Am vorbit, anul acesta, mai mult decât de obicei, despre fișa postului, în special în contextul micilor angajatori. Acum că s-a revenit la ideea că fiecare angajat trebuie să aibă o fișă a postului atașată contractului de muncă, chestiunea fiind expresă în modelul contractului individual de muncă (CIM) - fișa constituie o anexă a contractului - facem o scurtă trecere în revistă cu privire la acest document extrem de important și extrem de util în economia raportului de muncă: Citește articolul
„Angajatul X constată că ocupă același post ca alți doi colegi de-ai săi, dar există diferențe între ce scrie în fișa postului fiecăruia dintre ei. În plus, X constată că are mai multe sarcini decât ceilalți doi, dar salariile sunt toate trei egale între ele. Are angajatorul o abordare corectă aici?” Ca să răspundem la această întrebare trebuie să avem în vedere dreptul angajatorului de a stabili organizarea și fuuncționarea activității sale și limitările sale. Citește articolul
Un regulament cu noile reguli privind organizarea concursurilor pentru personalul contractual din mai multe sectoare de activitate a apărut pe 8 noiembrie în Monitorul Oficial și stabilește, între altele, un model standard de fișă a postului, dar și obligația de a actualiza corespunzător modelului fișele de post ale contractelor aflate în executare în 30 de zile, adică până pe 8 decembrie. Noul regulament stabilește inclusiv regulile de promovare ale acestor angajați. Citește articolul
Din punct de vedere juridic, fișa postului face parte din contractul individual de muncă și, după o perioadă în care o parte dintre salariați, cei ai microîntreprinderilor, au avut un contract incomplet, acest element redevine obligatoriu pentru toți salariații. Și pentru că acest aspect pare uneori încă neclar, deși s-au scris mai multe articole pe acest subiect, s-a discutat și s-a tot dezbătut subiectul, probabil că n-ar fi rău să-l analizăm folosind exemple și cuvinte simple.
Citește articolulFișa postului e un document adesea trecut cu vederea de firme în privința utilității și importanței acestuia în economia relației angajat-angajator. Nu de puține ori, fișele de post sunt parcă „trase la indigo”, insuficient personalizate sau de-a dreptul lacunare în materia atribuțiilor reale ale angajaților. Citește articolul
Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post este oficial abrogată pe 6 octombrie. Teoretic, asta înseamnă că de joi niciun angajat nu va trebui să fie fără de acest document atașat contractului de muncă. Ce s-ar întâmpla, totuși, dacă acesta lipsește? Citește articolul
Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul
Angajatorul poate modifica fișa postului fără a schimba felul muncii, cu respectarea pregătirii profesionale a salariatului și fără a stabili sarcini pe care salariatul nu le-ar putea îndeplini sau care presupun o calificare ce nu corespunde funcției. Reamintim azi principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere în privința fișelor de post, în contextul în care, în curând, fișele de post vor redeveni obligatorii pentru toți angajatorii din România. Citește articolul
Revenirea obligației tuturor angajatorilor de a avea, pentru fiecare angajat în parte, câte o fișă a postului este un aspect extrem de avantajos pentru angajații firmelor mici unde, timp de un an de zile, au fost puși în fața acceptării unor sarcini verbale și unde, practic, felul muncii putea fi schimbat unilateral și discreționar de angajator. Citește articolul
Prin OUG nr. 37/2021 li s-a dat posibilitatea microfirmelor cu până la nouă angajați să renunțe la fișele de post, cu condiția ca atribuțiile să fie detaliate în contractele angajaților. Acum, că efectele OUG nr. 37/2021 urmează să fie abrogate, firmele care fie au renunțat la fișele de post, fie, pentru noii angajați, nu le-au mai întocmit, trebuie să se întoarcă la acestea. Citește articolul