Conform expunerii de motive, inițiativa depusă la Senat, ca primă Cameră deliberativă, urmărește să remedieze situația actuală, care este caracterizată de o dispersare excesivă a unităților de jocuri de noroc pe teritoriul național, fără o corelare adecvată cu potențialul turistic și fără o logică economică clară. Conform prevederilor propuse, jocurile de noroc specifice cazinourilor, cluburilor de poker și aparatele slot-machine (prevăzute de OUG 77/2009) se vor putea organiza numai în stațiunile turistice de interes național, care sunt deja enumerate în anexa 5 la HG 852/2008.
Scopul principal al acestei reforme ar fi, conform inițiatorilor, acela de a asigura o distribuție rațională și strategică a activităților de jocuri de noroc pe teritoriul național, protejând în același timp cetățenii vulnerabili din punct de vedere economic. Situația existentă acum ar genera dezechilibre, deoarece accesibilitatea excesivă a jocurilor în zone rezidențiale ar expune cetățenii cu venituri modeste la riscuri financiare disproporționate.
Astfel, noua reglementare ar impune, în cazul adoptării sale, mecanisme de protecție a cetățenilor cu resurse financiare limitate prin concentrarea activităților în zone și contexte care presupun costuri de acces mai ridicate.
Concentrarea activităților în stațiunile turistice va crea, potrivit notei de fundamentare a inișiativei, bariere geografice și economice naturale. În plus, conform sursei, stațiunile turistice dispun de personal specializat și infrastructură adecvată pentru monitorizarea și asistarea jucătorilor, contribuind astfel la combaterea jocului compulsiv și reducerea riscurilor sociale asociate.
Pe lângă stațiunile turistice, noua reglementare introduce și posibilitatea organizării jocurilor de noroc pe navele de agrement, măsură care ar contribui la diversificarea ofertei turistice naționale și la dezvoltarea turismului nautic.
Parlamentarii care semnează propunerea susțin că reforma pe care o promovează s-ar fundamenta pe principiul sinergiei între industria jocurilor de noroc și turism, urmărind ca România să exploateze cele 56 de stațiuni turistice de interes național pe care le deține.
Noua configurație geografică va stimula competiția bazată pe calitatea serviciilor și inovare și va facilita dezvoltarea unor proiecte turistice integrate de anvergură capabile să atragă investiții străine directe. Pe termen lung, impactul financiar estimat indică creșteri substanțiale ale veniturilor fiscale, atât la nivel local, cât și la nivel național.
În ceea ce privește operatorii existenți de jocuri de noroc, implementarea reformei se va realiza gradual. Prevederile tranzitorii ale propunerii stabilesc că autorizațiile de exploatare existente ale jocurilor de noroc își mențin valabilitatea până la expirare, însă noile autorizații ar urma să fie eliberate exclusiv în conformitate cu restricțiile geografice stabilite.
Atenție! Pentru a intra în vigoare, propunerea legislativă trebuie adoptată de Parlament, promulgată de Președinte și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (4)