Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează constant încălcările Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor (GDPR), amendând încălcarea vieții private și a securității datelor personale de către companii, în diverse contexte, inclusiv cel al relațiilor de muncă. Citește articolul
De ce trebuie să se asigure angajatorul că sarcinile încredințate sunt efectuate de oameni care au și pregătirea necesară? Simplu: pentru că altfel nu-și poate recupera eventualele prejudicii. În actualul context, în care este din ce mai dificil să găsești personal calificat, există situații în care lucrătorii sunt puși în fața unor sarcini pentru care nu au pregătirea profesională necesară. Citește articolul
Atunci când vorbim despre conflicte de personalitate la locul de muncă, ne referim la tensiunile care apar ca urmare a diferențelor fundamentale în modul în care indivizii gândesc, comunică și interacționează. Deși termenul este adesea folosit în mod superficial pentru a descrie orice dezacord între colegi, conflictele autentice de personalitate au rădăcini mult mai adânci. Citește articolul
Printr-o ordonanță apărută joi în Monitorul Oficial, Guvernul a suspendat aplicarea unei prevederi apărute vinerea trecută în Monitorul Oficial și care afecta personalul contractual plătit din fonduri publice. Prevederea, o simplă reluare aproape inutilă a unor prevederi deja existente de mult timp în Codul muncii, este suspendată începând cu 13 martie, însă a produs efecte timp de câteva zile. Citește articolul
Fiind, de fapt, la nivel legislativ, doar o excepție de la regulă, munca suplimentară prezintă o serie de particularități, reguli și interdicții, iar ignorarea acestor aspecte generează deseori conflicte de muncă, în timp ce angajatorii riscă amenzi de până la 10.000 de lei pentru fiecare lucrător în cazul în care munca suplimentară este utilizată în cadrul contractelor cu timp parțial, de pildă. Faptul că e frecvent folosită și că uneori angajații sunt cei care insistă pentru prestarea orelor, dat fiind „prețul” acestora, nu o transformă însă într-o chestiune ce devine legală indiferent de condiții. Citește articolul
Guvernul va promova anul acesta, în toamnă, un proiect de lege care să introducă obligația companiilor private cu peste 50 de angajați, precum și a instituțiilor și autorităților publice, de a desemna și de a avea în structura organizatorică un responsabil cu egalitatea de șanse / tehnician în egalitate de șanse, ori, după caz să repartizeze în sarcina unui salariat, prin fișa postului, atribuțiile specifice din domeniul egalității de șanse între femei și bărbați. Momentan, legea indică doar posibilitatea de a numi un responsabil, deși obligațiile legale privind respectarea egalității de șanse și nediscriminarea sunt le revin tuturor angajatorilor. Măsura, regăsită în programul legislativ al Guvernului pe 2025, capătă cu atât mai mult sens dacă ne gândim la modificările puse recent în dezbatere la Ministerul Muncii și care vizează prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. În continuarea unei discuții începute anterior, ne uităm azi la aspectele ce țin de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM), ale cui sunt echipamentele utilizate, precum și la eventualele reguli și restricții privind utilizarea echipamentelor și rețelelor de internet, aspecte care, ideal, ar trebui specificate contractual. Citește articolul
Legislația actuală permite angajaților să solicite despăgubiri pentru burnout în instanță, chiar în absența unei reglementări specifice. Un exemplu în acest sens vine de la Tribunalul Cluj, care a acordat daune materiale și morale unei angajate diagnosticate cu sindrom de burnout, după ce a constatat că angajatorul și-a organizat defectuos activitatea, alocându-i un volum excesiv de muncă, echivalentul muncii mai multor angajați la un loc. Instanța a stabilit că societatea a încălcat obligațiile privind protecția sănătății angajaților, ignorând semnalele de deteriorare a stării de sănătate și exercitând presiune constantă, fără a oferi suport sau posibilitatea de delegare a sarcinilor. Citește articolul
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul
Cum recunoaștem depresia la locul de muncă? Nu e întotdeauna ușor de observat, pentru că fiecare își poartă propriile lupte interioare. Totuși, devine mult mai vizibil atunci când, în contrast cu entuziasmul și eficiența colegilor, un membru al echipei începe să manifeste încetinire generală, lipsă de sens sau ineficiență. Citește articolul