Expunem astăzi principalele aspecte juridice pe care ar trebui să le aibă în vedere persoanele fizice și persoanele juridice în privința aplicării amenzilor contravenționale. Citește articolul
La finalul derulării contractelor de achiziție publică sau după expirarea perioadei de garanție oferite în executarea acestor contracte autoritățile contractante au obligația de a emite documente constatatoare cu privire la modul în care contractantul respectiv și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Neîndeplinirea acestor obligații sau îndeplinirea lor în mod defectuos va atrage emiterea unui certificat constatator „negativ” (în care sunt incluse și eventualele prejudicii suferite de autoritatea contractantă). Citește articolul
Pentru că regulile de bază ale eșalonărilor la plată au fost modificate recent prin OUG, amintim companiilor că eșalonarea clasică este accesibilă, în condiții speciale, inclusiv pentru datoriile fiscale locale. Astfel, descriem astăzi succint care este procedura pentru obținerea eșalonării la plată a impozitelor și taxelor datorate de firme la bugetul local al unei unități administrativ-teritoriale. Citește articolul
Deși starea de alertă a „expirat” acum un an, firmele și persoanele fizice au continuat să relaționeze în condiții speciale cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Totuși, măsurile acestea „expiră” și ele acum, context în care ONRC anunță schimbarea programului la ghișee. Citește articolul
Din iulie 2023, inclusiv autoritățile locale trebuie să pună în aplicare măsurile de debirocratizare care până acum erau obligatorii doar pentru autoritățile centrale, așa cum reiese dintr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Astfel, relația persoanelor fizice și juridice cu aceste entități ar trebui să se simplifice în curând. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Relația firmelor și persoanelor fizice cu entitățile statului este într-o continuă schimbare, iar anul 2022 n-a dus lipsă de noutăți la acest capitol. Deși majoritatea modificărilor au legătură cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Finanțelor (MF), mai sunt și unele ce au legătură cu alte entități de stat. Citește articolul
Pentru a evita implementarea unor soluții diferite pentru aceeași problemă, la nivelul unităților sale teritoriale, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) va avea, în curând, o comisie specială. Aceasta se va ocupa, conform noii Legi a ONRC, fix de uniformizarea practicii de înregistrare în Registrul Comerțului, în relația cu persoanele fizice și cele juridice. Citește articolul
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului urmează să fie preluată, începând din toamnă, de persoane specializate care vor ocupa posturile nou-create de registratori din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unei legi noi. Măsura este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori. Citește articolul