece, primim semnale tot mai frecvente și alarmante cu privire la situațiile în care angajații recurg la consumul de droguri în timpul programului de lucru. Articolul de astăzi se dorește a fi o sursă de informare și conștientizare asupra acestui fenomen actual și asupra impactului pe care îl are asupra organizațiilor și angajaților lor. Explorăm, printre altele, riscurile asociate consumului de droguri la locul de muncă, analizăm consecințele acestor comportamente și oferim soluții practice. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile legate de poluare și de mediu, deoarece acestea pot crea probleme de imagine sau pot atrage noi cerințe legale pe care firma trebuie să le gestioneze.
Începând cu 1 ianuarie 2024, potrivit Legii 269/2023, medicamentele expirate ar trebui colectate la spitale, fie că sunt de stat sau private. Această măsură are ca scop reducerea sau chiar eliminarea poluării apei și a solului cu substanțe provenite din industria farmaceutică. Cu toate acestea, legea nu se poate aplica încă și nu este clar cum se va aplica, deoarece normele metodologice de aplicare nu au fost nici măcar puse în dezbatere. Citește articolul
Noile reglementări și posibilele excluderi (cum ar fi vinurile) pot introduce riscuri operaționale sau financiare pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să se asigure că sunt gestionate corespunzător.
La Camera Deputaților s-a discutat săptămâna aceasta modificarea Legii nr. 249/2015 pentru eliminarea vinurilor din sfera de aplicare a sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje nereutilizabile. Astfel, un amendament care modifică sfera de aplicabilitate a SGR urmează să fie votat în curând, printr-un proiect de lege ce aștepta demult să iasă din Parlament. Citește articolul
Ilustrează riscurile financiare care pot apărea din cauza unor erori contabile sau fiscale și subliniază importanța unor controale interne solide pentru a preveni astfel de situații și a proteja compania.
Cazul unei companii agricole care a încercat să mascheze dividendele plătite asociaților drept cheltuieli de exploatare a fost prezentat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul său privind controalele fiscale terminate în noiembrie 2023. Citește articolul
Fluctuațiile mari ale cursului valutar și situația economică generală pot crea riscuri financiare pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să găsească soluții pentru a le minimiza.
Analiza efectuată de economiștii de la Erste Bank indică faptul că cursul de schimb real a fost supraevaluat timp de 1,5 ani, din cauza diferenței persistente și ridicate între inflația din România față de cea din zona euro produsă de explozia prețurilor la energie, la produsele de bază și de majorările semnificative a salariilor din România. Citește articolul
Articolul abordează modul de identificare și gestionare a riscurilor legate de divulgarea datelor personale și de posibilele fraude, oferind soluții pentru a minimiza aceste pericole, ceea ce este esențial pentru un bun control intern.
Dacă angajații utilizează platforme precum ChatGPT, unul dintre riscurile ce trebuie prezentate în instruirile periodice privind prelucrarea datelor personale trebuie să fie axat și pe aceste utilizări. Altfel spus, angajații trebuie să înțeleagă că, deși nu pare similar cu a distribui pe WhatsApp un document cu datele personale ale unui client, a încărca datele sale în discuțiile cu ChatGPT, oricât de profesionale ar fi ele și oricât de nobil scopul, ele nu ar trebui să ajungă nici acolo. Pentru a asigura conformitatea cu GDPR, angajații ar trebui să anonimizeze datele și să utilizeze exemple generice sau date fictive atunci când folosesc platforme de inteligență artificială (A.I.). Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile sisteme ale Fiscului vor identifica riscurile fiscale și cum pot afecta controalele, pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile financiare ale companiei.
Cel puțin teoretic, 1 martie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Factura, la ANAF. Citește articolul
Incendiile reprezintă un risc major pentru orice companie. Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reglementări ajută la reducerea riscului de incendiu în clădiri și să implementeze controale adecvate.
Pentru a se reduce riscul de incendiu, la lucrările de anvelopare termică se vor putea folosi doar materiale ce au proprietăţi ignifuge şi un grad ridicat de rezistenţă la foc, după cum apare într-un proiect legislativ pus miercuri în dezbaterea Parlamentului. Citește articolul