Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
La finalul anului trecut, prin Legea 296/2020 au fost făcute modificări la taxele datorate (impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate) pentru anumite beneficii pe care angajatorii le pot acorda salariaților. Noile reguli sunt valabile începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021, ceea ce înseamnă că ele se aplică efectiv la raportarea pe care angajatorii o fac în februarie 2021, adică până azi. Citește articolul
Organizațiile nonguvernamentale (ONG-urile) au, întocmai ca firmele, obligația de a declara și plăti anual impozitul pe profitul din anul precedent, potrivit Codului fiscal. Totuși, spre deosebire de firme, ONG-urile trebuie să-și îndeplinească aceste obligații într-un termen mai scurt. Citește articolul
În a doua parte a anului trecut și în prima parte a anului curent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a venit cu trei decizii importante ce țin de rambursarea TVA-ului. Chiar dacă doar două dintre ele vizează în mod expres România, și a treia este demnă de reținut, în contextul rambursărilor din 2021. Totodată, reamintim ce reguli generale se aplică anul acesta la rambursarea TVA-ului. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul
Este disproporționat ca autoritățile fiscale să respingă o cerere de rambursare a TVA din cauza lipsei numărului secvențial al facturii, atâta timp cât factura conține alt număr care să permită identificarea ei, a considerat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o decizie recentă în materia TVA. Citește articolul
Începând de luna asta, angajatorii trebuie să folosească o nouă versiune a formularului 112, necesar în principal la declararea taxelor salariale, conform unui ordin oficializat vineri seară. Formularul a fost adaptat la noutățile legislative recente, iar sâmbătă a apărut și versiunea electronică ce poate fi depusă deja de angajatori, termenul-limită fiind joi. Citește articolul
Aranjamentele fiscale care trebuie raportate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), începând din acest an, sunt cele ce vizează exclusiv chestiuni transfrontaliere. Cu alte cuvinte, optimizări fiscale care implică atât legislația română, cât și legislația unui alt stat. Dacă o optimizare fiscală implică numai legislația română, aceasta NU se raportează la ANAF. Citește articolul
Companiile și fiscaliștii se află acum în plin proces de transmitere a primelor raportări de aranjamente fiscale transfrontaliere către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest context, trebuie punctat că cei care-și trimit raportările cu întârziere riscă o amendă ce poate ajunge până la 100.000 de lei. Citește articolul
Ca să prevină frauda și evaziunea în domeniul TVA-ului, pe lista intențiilor de politică fiscală pentru perioada următoare este și implementarea unui sistem de facturare electronică obligatoriu. Am aflat însă că implementarea e plănuită pentru anul acesta, în sistem pilot, cu anumite categorii de contribuabili. Citește articolul
Trei declarații fiscale importante pentru firme și persoanele fizice deopotrivă se depun anul acesta ceva mai târziu în an decât până acum, după ce legiuitorul a modificat termenele legale de depunere la nivelul legii fiscale. Este vorba, mai precis, despre declarația unică pentru persoanele fizice, declarația 230 și declarația 205. Citește articolul