Experiența de teren din ultimii 14 ani a echipei Eurofin a arătat că cea mai mare parte a managerilor se concentrează pe core businessul pentru care au fost angajați și au tendința să ignore obligațiile și responsabilitățile pe care le au din punct de vedere al securității și sănătății în muncă (SSM) pentru oamenii aflați în subordine la locul de muncă, indiferent că știu sau nu pe deplin care sunt acestea. Citește articolul
România este încă departe de o "cultură a protecției angajatului" în condițiile în care actuala legislație din domeniul sănătații și securității în muncă (SSM), așa cum e concepută, pune foarte mult accent pe "producția de documente" și completarea fișelor și mai puțin pe acțiuni concrete care să protejeze realmente angajatul. Citește articolul
Anul 2019 înseamnă pentru inspectorii muncii, în special, verificarea respectării obligațiilor din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), precum și a relațiilor de muncă dintre angajator și angajat. Acestea vor fi principalele nereguli căutate de inspectorii muncii în acest an, tendință comunicată și regăsită în programele-cadru de acțiuni anuale elaborate de Inspecția Muncii. De exemplu, printre acțiunile pregătite în primul trimestru se află verificarea stadiului normalizării locurilor de muncă la angajatorii care au obținut reînnoirea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite și monitorizarea riscurilor existente la locurile de muncă din microintrepinderi (până la nouă angajați). În baza acestora, echipa Eurofin face câteva recomandări esențiale și practice în 2019 pentru buna desfășurare a organizației din care faceți parte. Citește articolul
Toate principiile generale legate de câmpul muncii, de la prevenirea riscurilor profesionale, protecția sănătății și securității lucrătorilor sau eliminarea factorilor de risc, până la accidente de muncă, informare, instruirea angajaților și a reprezentanților lor, precum și direcțiile generale pentru implementarea acestor principii, sunt stabilite de Legea nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă. Cum orice lege este perfectibilă și acest act cu regulile de securitate și sănătate în muncă (SSM) necesită, în opinia specialiștilor din domeniu, o serie de completări sau modificări. Citește articolul
În cazurile în care nu se iau sau nu se respectă măsurile legale ce țin de domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), în acest fel fiind creat un pericol iminent de accidentare sau îmbolnăvire, companiile riscă amenzi penale care pot ajunge până la 1,2 milioane de lei. Practic, aceste amenzi prevăzute de Codul penal, în plus față de amenzile contravenționale din Legea SSM, sunt pentru cazurile cele mai grave. Citește articolul
Atunci când își stabilesc politica de securitate și sănătate în muncă (SSM), angajatorii ar trebui să țină cont și de genul salariaților pe care-i au, potrivit Agenției Europene pentru SSM. Concret, firmele trebuie să ia mereu în calcul faptul că bărbații și femeile sunt diferiți, biologic vorbind, și că există diferențe care influențează riscurile la care pot fi expuși aceștia. Citește articolul
Companiile sunt obligate să achite, pentru propriii salariați, contribuția asiguratorie pentru muncă, conform Codului fiscal. O parte din această contribuție se duce la sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, ceea ce înseamnă că angajații pot beneficia de anumite sume de bani și de anumite servicii. Citește articolul
Rolul angajatorului în cazul depistării și cercetării bolilor profesionale este destul de redus, în sensul că acesta trebuie doar să asigure controale medicale periodice pentru salariați. Asta înseamnă că, potrivit legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), numai medicii pot semnala suspiciunile de boli profesionale, iar autoritățile sunt cele care le investighează și confirmă. Citește articolul
Boala profesională apare prin exercitarea unei meserii sau profesii, conform legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Aceasta poate avea mai multe cauze, una dintre ele fiind suprasolicitarea organismului în timpul muncii. Citește articolul
Rezultatul cercetării unui accident de muncă trebuie consemnat de angajator într-un proces-verbal de cercetare, conform legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Practic, acesta este unul dintre documentele esențiale care trebuie să figureze în dosarul pentru cercetarea unui asemenea eveniment. Citește articolul