avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 315 soluții astăzi
Acasă Subiect: stare de alerta
Subiect: stare de alerta
ACCES PREMIUM

Revenirea din șomaj tehnic la finele stării de alertă - cum ar trebui să procedeze firmele

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Martie 2022 | 0 | 755 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că 8 martie a fost ultima zi de stare de alertă, de azi nu mai putem vorbi de măsuri restrictive care să impună trecerea la șomaj tehnic decontat de stat. Ideal, firmele ar fi trebuit să comunice încetarea suspendării contractelor de muncă încă din 8 martie și să cheme azi la muncă angajații. Orice comunicare ulterioară e permisă, desigur, dar firmele trebuie să fie atente că vor suporta indemnizația de șomaj tehnic pentru ziua respectivă din propriul buzunar, nu cu bani de la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Starea de alertă, ridicată

Insolvență: De azi curge din nou termenul obligatoriu în care datornicii trebuie să ceară intrarea în procedura specială

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Martie 2022 | 0 | 826 | Timp de citire: 2 min.

Solicitarea intrării în procedura insolvenței a fost opțională în timpul stării de alertă. Astfel, odată cu terminarea acesteia, din 9 martie 2022 curge din nou termenul legal în care cei ce se află în stare de insolvență trebuie să ceară tribunalului intrarea în procedura specială. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Starea de alertă, ridicată

UPDATE Relaționarea la distanță a firmelor și persoanelor fizice cu ONRC se menține până în martie 2023

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Martie 2022 | 4 | 7550 | Timp de citire: 2 min.

Deși astăzi a „expirat” starea de alertă, firmele și persoanele fizice vor relaționa cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), online sau prin intermediari, până în martie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Încetarea stării de alertă: ce trebuie să știe angajatorii despre șomajul tehnic, aplicarea Kurzarbeit, banii pentru telemuncă și liberele plătite ale părinților

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Martie 2022 | 1 | 3392 | Timp de citire: 5 min.

Azi e prima zi fără stare de alertă, iar asta ridică deja câteva întrebări în cazul angajatorilor cu privire la mecanismele care s-au dat sau au funcționat până acum pe perioada stării de alertă, de la șomajul tehnic decontat și până la liberele plătite pentru părinți. Iată, pe scurt, ce prevede legislația în fiecare caz: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce efecte are, pentru persoanele fizice, terminarea stării de alertă

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Martie 2022 | 5 | 8121 | Timp de citire: 4 min.

Ca urmare a anunțului recent făcut de Klaus Iohannis, președintele României, și confirmat apoi de Guvern, starea de alertă instituită cu scopul de a limita răspândirea epidemiei de coronavirus se termină în această noapte, iar astfel se va renunța la o serie de restricții instituite pe baza acesteia. Așadar, începând de mâine se va renunța, printre altele, la obligativitatea purtării măștii, dar iată și alte efecte, pentru persoanele fizice, la ridicarea stării de alertă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Starea de alertă se încheie după 8 martie. Lista principalelor măsuri și restricții care dispar pentru firme și persoane fizice

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Martie 2022 | 10 | 31212 | Timp de citire: 4 min.

Starea de alertă ar urma să se încheie în curând, potrivit unor declarații date în urmă cu câteva momente de președintele statului, în conferință de presă. România a intrat pe 16 martie 2020 în stare de urgență, pe fondul declanșării pandemiei de COVID-19, iar după două luni s-a făcut tranziția la starea de alertă, care a continuat până în prezent. Efectele ridicării stării de alertă sunt multiple, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoanele juridice, fiind o mulțime de măsuri și restricții care fuseseră dispuse temporar, doar pe perioada cât această stare era aplicabilă pe teritoriul României. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca pe termen lung: Firmele ar trebui să-și adapteze de pe acum toate politicile interne și să aleagă criteriile obiective după care permit sau nu telemunca unor angajați

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2022 | 0 | 6002 | Timp de citire: 4 min.

Opțiunea telemuncii pe termen lung, adică dincolo de momentul actual, când este impusă de autorități, nu e doar o chestiune de alegere a unui mod de lucru: angajatul X sau Y vrea să lucreze și/numai de acasă, formalizarea alegerii la nivel contractual și continuarea ca până acum, adică așa cum s-a întâmplat în ultimii doi ani. În fapt, firmele ar trebui să se concentreze acum pe construirea unei politici privind telemunca, dacă nu au făcut-o deja, dar și pe adaptarea tuturor celorlalte aspecte care, așa cum sunt prevăzute acum la nivel intern, nu se pot aplica întocmai și situațiilor de telemuncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Formularul PLF: 15 întrebări și răspunsuri despre documentul obligatoriu la intrarea în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Februarie 2022 | 1 | 7976 | Timp de citire: 2 min.

Formular de localizare a pasagerului, sau, pe scurt, formularul PLF, trebuie completat, începând din decembrie 2021, de către toate persoanele care intră în țară. Documentul se poate completa, mai nou, în cel mult patru zile, amenzile pentru neîndeplinirea acestei obligații fiind cuprinse între 500 și 3.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Formularul PLF: Cum poți contesta amenda primită în legătură cu documentul de intrare în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Februarie 2022 | 19 | 15599 | Timp de citire: 3 min.

Amenzile primite în legătură cu documentul obligatoriu la trecerea graniței, respectiv formularul de localizare a pasagerului (PLF), sunt cuprinse, mai nou, între 500 și 3.000 de lei și intră în categoria sancțiunilor contravenționale. Astfel, ele pot fi plătite la jumătate din minimul amenzii stabilite de lege, dar și contestate în termen de cel mult 15 zile. În plus, ca o excepție de la regulă, în cazul unei amenzi primite pentru necompletarea formularului PLF, contestarea ei se face în județul în care are sediul direcția de sănătate publică care a emis procesul-verbal, de cele mai multe ori, acesta fiind cel în care are domiciliul persoana sancționată. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Certificatul verde de vaccinare e valabil nouă luni pentru călătorii în UE, dar nu și în interiorul României

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2022 | 5 | 7108 | Timp de citire: 3 min.

Pentru călătoriile în afara țării s-a stabilit la nivel european o valabilitate de maximum nouă luni pentru certificatele verzi de vaccinare anticoronavirus (în lipsa dozei booster), această măsură fiind implementată vineri seară, prin OUG, și de România. În interiorul României, însă, situația rămâne neschimbată - certificatele verzi de vaccinare pot fi folosite, în lipsa booster-ului, chiar dacă a trecut acea perioadă de nouă luni, pentru a avea acces la anumite activități economice, sociale și culturale. Citește articolul