Dintre cele trei noutăți majore din 2021 legate strâns de activitatea comercianților online, doar una este aplicabilă deja - noile reguli de TVA pentru comerțul electronic în Uniunea Europeană. Celelalte două urmează să se aplice în următorii ani - raportarea veniturilor obținute prin marketplace-uri și monitorizarea veniturilor încasate din alte state ale Uniunii. Citește articolul
În 2021, autoritățile au venit cu mai multe schimbări din sfera obligațiilor declarative ale contribuabililor. De la eliminarea hârtiilor în relația cu Fiscul și reducerea numărului de declarații fiscale la unele modificări la raportările deja în vigoare, iată ce este de bine de știut în pragul noului an. Citește articolul
După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Tot mai multe informații financiare despre activitatea firmelor vor putea ajunge, treptat, la autoritățile statului în următorii ani. Concret, este vorba de două directive europene care vizează activitatea comercianților online, dar și de un proiect de regulament european ce vizează identificarea celor care folosesc criptoactive. Citește articolul
În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectoratele teritoriale de muncă și alte autorități ale statului pot verifica activitatea comercianților, în perioada promoțiilor de Black Friday, pentru a vedea dacă firmele respectă legislația. De la verificarea respectării obligațiilor față de consumator la supravegherea felului cum sunt respectate obligațiile de muncă, iată ce trebuie să știe firmele. Citește articolul
Începând din ianuarie 2024, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Măsura este prinsă într-o directivă ce trebuie implementată de țara noastră pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online. Citește articolul
Prezentăm azi pașii procedurali care trebuie urmați pentru a înregistra o firmă într-unul dintre cele trei regimuri speciale de TVA aplicabile în cazul comerțului online european de bunuri către consumatori. Asta în contextul în care, din iulie 2021, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri, introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. Astfel, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul regimurilor UE, nonUE și de import. Citește articolul
Avem situația unui comerciant online de vinuri (produs accizabil). Acesta este înregistrat în scopuri de TVA în România, dar face livrări către clienți din străinătate (persoane fizice și persoane juridice fără cod de TVA). Într-o asemenea situație, comerciantul este obligat sau nu să se înregistreze în ghișeul unic al Fiscului (One Stop Shop - OSS) pentru a declara și plăti TVA? Citește articolul