Regulile care guvernează mediul de afaceri din întreaga lume sunt tot mai complexe și, chiar dacă multe dintre ele au drept obiectiv final simplificarea relațiilor dintre entitățile implicate, îmbunătățirea performanțelor financiare, condiții mai bune de muncă pentru angajați și, în final, creșterea nivelului de trai pentru întreaga populație, implementarea lor este deseori provocatoare. În România, la această complexitate se adaugă schimbările frecvente ale reglementărilor cu impact în economie, în special cele care vizează impozitarea. Din aceste considerente, companiile care activează pe piața locală trebuie să acorde o atenție sporită schimbărilor din domeniul în care activează, să atragă, să perfecționeze și să rețină angajați specializați, cu ajutorul cărora să le poată implementa cu succes și timp util. Citește articolul
Diferenţa favorabilă dintre dobânda preferenţială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite este inclusă, mai nou, în rândul sumelor ce nu se supun taxării salariale atâta timp cât se încadrează în plafonul lunar de 33%. Până acum, aceste sume, deși neimpozabile, nu erau incluse în plafonul global. Citește articolul
Începând din ianuarie 2024, contribuțiile pentru pensii (CAS), sănătate (CASS) și muncă (CAM) trebuie achitate și atunci când vorbim de venituri în bani și/sau în natură acordate salariaților de către terți, nu doar atunci când vorbim de avantaje în bani și/sau în natură. Practic, tratamentul fiscal actual este extins pentru a acoperi și alte venituri în afară de avantaje. Citește articolul
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
O serie de reguli pentru situațiile în care plătitorii de impozit micro intră în inactivitate temporară au fost introduse recent în Codul fiscal, în condițiile în care era neclar anterior cum trebuie procedat. Citește articolul
Pentru a elimina o ambiguitate legislativă, din cauza căreia exista riscul ca, de la 1 ianuarie 2024, pensiile administrate privat (pilonul II), cele facultative (pilonul III), dar și cele ocupaționale să fie impozitate cu cotele destinate pensiilor speciale, de până la 20%, guvernanții au venit, pe final de 2023, prin intermediul OUG 115, ce conține mai multe măsuri fiscal-bugetare, cu o precizare clară: toate aceste pensii se impozitează cu 10%. Citește articolul
Laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică a fost exceptat de Guvern de aplicarea cotei standard de TVA pentru alimentele cu mult zahăr adăugat, potrivit unui act normativ recent. În același timp, autoritățile au ajustat ușor definiția zahărului adăugat. Citește articolul
Sponsorizările către ONG-uri și biserici nu mai pot fi scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderii, începând cu anul 2024, reiese dintr-o ordonanță recentă. În același timp, deși facilitatea rămâne valabilă în continuare la impozit pe profit, există și aici unele noutăți. Citește articolul
În 2024, regimul de taxare aplicabil sectoarelor construcții, agricultură, alimentar și IT este unul uniform, dar totodată și semnificativ modificat față de anii anteriori - scutiri care nu mai vizează veniturile integrale, de exemplu. Cât despre salariile minime, cele stabilite în toamna anului precedent se vor menține anul acesta până la noi vești din partea Guvernului. Citește articolul
În conformitate cu Legea telemuncii, angajatorii au obligația de a suporta cheltuielile legate de telemuncă, conform contractului de muncă sau actului adițional încheiat cu angajații. Chiar dacă scutirea de taxe salariale pentru acoperirea acestor cheltuieli a fost eliminată din Codul fiscal, obligația angajatorilor de a acoperi aceste cheltuieli a rămas. Cu toate acestea, legea nu stabilește limitele exacte ale acestor cheltuieli și angajatorii pot acorda oricât - negocierile în acest sens se fac între părți, desigur. Pentru angajatorii care au stipulat expres în contracte valoarea cheltuielilor și care au mers chiar spre maximul de 400 de lei, acordul angajatului e obligatoriu pentru a elimina acordarea așa-zisei indemnizații de telemuncă. Citește articolul