avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 630 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

ACCES PREMIUM

GDPR și angajatorii: Spețe interesante de care să ții cont

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
21 Martie 2025 | 1518 | Timp de citire: 5 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează constant încălcările Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor (GDPR), amendând încălcarea vieții private și a securității datelor personale de către companii, în diverse contexte, inclusiv cel al relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Imposibilitatea imputării prejudiciului cauzat de lipsa pregătirii profesionale - ce ar trebui să aibă în vedere angajatorii

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Martie 2025 | 1 | 3110 | Timp de citire: 3 min.

De ce trebuie să se asigure angajatorul că sarcinile încredințate sunt efectuate de oameni care au și pregătirea necesară? Simplu: pentru că altfel nu-și poate recupera eventualele prejudicii. În actualul context, în care este din ce mai dificil să găsești personal calificat, există situații în care lucrătorii sunt puși în fața unor sarcini pentru care nu au pregătirea profesională necesară. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Psihologia relațiilor la locul de muncă

Conflictele de personalitate la birou: Tipologii și modalități de rezolvare

Vicentiu Maftei în Weekend
Psihoterapeut, psiholog clinician,
15 Martie 2025 | 2 | 1569 | Timp de citire: 8 min.

Atunci când vorbim despre conflicte de personalitate la locul de muncă, ne referim la tensiunile care apar ca urmare a diferențelor fundamentale în modul în care indivizii gândesc, comunică și interacționează. Deși termenul este adesea folosit în mod superficial pentru a descrie orice dezacord între colegi, conflictele autentice de personalitate au rădăcini mult mai adânci.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Guvernul a suspendat prevederea care afecta rămânerea pe post a personalului contractual plătit din fonduri publice. Ea a produs, totuși, efecte câteva zile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Martie 2025 | 4 | 23359 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o ordonanță apărută joi în Monitorul Oficial, Guvernul a suspendat aplicarea unei prevederi apărute vinerea trecută în Monitorul Oficial și care afecta personalul contractual plătit din fonduri publice. Prevederea, o simplă reluare aproape inutilă  a unor prevederi deja existente de mult timp în Codul muncii, este suspendată începând cu 13 martie, însă a produs efecte timp de câteva zile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce ar trebui să înțeleagă orice angajat în legătură cu munca suplimentară

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Martie 2025 | 1366 | Timp de citire: 5 min.

Fiind, de fapt, la nivel legislativ, doar o excepție de la regulă, munca suplimentară prezintă o serie de particularități, reguli și interdicții, iar ignorarea acestor aspecte generează deseori conflicte de muncă, în timp ce angajatorii riscă amenzi de până la 10.000 de lei pentru fiecare lucrător în cazul în care munca suplimentară este utilizată în cadrul contractelor cu timp parțial, de pildă. Faptul că e frecvent folosită și că uneori angajații sunt cei care insistă pentru prestarea orelor, dat fiind „prețul” acestora, nu o transformă însă într-o chestiune ce devine legală indiferent de condiții.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Programul legislativ al Guvernului pe 2025

Responsabilul cu egalitatea de șanse va fi obligatoriu la toate companiile cu peste 50 de angajați. Experții desemnați se vor ocupa și de atribuțiile în domeniul prevenirii hărțuirii, având nevoie de formare

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Martie 2025 | 1 | 2034 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul va promova anul acesta, în toamnă, un proiect de lege care să introducă obligația companiilor private cu peste 50 de angajați, precum și a instituțiilor și autorităților publice, de a desemna și de a avea în structura organizatorică un responsabil cu egalitatea de șanse / tehnician în egalitate de șanse, ori, după caz să repartizeze în sarcina unui salariat, prin fișa postului, atribuțiile specifice din domeniul egalității de șanse între femei și bărbați. Momentan, legea indică doar posibilitatea de a numi un responsabil, deși obligațiile legale privind respectarea egalității de șanse și nediscriminarea sunt le revin tuturor angajatorilor. Măsura, regăsită în programul legislativ al Guvernului pe 2025, capătă cu atât mai mult sens dacă ne gândim la modificările puse recent în dezbatere la Ministerul Muncii și care vizează prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O scurtă analiză privind elementele pe care orice contract de telemuncă trebuie să le conțină - partea II

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Martie 2025 | 787 | Timp de citire: 6 min.

Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. În continuarea unei discuții începute anterior, ne uităm azi la aspectele ce țin de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM), ale cui sunt echipamentele utilizate, precum și la eventualele reguli și restricții privind utilizarea echipamentelor și rețelelor de internet, aspecte care, ideal, ar trebui specificate contractual. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Un angajator, obligat la plata despăgubirilor pentru epuizarea profesională a unui angajat. Chiar și în lipsa unei reglementări exprese a burnoutului, angajații își pot găsi dreptatea în instanță

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Martie 2025 | 1 | 8326 | Timp de citire: 5 min.

Legislația actuală permite angajaților să solicite despăgubiri pentru burnout în instanță, chiar în absența unei reglementări specifice. Un exemplu în acest sens vine de la Tribunalul Cluj, care a acordat daune materiale și morale unei angajate diagnosticate cu sindrom de burnout, după ce a constatat că angajatorul și-a organizat defectuos activitatea, alocându-i un volum excesiv de muncă, echivalentul muncii mai multor angajați la un loc. Instanța a stabilit că societatea a încălcat obligațiile privind protecția sănătății angajaților, ignorând semnalele de deteriorare a stării de sănătate și exercitând presiune constantă, fără a oferi suport sau posibilitatea de delegare a sarcinilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O scurtă analiză privind elementele pe care orice contract de telemuncă trebuie să le conțină - partea I

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Martie 2025 | 1123 | Timp de citire: 7 min.

Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Crize și tranziții în carieră: depășirea momentelor dificile

Depresia la locul de muncă: Semne, cauze și opțiuni de ajutor

Vicentiu Maftei în Weekend
Psihoterapeut, psiholog clinician,
8 Martie 2025 | 1279 | Timp de citire: 7 min.

Cum recunoaștem depresia la locul de muncă? Nu e întotdeauna ușor de observat, pentru că fiecare își poartă propriile lupte interioare. Totuși, devine mult mai vizibil atunci când, în contrast cu entuziasmul și eficiența colegilor, un membru al echipei începe să manifeste încetinire generală, lipsă de sens sau ineficiență. Citește articolul