avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 630 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

ACCES PREMIUM

Prevenirea și sancționarea hărțuirii: Cum procedăm când angajatorul primește o sesizare despre fapte petrecute în afara muncii?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Martie 2025 | 1 | 1307 | Timp de citire: 6 min.

Cadrul legislativ privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor obligații concrete și clarifică definițiile, oferind chiar exemple de comportamente interzise (fizice, verbale și nonverbale), precum și proceduri clare pentru gestionarea sesizărilor. Legislația protejează demnitatea angajaților și sancționează orice comportament care creează un mediu de lucru ostil, intimidant sau umilitor, inclusiv hărțuirea sexuală. Deși obligațiile angajatorilor de sancționare sunt indisolubil legate de faptele care au o legătură certă cu munca, nu putem vorbi de inexistența obligației acestuia în a sancționa și fapte care se petrec în afara locului de muncă, între colegi sau superiori și subalterni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce este un lucrător mobil și ce particularități are contractul încheiat cu acesta. Cinci situații posibile în cadrul relațiilor de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Martie 2025 | 2678 | Timp de citire: 5 min.

Contractul individual de muncă trebuie adaptat în cazul lucrătorilor mobili, existând cinci situații posibile în practică atunci când ne gândim la economia unei zile de muncă și la gradul de mobilitate (de la excepțională la regulată, mai exact). Angajatorul trebuie să stabilească clar timpul alocat deplasărilor și să precizeze acest aspect în documentele contractuale. Când activitatea se desfășoară preponderent în afara unui loc fix, este necesară includerea clauzei de mobilitate și negocierea prestațiilor suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tranziția către noul REGES: Începeți cu un audit al dosarelor de personal și vedeți ce lipsește, precum și ce informații noi vor trebui transmise în registru

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Martie 2025 | 1 | 7360 | Timp de citire: 3 min.

Noul registru de evidență a salariaților (Reges Online) va deveni operațional în curând, iar angajatorii vor avea la dispoziție șase luni pentru tranziția de la Revisal. Procesul implică înregistrarea în noul sistem și completarea elementelor suplimentare care nu există în aplicația actuală. Recomandarea fermă a specialiștilor este ca angajatorii să aibă o abordare proactivă, și să înceapă deja cu un audit al dosarelor de personal pentru verificarea corectitudinii datelor existente și completarea informațiilor lipsă. Angajații vor avea acces direct la propriile date din registru și vor putea semnala eventuale nereguli, ceea ce face necesară asigurarea acurateței informațiilor transmise. Totodată, ar fi oportun ca, odată cu efortul de pregătire pentru Reges Online (auditarea dosarelor, maparea informațiilor), angajatorii să se pregătească și pentru Directiva privind transparența salarială, care ar trebui transpusă în legislația națională în 2026. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Eșuarea negocierilor: Când putem spune că am ajuns într-un conflict colectiv de muncă și cum procedăm în continuare

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Martie 2025 | 768 | Timp de citire: 8 min.

Durata negocierilor colective nu ar trebui să depășească 45 de zile, dar poate fi prelungită prin acordul părților. Se poate întâmpla însă ca ele să nu se finalizeze cu semnarea unui acord între părți, nici cu un compromis privind reluarea negocierilor peste 10 - 12 luni. Uneori, negocierile pot duce la un conflict colectiv de muncă. Conflictele colective pot apărea și când angajatorul refuză negocierea, pot apărea când acesta nu acceptă revendicările, nu furnizează informațiile obligatorii prevăzute de lege sau când părțile nu ajung la o înțelegere în termenul stabilit. Iată ce trebuie știut dacă se ajunge acolo: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul poate alege să renunțe la preaviz oricând după depunerea demisiei de către angajat?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Martie 2025 | 17950 | Timp de citire: 3 min.

Demisia reprezintă un drept fundamental al angajatului, însă implică respectarea termenului de preaviz negociat în contract. Angajatorul are posibilitatea să renunțe total sau parțial la preaviz, prevederilor din Codul muncii sau poate decide să nu-l mai primească la muncă pe angajat, dar să-l plătească pe toată perioada preavizului. Practic, după înregistrarea demisiei, contractul poate înceta imediat, la câteva zile sau la jumătatea preavizului dacă angajatorul decide astfel. Este important ca salariații să ia decizii bine documentate înainte de a demisiona, întrucât revenirea asupra acestei hotărâri este imposibilă fără acordul angajatorului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Încetarea de drept a contractului individual de muncă nu depinde de voința părților

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Martie 2025 | 8709 | Timp de citire: 4 min.

Anumite efecte ce privesc relația de muncă se produc automat, conform legii, iar părțile nu se pot opune acestora sau negocia aplicarea dispozițiilor legale. O astfel de situație și care este tot mai dezbătută în ultimele luni este încetarea contractului în momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare. Întrebările de tipul „a sosit decizia de pensionare, trebuie să încetez raportul/contractul?” sunt tot mai numeroase pe forumuri și în secțiunile de comentarii ale diverselor articole, motiv pentru care e necesar, fără îndoială, să subliniem ferm că aici nu e vorba de o decizie a părților, ci de un efect al legii - și care e obligatoriu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Minighid pentru lucrătorul care se consideră victima unei hărțuiri la locul de muncă

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 1948 | Timp de citire: 8 min.

Hărțuirea la locul de muncă, fie că este de natură sexuală sau morală, este o problemă serioasă care afectează atât bunăstarea angajaților, cât și climatul profesional. Toți angajatorii sunt obligați să implementeze politici clare și proceduri eficiente pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen. Victimele hărțuirii au dreptul să raporteze incidentele, iar angajatorii trebuie să asigure confidențialitatea și soluționarea acestora într-un termen rezonabil. În acest articol, vom explora pașii esențiali în procesul de raportare și soluționare a cazurilor de hărțuire la locul de muncă, precum și drepturile și obligațiile părților implicate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Statistici privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi. Consiliul UE a adoptat textul unui nou regulament european. Ce înseamnă pentru companii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Martie 2025 | 655 | Timp de citire: 4 min.

Consiliul Uniunii Europene a dat undă verde unui nou regulament european care va îmbunătăți colectarea statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi la nivelul UE. Prin viitorul regulament, legiuitorul european va avea la dispoziție statistici actualizate și comparabile între țări, noile date colectate de la statele membre urmând să acopere mai multe sectoare din economie, totodată. Noile norme vor genera, cel puțin inițial, obligații suplimentare pentru companiile din statele membre UE, dar și schimbări de politică internă dacă ne gândim, de exemplu, la datele privind egalitatea de reumnerare. Totuși, o abordare națională inteligentă și digitalizată va putea reduce semnificativ povara efectivă asupra mediului de business, ea rămânând în mare parte la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pregătirea pentru noul REGES – Online. Cinci pași pentru o tranziție fără probleme

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Martie 2025 | 17060 | Timp de citire: 5 min.

Lansarea noului registru electronic de evidență a salariaților este un moment așteptat atât de lucrători, cât și de angajatori, însă lucrurile sunt privite diferit: lucrătorii urmează să obțină, în sfârșit, acces la informațiile pe care angajatorii lor le-au declarat cu privire la contractele lor de muncă, în timp ce angajatorii trebuie să se gândească la modificările pe care noile reguli îi vor obliga să le facă și, implicit, la volumul de muncă pe care prespune asta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Mandate limitate pentru pozițiile de conducere din administrația publică, transformarea unor posturi contractuale și alte modificări importante ce vizează angajații statului

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Martie 2025 | 2782 | Timp de citire: 6 min.

Printr-un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul Dezvoltării joia aceasta sunt propuse modificări ample la nivelul Codului administrativ în ceea ce privește funcția publica. Concret, Guvernul urmărește dezvoltarea unei politici de mobilitate orizontală/prin rotație pentru înalții funcționari publici și funcționarii publici de conducere din administrația publică centrală. Un alt obiectiv al proiectului de lege este structurarea carierei pentru funcționarii publici de execuție din administrația publică centrală și locală, încercându-se, teoretic cel puțin, evitarea politizării în administrația publică. Vizat de modificările din proiect este și personalul contractual. Citește articolul