avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 634 soluții astăzi
Acasă Subiect: sedii firme
Subiect: sedii firme
ACCES PREMIUM
Operațiunea „Cuibul cu fantome”

Sediile sociale comune pentru foarte multe firme intră în vizorul ANAF, însă inspectorii urmăresc în special o categorie anume de imobile

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 August 2025 | 1117 | Timp de citire: 2 min.

În urmă cu aproximativ două luni, în spațiul public se discuta mult despre o practică pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) părea să o ignore - sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme, care adăpostesc o multitudine de rău-platnici. Între timp, ANAF a anunțat că a început să verifice sistematic aceste imobile, dar că se concentrează pe cele care par să aibă condiții improprii pentru derularea afacerilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sedii fixe și permanente: Sfaturi de la trei specialiste pentru a reduce riscurile în caz de controale ale ANAF

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Iulie 2025 | 1984 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a reduce cât mai mult riscurile stabilirii de sedii fixe și permanente în urma controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialistele de la Viboal FindEx au venit recent cu o serie de sfaturi pentru companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sediile fixe și permanente: Digitalizarea și inteligența artificială schimbă regulile jocului

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Iulie 2025 | 1249 | Timp de citire: 5 min.

Impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra stabilirii sediilor și fixe și permanente este unul semnificativ, conform specialiștilor. Astfel, contribuabilii trebuie să fie atenți la noi aspecte care pot fi luate în calcul de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în controalele prin care se urmăresc impunerile suplimentare de TVA și impozit pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sedii fixe și permanente: La ce se uită ANAF pentru a le depista în controalele fiscale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Iulie 2025 | 23194 | Timp de citire: 4 min.

Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Eliminarea limitei de sedii sociale la aceeași adresă: De la debirocratizare la ușurarea neregulilor, inclusiv cu impact fiscal

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Iunie 2025 | 2 | 881 | Timp de citire: 4 min.

Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un nou indicator de risc, propus pentru controalele fiscale: Acesta ar ajuta ANAF la depistarea celor care „îngroapă” firmele cu datorii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Iunie 2025 | 1735 | Timp de citire: 3 min.

Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF: Riscul de sediu fix sau permanent rămâne chiar dacă firma și-a schimbat între timp modelul de business, atenționează avocații

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2025 | 15055 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care un contribuabil și-a schimbat modelul de business pentru a elimina riscul de a i se stabili, la controalele fiscale, un sediu fix sau permanent în România, acesta nu rămâne în siguranță. Mai exact, au existat situații în practică în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au făcut impuneri bazându-se fix pe riscul din trecut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză TVA: Nu avem un sediu fix doar în baza faptului că două societăți aparțin aceluiași grup sau doar în baza faptului că între ele există un contract de prestări servicii

Viboal FindEx în Taxe și impozite
25 Iunie 2024 | 1160 | Timp de citire: 5 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am înființat o firmă cu sediul într-un bloc de locuințe. Este necesar acordul vecinilor pentru a funcționa?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Mai 2024 | 3 | 13419 | Timp de citire: 2 min.

Acordul vecinilor este necesar atunci când o societate vrea să aibă un sediu social într-un bloc de locuințe, la care să și deruleze efectiv activitate. Dacă la sediul social nu se derulează activitate, atunci acordul vecinilor nu este necesar. Venim cu aceste explicații în urma unei întrebări postate recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prețurile de transfer și recalificările ANAF în 2024: Două situații în care apare riscul de reîncadrare la controalele fiscale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2024 | 3780 | Timp de citire: 5 min.

Nici domeniul prețurilor de transfer nu scapă de riscul recalificărilor fiscale, atrag atenția specialiștii de la PwC România, care au venit cu două exemple relevante în acest sens la care contribuabilii să fie atenți la controalele din 2024. Citește articolul