Angajatorii au două opțiuni atunci când vine vorba de masa angajaților și de aplicarea unor beneficii de taxare pentru respectivele cheltuieli - clasica opțiune a tichetelor de masă, al căror regim fiscal a suferit modificări anul acesta, dar și opțiunea nu demult introdusă a acoperirii contravalorii hranei la locul de muncă. Aceasta din urmă rămâne și anul acesta cea mai avantajoasă din perspectiva costurilor, însă vorbim de sume de care nu pot profita toți angajații - ci doar cei care muncesc la birou, sediu ș.a.m.d.. Citește articolul
În anii recenți, autoritățile au permis plătitorilor de impozit pe profit și impozit micro să scadă din acestea costurile cu casele de marcat puse în funcțiune, însă facilitatea dispare începând din 2024. Practic, ultimele scăderi din impozitul pe afacere mai sunt permise pentru anul fiscal 2023. Citește articolul
În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul
Deducerea TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul clădirilor ori al spațiilor de locuit și cheltuielile legate de aceste imobile va fi limitată la 50%, în cazul în care imobilele sunt folosite și în alte scopuri, conform unor reguli noi. Însă pentru a aplica măsura este nevoie și de obținerea unei derogări de la autoritățile europene. Citește articolul
Legea reformei fiscale a Guvernului conține multiple modificări în zona cotelor de TVA, ele vizând, în principal, creșterea taxei ce va fi plătită către bugetul de stat pentru mai multe categorii de produse sau servicii. O serie de operațiuni sunt scoase din sfera cotelor reduse și mutate la cota standard, iar altele sunt mutate de la cota de 5% la cea de 9%. Împreună cu echipa de taxe indirecte a companiei de consultanță fiscală Viboal FindEx, am mapat principalele noutăți și vă oferim astăzi o hartă a celor mai importante măsuri care vizează capitolul de TVA din Codul fiscal, așa cum arată în legea asumată de Executiv. Citește articolul
Anul recent încheiat a adus o sumedenie de schimbări ce țin de impozitarea afacerilor, acestea aplicându-se de la 1 ianuarie 2024. În acest context, sintetizăm azi principalele noutăți legate de impozitul micro și impozitul pe profit, aduse în urma apariției Legii 296/2023 și OUG 115/2023. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem principalele instrumente procedurale ce pot fi utilizate de organele fiscale în scopul stabilirii creanțelor fiscale ale contribuabililor. Citește articolul
Camera Consultanților Fiscali (CCF) solicită clarificări de la Ministerul Finanțelor în ceea ce privește una dintre noile prevederi care vor intra în Codul fiscal începând din ianuarie 2024 și care vizează scutirea de impozit în cazul angajaților din sectoarele speciale. Citește articolul
Începând cu 1 ianuarie 2024, prevederile OUG nr. 115/2023 permit aplicarea efectivă a facilităților fiscale pentru educația timpurie. Sumele suportate de angajator sau de angajat pentru plasarea copiilor angajaților proprii în unități de educație timpurie, în limita de maximum 1.500 lei/lună pentru fiecare copil, vor fi considerate venit neimpozabil. Aceste sume vor fi scutite și de contribuții sociale, iar la angajatorii care aplică impozitul pe profit aceste cheltuieli vor fi considerate deductibile în limitele prevăzute de lege. Citește articolul
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul