Relația firmelor și persoanelor fizice cu entitățile statului este într-o continuă schimbare, iar anul 2022 n-a dus lipsă de noutăți la acest capitol. Deși majoritatea modificărilor au legătură cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Finanțelor (MF), mai sunt și unele ce au legătură cu alte entități de stat. Citește articolul
Pentru a evita implementarea unor soluții diferite pentru aceeași problemă, la nivelul unităților sale teritoriale, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) va avea, în curând, o comisie specială. Aceasta se va ocupa, conform noii Legi a ONRC, fix de uniformizarea practicii de înregistrare în Registrul Comerțului, în relația cu persoanele fizice și cele juridice. Citește articolul
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului urmează să fie preluată, începând din toamnă, de persoane specializate care vor ocupa posturile nou-create de registratori din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unei legi noi. Măsura este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale vor trebui, în viitor, să presteze serviciile online și la ghișee fără a mai cere firmelor informații care deja sunt deținute de stat. Legea care prevede măsura a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Miercuri, Guvernul a aprobat programul său legislativ pentru anul 2022, acesta incluzând o serie de proiecte de legi importante din domeniile contabil, financiar, juridic și nu numai. Desigur, proiectele respective urmează a fi aprobate de Executiv și apoi transmise Parlamentului pentru dezbatere și adoptare. Citește articolul
Cele mai multe noutăți legislative din sfera relației companiilor cu statul țin de activitatea autorităților fiscale, însă anul 2021 a venit cu modificări și în relația cu alte entități publice. De la contul obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV) și verificarea identității prin video, iată reperele anului ce stă să se încheie. Citește articolul
Ministerul Finanțelor (MF) are o libertate mai mare la alegerea informațiilor despre companii pe care să le publice online, conform unui ordin oficializat astăzi. Până acum, exista o listă precisă de informații care pot fi publicate online, însă aceasta a fost înlocuită cu o prevedere nedetaliată - se pot extrage informații din bilanțurile depuse de firme. Citește articolul
Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul
Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul