Sistemul e-TVA, ce generează deconturi precompletate de TVA, este în teste până la mijlocul anului 2025. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice nu sunt obligate să răspundă la notificările trimise de autorități prin care se semnalează nepotriviri între formularul 300 și decontul precompletat. Problema intervine atunci când trebuie să identificăm primul decont pentru care contribuabilii vor fi obligați să răspundă la notificări. Aceasta a fost adusă în discuție încă de anul trecut, dar autoritățile n-au dat lămuriri nici până acum. Citește articolul
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
De câțiva ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face, tot mai des, eforturi în direcția depistării evazioniștilor cu ajutorul unor intermediari. Vorbim, mai precis, de entități care dețin informații despre (potențialii) evazioniști care altfel n-ar ajunge la direct la inspectorii fiscali. Cel mai recent efort în acest sens este apariția declarației 397, care vizează activitățile de transport alternativ (sau, în engleză, „ridesharing”). Citește articolul
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
În 2025, ONG-urile găsesc declarația de trezorerie direct în situațiile financiare, astfel că acestea se depun împreună la autoritățile fiscale până la 30 aprilie, iar pentru ele vine o singură recipisă, a clarificat recent o specialistă din Ministerul Finanțelor (MF). Asta spre deosebire de anul trecut, când declarația de trezorerie și situațiile financiare au fost depuse separat. Citește articolul
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul
Din moment ce reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că vor să dea o importanță mult mai mare acordurilor de prețuri în avans (APA), explicăm astăzi, cu ajutorul unei specialiste de la Cabot TP, de ce sunt acestea utile grupurilor de companii (inclusiv locale). Citește articolul
Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul
Terminarea primului trimestru din anul 2025 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent (acolo unde este cazul) sub formă de dividende interimare. Pentru dividendele distribuite și plătite în 2025 se aplică, mai nou, o cotă de impozit de 10%. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul