Problema spinoasă a modului de calcul al termenului de cinci zile calendaristice, în care trebuie transmise facturile în sistemul e-Factura, a fost „rezolvată” de Ministerul Finanțelor (MF) printr-o simplă postare pe Facebook. Însă această clarificare n-are nicio valoare reală pentru contribuabili, potrivit specialiștilor. Citește articolul
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
O serie de noutăți legate de semnarea proceselor-verbale pentru amenzile de procedură fiscală au fost propuse recent printr-un proiect de OG. În esență, autoritățile vor să stabilească reguli speciale pentru amenzile aplicate „din birou”. Scopul urmărit este digitalizarea activității de aplicare a acestor amenzi. Citește articolul
Executivul nu este de acord ca organele fiscale care omit sau refuză scoaterea faptelor din cazierul fiscal, atunci când legislația prevede că acest lucru trebuie efectuat din oficiu, să riște amendarea. Proiectul de lege inițiat în acest sens are mai multe probleme și n-ar trebui să iasă din Parlament, potrivit sursei citate. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este acela că obligațiile fiscale pot fi vizualizate de contribuabili atât prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) sau pe site-ul www.ghiseul.ro, în cazul creanțelor fiscale datorate bugetului de stat, cât și prin intermediul aplicațiilor informatice proprii dezvoltate la nivelul unităților administrativ-teritoriale sau pe site-ul www.ghiseul.ro, în situația creanțelor fiscale datorate bugetului local. Citește articolul
Regulile pentru administrarea contribuabililor mari și mijlocii au fost gândite pe ideea că actualizarea listelor acestora se face de pe un an pe altul. Totuși, deoarece actualizarea listelor e necesară uneori în timpul anului, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit recent, printr-un nou ordin, că eventualele plăți eronate către trezorerii vor fi redirijate automat timp de trei luni de la schimbarea competenței de administrare. Citește articolul
În situațiile în care contribuabilii nu comunică în termenul legal, prin formularul 700, schimbările de vector fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate, mai nou, să facă modificări din oficiu, conform unei proceduri oficializate recent. Citește articolul
În prezent, reprezentanții Fiscului interacționează online mai ales cu contabilii companiilor, însă în curând acestea vor trebui să aleagă și un reprezentant care să primească periodic informații de la autorități, conform unui proiect recent de OG. Măsura se va aplica atât entităților nou-înființate, cât și celor deja existente. Citește articolul
Lista situațiilor în care dreptul de a fi ascultat nu se aplică contribuabililor urmează să fie extinsă cu una nouă - atunci când este vorba de impunerile din oficiu făcute de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ca urmare a nedepunerii declarațiilor de impunere. Citește articolul
Așa cum prevede Codul de procedură fiscală, autoritățile fiscale centrale (adică unitățile Fiscului) și autoritățile fiscale locale (adică primăriile) trebuie să facă periodic sau la cerere un schimb de informații despre contribuabili. Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent o procedură cu regulile acestei colaborări. Citește articolul