Departament: Relații cu Investitorii și Guvernanță
Inteligența artificială întâlnește proprietatea intelectuală - creativitatea generativă și licențierea în UE
Acest departament este interesat să se asigure că operațiunile companiei cu inteligență artificială respectă legile și standardele etice, pentru a proteja valoarea companiei și relațiile cu investitorii.
Uniunea Europeană (UE) se află într-un moment crucial în adaptarea legislației privind drepturile de autor la creșterea utilizării inteligenței artificiale generative (GenAI) în muzică și artă, aducând proprietatea intelectuală (PI) într-un teritoriu nou și necunoscut. Este nevoie de claritate juridică în ceea ce privește utilizarea operelor protejate prin drepturi de autor ca date de antrenament (en. training data) și întrebările privind proprietatea asupra conținutului generat de mașini (en. machines). Astfel, apare o nouă piață pentru datele de antrenament și licențierea directă, oferind noi oportunități atât pentru titularii drepturilor de proprietate intelectuală, cât și pentru dezvoltatori și investitori. Toate acestea subliniază necesitatea unui nou tip de contract pentru licențiere directă. Citește articolul
Reminder Firmele depun raportările contabile semestriale până pe 18 august 2025
Este interesat de cum transparența și respectarea regulilor financiare influențează încrederea investitorilor și buna conducere a companiei.
Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2025 până la data de 18 august 2025, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Reminder Cine poate să devină, în 2025, cenzor în asociația de proprietari și ce atribuții are acesta
Acest departament este interesat de modul în care funcționează supravegherea internă a unei organizații, asigurându-se că deciziile sunt luate corect și transparent, lucru la care cenzorul contribuie direct.
18 August 2025 | 13 | 44589 | Timp de citire: 2 min.
Legislația privind asociațiile de proprietari a suferit o serie de modificări importante acum câțiva ani, una dintre ele vizând cenzorii. Mai exact, cei care doresc să devină cenzori într-o asociație de proprietari în 2025 trebuie să știe că au nevoie de studii în domeniul economic sau cel juridic. Citește articolul
Imobiliare: Principalele riscuri de spălare a banilor cu care se pot confrunta agenții și dezvoltatorii
Acest departament se ocupă cu modul în care compania este condusă și cu relația cu investitorii. Riscurile de spălare a banilor afectează încrederea investitorilor și buna guvernare a firmei.
Activitățile agențiilor imobiliare și ale dezvoltatorilor imobiliari sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Practic, domeniul tranzacțiilor și dezvoltărilor imobiliare este utilizat destul de des pentru disimularea originii fondurilor provenite din infracțiuni grave, motiv pentru care actorii principali ar trebui să facă eforturi importante pentru a se proteja de riscuri. Citește articolul
Proiect de Ordin
Procedura de acces la Registrul beneficiarilor reali ai ONG-urilor: Solicitanții vor trebui să achite câteva sute de lei pentru informații
Acest departament este direct implicat în asigurarea transparenței și a bunei administrări a companiei. Cunoașterea modului de acces la informațiile privind proprietarii reali contribuie la imaginea bună a companiei în fața investitorilor.
Ministerul Justiției a emis un proiect de ordin prin care stabilește procedura de obținere a informațiilor din Registrul beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, accesul fiind permis doar pe baza unei cereri online, a achitării unui tarif și a demonstrării unui interes legitim, verificat în raport cu criterii ce țin de prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Studiu: Tarifele vamale au efecte semnificative asupra multinaționalelor. Ca răspuns, 30% iau în calcul majorarea prețurilor, iar 16% - mutarea producției sau exportul în altă țară
Articolul discută despre transparența fiscală, raportarea publică (Public CbC) și impactul noilor impozite asupra profitului. Aceste aspecte sunt cruciale pentru comunicarea cu investitorii și pentru modul în care compania este condusă, asigurând o bună guvernanță.
O treime dintre companiile multinaționale (34%) susțin că introducerea unor tarife comerciale suplimentare sau a unor bariere netarifare ar avea un impact semnificativ asupra activității lor, în timp ce 57% afirmă că impactul ar fi unul moderat, iar pentru a atenua efectele unor astfel de măsuri, aproape 30% ar majora prețurile, iar 16% ar lua în calcul relocarea producției în altă țară sau exportul pe alte piețe, se arată în Deloitte 2025 Global Tax Policy Survey. Conform studiului, monitorizarea tarifelor și a reacțiilor pe care le generează reprezintă una dintre caracteristicile-cheie ale politicii fiscale globale în 2025, dat fiind că acestea ar putea să înlocuiască anumite politici fiscale naționale, în circumscripții aflate în căutarea unor avantaje competitive pe plan global. Citește articolul
Studiu: Ritmul adoptării AI depășește implementarea mecanismelor de guvernanță, iar nivelul de conștientizare a riscurilor în rândul executivilor e redus
Acest departament este interesat de modul în care compania este condusă, în special de stabilirea unor reguli clare (guvernanță) pentru folosirea inteligenței artificiale, pentru a asigura buna funcționare și încrederea acționarilor.
EY a publicat studiul Responsible AI Pulse, care a relevat un decalaj semnificativ între încrederea conducătorilor executivi din companii cu privire la sistemele lor de inteligență artificială și nivelul actual al măsurilor de guvernanță implementate. 72% dintre liderii executivi sondați au declarat că organizațiile lor au „integrat și implementat la scară largă inteligența artificială” în majoritatea inițiativelor sau în toate, iar aproape toți (99%) sunt cel puțin pe cale de a face acest lucru, însă doar o treime dintre companii dispun de protocoale adecvate pentru a respecta toate aspectele cadrului EY pentru utilizarea adecvată a inteligenței artificiale. Citește articolul
Date pe înțelesul tuturor
Paturi libere, decizii grele: între cifre, realitate și birocratizarea închiderii spitalelor
Articolul analizează eficiența operațională și sustenabilitatea financiară a spitalelor, inclusiv a celor private, date esențiale pentru investitori și pentru guvernanța corectă a unei organizații.
În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul
LIVE.AVOCATNET.RO
Echipa de lectori și agenda evenimentelor avocatnet.ro din sezonul toamnă - iarnă 2025
Schimbările legislative și informațiile despre raportarea ESG sunt esențiale pentru a informa corect investitorii și pentru a asigura o bună guvernanță corporativă, demonstrând responsabilitate și conformitate.
În contextul unui an 2025 marcat de transformări legislative majore, avocatnet.ro reunește o echipă de lectori importanți, pentru a ghida companiile și persoanele fizice prin complexitatea schimbărilor. De la digitalizarea ANAF prin e-Factura și SAF-T, până la reforma fiscală structurală, organizăm o serie de evenimente premium cu lectori reputați, oferind perspective strategice și soluții practice. Abonamentul Premium Complet asigură accesul la aceste resurse valoroase, construind o comunitate orientată spre rezolvarea provocărilor legislative din România. Citește articolul
Al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, publicat în dezbatere de MDLPA. Principalele măsuri pregătite
Acest departament urmărește cum noile legi fiscale pot influența performanța financiară a firmei și respectarea bunelor practici de administrare, informații importante pentru investitori.
La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul










