Iată principalele aspecte pe care trebuie să le știe contribuabilii despre stabilirea bazei de impozitare prin estimare, obligația conducerii evidențelor fiscale și contabile și prescripția dreptului de a stabili creanțe. Citește articolul
S-a scris deja mult despre pachetele legislative ale toamnei, iar în așteptarea deciziei Curții Constituționale din 20 octombrie 2025 asupra celor pentru care nu a avut loc o pronunțare nici la 8 septembrie 2025, ecourile par a se mai fi atenuat. Totuși, cum detaliile contează -- mai ales în fiscalitate, unde nuanțele pot schimba complet efectele unei reglementări --, ni se pare necesar și util să folosim acest răstimp pentru o analiză sintetică a noii reglementări preconizate, după ce lucrurile s-au mai așezat puțin. Citește articolul
Un prim aspect important de precizat constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 101 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, declaraţia fiscală se depune de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal sau altor legi speciale, la termenele stabilite de acestea. Citește articolul
Un prim aspect important de precizat constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, stabilirea creanţelor fiscale reprezintă activitatea de determinare a materiei impozabile, de calculare a bazei de impozitare şi a creanţelor fiscale. Astfel, stabilirea unei creanţe fiscale înseamnă, de fapt, determinarea cuantumului acesteia şi individualizarea ei într-un titlu de creanţă. Prin această operaţiune se realizează cele două condiţii pentru ca o creanţă fiscală să poată fi stinsă: de a fi certă şi lichidă. Citește articolul
Creanțele fiscale pot fi anulate de organele fiscale în mai multe situații specifice, așa cum reiese din legislația procedural-fiscală. Citește articolul
În mod normal, anul fiscal 2019 ar trebui să se prescrie la 1 iulie 2025. Însă, din cauza măsurilor luate de Guvern în primul an al pandemiei de coronavirus, prescripția intervine abia la finalul anului 2025, conform specialiștilor. Însă este bine de precizat că în prima parte din 2025 s-a prescris și anul 2018. Citește articolul
Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul
Procedura de eșalonare clasică la plată, reglementată de Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 90/2016, permite debitorilor accesarea unor înlesniri pentru anumite obligații fiscale restante. Deoarece regulile procedurale au fost modificate recent, amintim astăzi cum se accesează mecanismul. Citește articolul
Procedura de eșalonare simplificată la plată, reglementată de Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.767/2021, permite debitorilor să-și amâne obligațiile fiscale restante pentru o perioadă de până la 12 luni. Deoarece regulile procedurale au fost modificate recent, amintim astăzi cum se accesează mecanismul. Citește articolul
Din 2020 și până în prezent, au fost operate mai multe modificări la legislația primară a eșalonărilor clasice la plată, unele dintre ele vizând inclusiv eșalonările simplificate la plată. În acest context, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat marți un ordin prin care a actualizat procedurile de implementare ale ambelor tipuri de eșalonări. Citește articolul