Companiile care acordă diurnă salariaților pot folosi în documentația internă chiar acest termen generic, practica nefiind una greșită, însă specialiștii recomandă folosirea termenului exact din legislație. De ce? Pentru a evita explicațiile suplimentare pe care le-ar putea cere un inspector mai strict venit în control. Citește articolul
Atunci când vine vorba de șoferii de transport rutier internațional, la ce categorie ar trebui încadrați aceștia? La detașarea transnațională, pentru care se acordă indemnizația de detașare transnațională, sau la categoria salariaților mobili, pentru care se acordă așa-zisa indemnizație de mobilitate? Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
Indemnizațiile de deplasare - delegare, detașare ori mobilitate - au fiecare specificul său legal, fiind tratate de prevederi legale diferite și, uneori, chiar de legi speciale. Firmele care au angajați în deplasare, fie ocazional, dar cu atât mai mult cele unde anumiți salariați fac asta frecvent, trebuie să fie foarte atente la încadrarea corectă a fiecărui tip de deplasare. Vestea bună e că, de puțin timp, tratamentul fiscal al acestor indemnizații a fost uniformizat. Citește articolul
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul
În ce măsură o firmă de transport transfrontalier ar trebui să diferențieze între șoferii care se întorc în aceeași zi (chiar în aceleași 12 ore) pe teritoriul României și cei care sunt plecați mai mult de o zi? Cu ocazia unui webinar recent organizat de avocatnet.ro pe tema detașărilor transfrontaliere, s-a pus problema dacă putem vorbi de detașări și de acordarea indemnizației corespunzătoare în cazul deplasărilor scurte, iar specialiștii au explicat că legislația nu după durata deplasării face distincții între ce reprezintă detașare și ce, nu. Citește articolul
Prestațiile suplimentare la care au dreptul salariații, în baza clauzei de mobilitate, vor avea un tratament fiscal preferențial începând cu veniturile aferente lunii mai 2022, potrivit unei legi noi. În esență, vorbim de același tratament fiscal aplicabil diurnelor. Citește articolul
Modificarea Codului fiscal prin Legea 72/2022 vine cu vești bune pentru mai multe categorii de angajatori, nu numai pentru cei care activează în transporturi. Astfel, o prevedere semnificativă este încadrarea indemnizației de mobilitate în aceeași categorie fiscală cu indemnizațiile de delegare/detașare. Citește articolul
Există salariați a căror activitate zilnică se desfășoară aproape exclusiv în afara sediului angajatorului, cel mai bun exemplu în acest sens fiind șoferii profesioniști. Pentru ei, contractul individual de muncă trebuie să cuprindă o clauză și beneficii speciale, conform avocaților de la Radu Opriș. Citește articolul