Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru prima jumătate a anului 2022 arată o creștere cu aproape 60% a contribuabililor care au fost verificați, prin orice formă de control fiscal, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021 fiind emise cu peste 250% mai mult decizii de impunere. Practica ultimilor ani, rezumată și în aceste rapoarte de activitate, arată fără îndoială o intensificare a controalelor fiscale (fie că vorbim despre inspecții fiscale, controale inopinate, verificări documentare etc.), trend care nu pare să dispară în perioada următoare. În acest context, ne propunem să trecem în revistă alternativele disponibile pentru acei contribuabili care au fost verificați și care au primit decizii de impunere care stabilesc sume suplimentare de plată. Citește articolul
Disponibilitatea certificatelor de rezidență fiscală este unul dintre aspectele verificate fără excepție în cadrul inspecțiilor fiscale pe problematica impozitelor cu reținere la sursă pentru veniturile obținute din România de nerezidenți. Citește articolul
Atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de tranfer, specialiștii avertizează că firmele care înregistrează pierderi, deși fac parte din grupuri multinaționale, reprezintă o țintă principală a controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În esență, autoritățile sunt de părere că în multinaționale n-ar trebui să existe pierderi, deși aceasta nu este o regulă general valabilă. Citește articolul
Printre modificările procedural-fiscale propuse recent de Ministerul Finanțelor, printr-un proiect de OUG, se numără și reducerea penalității de nedeclarare numai cu 25%, față de 75% în prezent, pentru companiile care accesează eșalonarea la plată. Conform specialiștilor, schimbarea ar fi de rău augur pentru contribuabilii care contestă în instanță deciziile de impunere. Citește articolul
Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul
O decizie de impunere prin care s-au ignorat principiile efectuării inspecției fiscale a fost anulată recent încă din faza de contestare la nivelul Ministerului Finanțelor, informează specialiștii de la Deloitte. E vorba de o situație în care inspectorii au folosit un artificiu pentru a stabili obligații suplimentare pentru o perioadă prescrisă, care, pe deasupra, mai fusese verificată anterior fără a se găsi probleme. Citește articolul
Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul
Un buget sănătos al unui stat, care să acopere cea mai mare parte a pozițiilor de cheltuieli prevăzute, poate fi construit, printre altele, cu aportul corect și prompt al contribuabililor, persoane fizice și juridice deopotrivă. Încasarea impozitelor, care sunt stabilite cu reținere la sursă ori prin impunere și plată pe bază de declarații voluntare este un proces atent urmărit de autoritățile fiscale la nivel global. Dar care sunt căile, modalitățile și instrumentele prin care contribuabilii sunt anunțați și îndemnați să se conformeze voluntar la plata datoriilor către stat? Creșterea gradului de colectare a impozitelor este prioritatea nr. 1 a autorităților fiscale din întreaga lume, nu doar a celor din România. Citește articolul
Majoritatea formularelor folosite de autorități în cadrul verificării situației fiscale personale a persoanelor fizice pot fi emise și comunicate, mai nou, direct electronic, potrivit unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Printre altele, este vorba de avizul de verificare și de decizia de impunere, acte care se emiteau până acum numai în format tipărit. Citește articolul
Din decembrie 2022, furnizorii de servicii poștale vor avea obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Un ordin în acest sens a fost oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), raportarea urmând să se facă online prin formularul 395. Primele declarații se vor depune, astfel, la finele lunii ianuarie 2023. Citește articolul