Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
Perioada de grație pentru micii contribuabili, care de anul acesta sunt obligați și ei să transmită raportările SAF-T, se apropie de final. În aceste condiții, companiile care întârzie cu implementarea fișierului SAF-T riscă să fie verificate mai des de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează specialiștii. Citește articolul
Perioada de grație pentru implementarea raportărilor SAF-T la contribuabilii mici este pe terminate. Teoretic, aceștia ar fi trebuit să înceapă depunerea declarației 406 de la începutul anului, iar cei care au amânat îndeplinirea obligației în speranța că va veni vreo amânare sau crezând că lucrurile pot fi rezolvate pe ultima sută de metri s-ar putea să aibă o surpriză neplăcută, susțin specialiștii. Riscul principal este amendarea cu sume între 500 și 5.000 lei, dar există și altele. Citește articolul
Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul
Potrivit ultimului sondaj PwC Global Annual CEO, printre cele mai mari provocări pentru mediul de afaceri local identificate de directorii executivi din România se numără conflictele geopolitice, inflația preturilor și lipsa forței de muncă. Patru din zece dintre directorii executivi români prevăd că, fără ajustări semnificative ale operațiunilor, afacerile lor nu vor fi viabile în următorii zece ani. Acest lucru subliniază nevoia urgentă de a regândi modelele de afaceri atât în vederea optimizării costurilor, cât și pentru menținerea activității pe termen lung. Citește articolul
Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul
O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, sistemul e-TVA urmează să fie complet operațional pentru contribuabili. Astfel, cei la care se depistează diferențe între decontul de TVA depus și decontul precompletat generat de e-TVA vor trebui să răspundă la notificările de conformare trimise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În caz contrar, vor exista riscuri deloc neglijabile. Citește articolul
În contextul actual, în care controalele fiscale devin mai complexe, iar abordarea inspectorilor devine mai agresivă, vechiul rol al responsabilului de taxe al firmei a cam devenit depășit de situație. Citește articolul
În condițiile în care autoritățile au ajustat, pe finalul anului trecut, regimul legal al e-Transport, specialiștii atrag atenția că sistemul are probleme în continuare. Sistemul este obligatoriu de mai multe luni, însă neraportarea transporturilor de bunuri riscante poate fi sancționată abia din ianuarie 2023. Citește articolul