Declarațiile 101, adică cea obișnuită pentru plătitorii de impozit pe profit și cea specială pentru grupurile de impozit pe profit, au fost modificate pentru a reflecta noutățile din domeniu ale anului 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În principal, este vorba de introducerea de prevederi legate de impozitul minim și recuperarea pierderilor. Citește articolul
Firmele care au optat în 2024 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2025, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
Din moment ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu ar mai trebui să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, specialiștii spun că firmele controlate care primesc solicitări pentru „dublarea” informațiilor din fișierul SAF-T pot refuza inspectorii. Totuși, ca să facă acest lucru, companiile trebuie să fie sigure că informațiile în discuție chiar au fost trimise la ANAF prin declarația 406. Citește articolul
ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
În contextul folosirii e-Factura, în condițiile în care aproape toate facturile simplificate trebuie transmise, mai nou, în sistem, apare întrebarea despre cum facem diferența între o factură simplificată și una normală? Potrivit specialiștilor, diferența constă în numărul de informații ce trebuie să apară în una sau în cealaltă, relevant pentru discuție fiind articolul 319 din Codul fiscal. Citește articolul
În cursul anului 2024 au venit câteva noutăți majore care au legătură cu sistemul e-Factura, cel în care contribuabilii trebuie să transmită facturile emise în relația B2G, B2B și, mai nou, B2C. Astfel, iată principalele chestiuni de reținut în noul an. Citește articolul
Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a luat o decizie (definitivă) de referință prin care a stabilit că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să restituie 12 milioane de euro unei companii din domeniul farmaceutic, reprezentând TVA-ul aferent taxei clawback, conform unui comuncat de presă remis redacției noastre. Vorbim de prima decizie de acest gen din România, aceasta având potențialul de a influența semnificativ întregul domeniu farmaceutic, mai ales pentru că restituirea s-a decis pentru o perioadă ce depășește perioada de prescripție de cinci ani. Citește articolul
Intrarea în anul 2025 a venit la pachet cu o reducere consistentă a categoriilor de persoane fizice ce beneficiază de scutirea de impozit pe venit, după eliminarea facilității pentru salariații din domeniile IT, construcții și agroalimentar. Citește articolul
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul
O clarificare importantă legată de aplicarea cotelor de impozit micro (1% și 3%), în funcție de depășirea sau nu a plafonului de 60.000 euro, este că plafonul se verifică cumulat de la începutul anului, nu pe fiecare trimestru în parte, spun fiscaliștii. Astfel, prima depășire a plafonului NU înseamnă că firma aplică acea cotă de 3% „pe viață”, pentru că se poate reveni la cota de 1% în același an sau în anul următor. Citește articolul