Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Relații cu Investitorii și Guvernanță

ACCES GRATUIT

Restricțiile la lichide nu dispar prea curând din majoritatea aeroporturilor românești

Investițiile semnificative în securitatea aeroportuară și adaptarea la reglementări pot fi informații importante pentru investitori și reflectă buna guvernanță a companiei.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
16 Septembrie 2025 | 2631 | Timp de citire: 2 min.

Conform reglementărilor Uniunii Europene (UE) aflate în vigoare până de curând, transportul lichidelor, aerosolilor și gelurilor în bagajul de mână era restricționat la recipiente de maximum 100 mililitri. Modernizarea echipamentelor de securitate aeroportuară, în special cele referitoare la lichidele din bagajul de mână, a făcut ca UE să revină asupra acestei restricții, sub rezerva respectării anumitor rigori tehnice. Deocamdată, numai două din cele 17 aeroporturi internaționale românești respectă aceste condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre serviciile intragrup verificate de obicei de ANAF

Articolul discută despre serviciile care pot fi considerate în beneficiul acționarilor și nu al filialei, o distincție importantă pentru guvernanța corporativă și pentru a arăta investitorilor că tranzacțiile interne sunt echitabile și transparente.

avocatnet.ro în 16 Septembrie 2025 | 3119 | Timp de citire: 5 min.

Serviciile intragrup, în special cele intangibile, sunt verificate frecvent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în timpul inspecțiilor fiscale. Autoritatea fiscală urmărește în special serviciile de management, consultanță, administrative, tehnice și financiare, conform specialiștilor de la Viboal FindEx. Iată principalele aspecte de reținut pe acest subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul plafon național de scutire de TVA: La determinarea cifrei de afaceri NU se mai includ operațiunile pentru care locul e în străinătate

Acest departament trebuie să știe cum modificările fiscale pot afecta performanța financiară a companiei și cum să comunice aceste informații către investitori sau în rapoartele de guvernanță.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Septembrie 2025 | 12181 | Timp de citire: 4 min.

Atunci când vor să determine cifra de afaceri anuală, în contextul aplicării regimului național de scutire de TVA, firmele din România nu mai includ operațiunile pentru care locul livrării sau prestării este considerat în străinătate. Schimbarea vine în contextul extinderii regimului de scutire către noi companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Demisia NU poate fi condiționată. Orice clauză care limitează acest drept este nulă

Investitorii sunt interesați ca o companie să fie gestionată etic și legal. Respectarea drepturilor angajaților și evitarea litigiilor arată o bună guvernare corporativă și reduce riscurile pentru investiții.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
12 Septembrie 2025 | 1794 | Timp de citire: 4 min.

Tot mai des apar situații în care salariații, după ce își exprimă intenția de a demisiona, sunt confruntați cu diverse condiționări impuse de angajator. Acestea sunt formulate, de regulă, sub forma unor „clauze interne” sau reguli adăugate contractului de muncă, însă nu toate au un temei legal. Din contră, unele dintre ele contravin direct Codului muncii și sunt, prin urmare, nule. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Evitarea impozitului majorat pe dividende: Practici la limită de care ar trebui să se ferească firmele

Acest departament comunică cu proprietarii firmei (investitorii și acționarii) și stabilește regulile interne de funcționare. Modul în care sunt taxate dividendele și cum sunt recompensați acționarii este un subiect cheie pentru ei.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Septembrie 2025 | 10023 | Timp de citire: 3 min.

În contextul majorării impozitului pe veniturile din dividende din 2026, companiile caută alternative mai convenabile, din punct de vedere fiscal, la distribuirea dividendelor. Însă specialiștii avertizează că unele practici discutate în prezent în mediul de afaceri se pot dovedi periculoase pentru contribuabili și ar trebui evitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Denunțarea iregularităților în sectorul privat: construirea unui sistem funcțional

Un sistem de raportare eficient demonstrează că firma are o bună guvernanță, este transparentă și responsabilă, aspecte esențiale pentru a câștiga și menține încrederea investitorilor și a altor părți interesate.

Deloitte România în 10 Septembrie 2025 | 526 | Timp de citire: 4 min.

În ultimii ani, denunțarea iregularităților a progresat considerabil, devenind un aspect-cheie al guvernanței corporative din cadrul unei organizații. A început odată cu adoptarea Directivei Uniunii Europene (UE) privind denunțarea iregularităților (2019/1937) și a fost treptat transpusă în legislația națională, inclusiv în Legea nr. 361/2022. Acest cadru legal impune obligații clare pentru stabilirea unor canale de raportare securizate, asigurarea confidențialității și protejarea denunțătorilor de represalii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Opiniile exprimate de persoane rămân date personale, inclusiv în formă pseudonimizată

Respectarea legilor privind protecția datelor este o componentă importantă a bunei guvernanțe corporative. Problemele în acest domeniu pot afecta încrederea investitorilor și modul în care firma este percepută în piață, de aceea este important să se înțeleagă implicațiile acestor decizii.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
10 Septembrie 2025 | 2632 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că opiniile și punctele de vedere exprimate de o persoană reprezintă, prin natura lor, date cu caracter personal, chiar dacă sunt transmise într-o formă pseudonimizată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce alternative mai convenabile decât distribuirea dividendelor, din punct de vedere fiscal, au la dispoziție companiile

Acest departament este interesat de cum deciziile fiscale și de distribuție a profiturilor afectează acționarii și investitorii, precum și de modul în care compania își gestionează relația cu aceștia într-un mod transparent și eficient, având în vedere impactul asupra randamentului investițiilor.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Septembrie 2025 | 17797 | Timp de citire: 2 min.

În ultimii trei ani, autoritățile au apăsat serios pedala de accelerație atunci când vine vorba de impozitarea veniturilor din dividende. În acest context, mulți acționari/asociați se întreabă dacă există alternative mai convenabile, din punct de vedere fiscal, la distribuirea de dividende. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Propunere în Parlament: Actele constitutive ale societăților vor trebui atestate de către avocat

Pentru a menține încrederea investitorilor și a asigura o bună guvernanță, acest departament trebuie să fie la curent cu cerințele privind validarea și înregistrarea deciziilor importante ale companiei, cum ar fi cele ale adunării generale a acționarilor, mai ales la companiile cu cifră de afaceri peste un anumit prag.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
4 Septembrie 2025 | 3606 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect de lege aflat la Senat propune ca actele constitutive ale societăților, asociațiilor și fundațiilor să trebuiască fie atestate de avocat, cu excepția cazurilor în care este necesară autentificarea la notar. În plus, se propune ca hotărârile adunărilor generale ale firmelor care depășesc un anumit prag de cifră de afaceri să fie consemnate în scris și apoi legalizate de notarul public, fie atestate de avocat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Auditul intern - dincolo de obligație legală, un catalizator pentru performanță

Articolul evidențiază cum auditul intern contribuie la îmbunătățirea guvernanței corporative, a transparenței și a responsabilității, precum și la consolidarea credibilității organizației în fața investitorilor și a altor părți interesate, aspecte cheie pentru acest departament.

Deloitte România în 4 Septembrie 2025 | 740 | Timp de citire: 3 min.

Conform prevederilor Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, implementarea funcției de audit intern este obligatorie pentru toate companiile care îndeplinesc criteriile de mărime, cu scopul de a avea situațiile financiare supuse auditului statutar. Aceste companii au obligația de organizare a funcției de audit intern, al cărei coordonator trebuie să fie membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, iar nerespectarea acestei cerințe atrage sancțiuni care pot varia de la 10.000 până la 100.000 de lei. Citește articolul