Atunci când angajatorul demarează o procedură de cercetare disciplinară și convoacă salariatul în cauză la discuția cu comisia de cercetare, specialiștii recomandă întocmirea unui proces verbal, care să consemneze întreaga discuție purtată.
Citește articolulDacă un angajat încalcă regulile de conduită ale companiei, poate fi cercetat disciplinar de către angajator. Într-o astfel de cercetare, regulamentul intern, dacă există, devine superior Codului muncii. Mai exact, dacă nu e urmat întocmai, poate fi folosit împotriva angajatorului, într-un eventual litigiu. Citește articolul
În această perioadă, marcată de epidemia de coronavirus, multe firme de gândesc sau chiar au făcut trecerea de la munca de birou la telemuncă. În cazul unei astfel de schimbări, angajatorii trebuie să ia în calcul o serie de aspecte legate de digitalizare, care pot face modificarea tipului muncii mai facilă sau chiar posibilă. Citește articolul
Importanța, pentru angajatori, de a avea o politică și o strategie de diversitate și incluziune (D&I) la locul de muncă excede cadrul pur juridic, avantajele pentru cei care implementează asemenea politici nefiind doar evitarea răspunderii juridice pentru neconformare cu legea aplicabilă, ci și oportunitatea de a obține beneficii suplimentare, atât pentru companie (de exemplu, o mai eficientă rezolvare a problemelor și mai multă inovație), cât și pentru angajați (stimularea unui sentiment de incluziune, de pildă). Despre aceste lucruri au vorbit Ana Ber și Anca Robu, managing director, respectiv consultant senior la P&P România, o companie de consultanță în resurse umane. Citește articolul
Ultimele luni au schimbat radical paradigma, în cazul relațiilor de muncă, permițându-li-se salariaților (sau chiar fiind necesar) să lucreze de acasă, pentru prevenirea - pe cât posibil - a efectelor pandemiei. Deși, în teorie, s-ar putea crede că munca de acasa permite un confort sporit pentru angajați, se pare că, de multe ori, aceasta duce la o delimitare mai puțin clară dintre viața profesională și viața privată. De aceea, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a elaborat un ghid, unde a abordat inclusiv problema asigurării unui echilibru între muncă și viața personală, în cazul telemuncii. Citește articolul
O nouă lege care reglementează hărțuirea morală la locul de muncă stabilește că într-o astfel de situație, sarcina probei revine angajatorului. De fapt, asta înseamnă că, dacă se ajunge în instanță, angajatorul va trebui să dovedească faptul că salariatul nu are dreptate, a explicat pentru redacția noatră Anca Zegrean, Head of Labor Practice la Biriș Goran. Citește articolul
Noile reglementări care îi vizează pe salariații detașați în afara țării îi obligă pe angajatori să le furnizeze acestora o serie de informații pe care până acum nu erau nevoiți să le comunice. Este vorba despre aspecte cum sunt cele legate de salariu sau de cheltuielile privind cazarea și mâncarea. Prevederile se regăsesc într-o lege care a intrat în vigoare duminică. Citește articolul
În contextul în care Guvernul acordă fonduri pentru unele firme care vor să-și instruiască salariații în vederea dobândirii de competențe digitale în tehnologia informației și comunicației (IT&C), Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a publicat pe site-ul instituției Ghidul denumit "Competenţe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari". Firmele eligibile pot începe să depună proiectele din data de 17 august 2020. Citește articolul
Probabil una din activitățile cu cel mai ridicat risc de intruziune în viața privată a unei persoane este accesarea contului de e-mail de serviciu al acesteia, de către angajator. În același timp, accesarea respectivă ar putea fi necesară pentru eficienta desfășurare a activității, iar interdicția totală a unei astfel de folosiri a e-mail-ului de serviciu, de către angajator, ar putea avea consecințe negative disproporționate pentru acesta, față de scopul urmărit - protecția confidențialității datelor. De aceea, există anumite limite la accesarea mail-ul de serviciu, de către angajator, depășirea cărora ar putea duce la amendarea acestuia, însă o astfel de activitate nu este absolut interzisă. Citește articolul
Atunci când angajatorul decide să-și supună salariații unor evaluări periodice, acesta trebuie să ia în calcul desemnarea unei persoane care să se ocupe de procedura de evaluare. Dan Năstase, consilier juridic specializat în dreptul muncii, avertizează asupra faptului că alegerea greșită a evaluatorului i-ar putea crea probleme mari angajatorului. Citește articolul