Oferă informații esențiale despre cum să desfășori procedurile de achiziții, ce praguri de preț să respecți și cum să actualizezi specificațiile produselor, pentru a folosi eficient fondurile europene.
Noul îndrumar al achizițiilor aplicabil beneficiarilor privați ce obțin ajutoare de stat din Fondul pentru Modernizare, aprobat recent de Ministerul Energiei prin Ordinul nr. 1.561/2024, aduce o serie de îmbunătățiri care simplifică și eficientizează procedurile de achiziție pentru diverse contracte de furnizare, servicii sau lucrări. În opinia noastră, cadrul juridic adoptat recent oferă clarificări cu privire la o multitudine de aspecte importante și oferă predictibilitate în derularea proiectelor. Citește articolul
Permite verificarea corectitudinii facturilor primite de la furnizori și asigură o gestionare eficientă a plăților și a conformității contractuale.
Un ghid detaliat referitor la utilizarea codurilor pentru tipurile de facturi transmise în e-Factura, dar și a categoriilor de TVA din cadrul sistemului a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Noile reguli care impun includerea codurilor CPV pe facturile B2G (Business-to-Government) sunt relevante pentru departamentul care se ocupă de achiziții și contracte cu entitățile publice.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 2 - 8 decembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu modul în care se primesc facturile de la furnizori, în special dacă unele operațiuni nu mai vin prin sistemul e-Factura, pentru a gestiona corect documentele.
Prima zi a anului viitor va aduce două categorii noi de operațiuni din relația B2B pentru care facturile electronice nu mai trebuie transmise în sistemul e-Factura, conform unui act normativ recent oficializat. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile cerințe pentru autobuze (vârstă maximă, dotări) pentru a planifica achizițiile sau leasing-ul vehiculelor. De asemenea, trebuie să înțeleagă noile reguli pentru contractele cu autogările și furnizorii de servicii conexe.
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul
Pentru acest departament este crucial să știe că existența unui contract colectiv de muncă devine un avantaj în licitațiile publice și că firmele cu probleme legate de salariul minim pot fi excluse, pentru a pregăti oferte competitive și conforme.
Legea nr. 283/2024 promovează negocierile colective, având ca obiectiv creșterea ratei de acoperire la 80% pentru angajatori. Aceasta impune operatorilor economici care participă la achiziții publice să respecte legislația muncii, inclusiv inițierea negocierilor colective și acordarea salariului minim, stabilind că existența unui contract colectiv de muncă (CCM) devine un criteriu de evaluare pentru atribuirea contractelor, iar societățile condamnate recent pentru nerespectarea salariului minim sunt excluse de la achiziții. Legea prevede, de asemenea, suplimentarea numărului de inspectori de muncă, care vor intensifica controalele, axându-se pe respectarea salariului minim și a negocierilor colective. Această reglementare urmărește să îmbunătățească conformitatea în domeniul muncii, excludând operatorii care nu îndeplinesc standardele legale. Ce înseamnă asta pentru angajatori? Citește articolul
Dacă firma are contracte de vânzare cu instituții guvernamentale (contracte de achiziții publice sau concesiuni), acest departament gestionează termenii și respectarea acestor contracte. Ei trebuie să știe ce informații noi trebuie să apară pe facturi pentru ca plățile să se facă corect și fără probleme.
Atunci când vine vorba de operațiuni realizate în baza unor contracte de achiziții publice, achiziții sectoriale și concesiuni de lucrări/servicii, emitenții sunt obligați să includă pe facturile transmise în e-Factura, de la 1 ianuarie 2025, codurile CPV stabilite printr-un regulament european dedicat. Citește articolul
Sunt menționate noile reguli de transport (e-Transport) și potențialele confiscări, precum și cerințe de responsabilitate pentru produse vândute, care pot influența procesele de achiziție și modul în care sunt negociate și gestionate contractele cu furnizorii.
Ultima lună a anului 2024 vine cu chestiuni deloc de neglijat de către contribuabili. Printre altele, avem termenul anual de reclasificare a firmelor, intrarea în vigoare a unor noi regulamente europene direct aplicabile în România, dar și unele măsuri care expiră sau intră în vigoare în ultimele zile ale lunii. Iată ce e de știut: Citește articolul
Acest departament este interesat, mai ales dacă firma cumpără servicii externe de securitate și sănătate în muncă sau angajează lucrători zilieri, pentru a se asigura că aceste colaborări respectă toate cerințele legale și contractuale.
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Dacă departamentul achiziționează servicii de la psihologi, logopezi sau nutriționiști, trebuie să se asigure că furnizorii sunt autorizați legal și că respectă noile reguli, pentru a evita problemele contractuale sau legale.
Un proiect de ordin care actualizează normele metodologice de aplicare a prevederilor legale referitoare la serviciile publice conexe actului medical a fost pus în dezbatere recent pe site-ul Ministerului Sănătății (MS). Modificările propuse includ repoziționarea logopediei în cadrul acestor servicii, încadrând această specializare în sfera psihologiei. În plus, prestarea de astfel de activități de către personal neautorizat este considerată infracțiune. Citește articolul