Dacă firma cumpără servicii de la alte companii (de exemplu, servicii de pază și securitate), acest departament trebuie să se asigure că descrierile serviciilor din contracte sunt în linie cu noile clasificări oficiale.
Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin pentru actualizarea și completarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). Modificările includ o descriere mai clară a unor ocupații profesionale din domeniul educației timpurii, care au fost deja redenumite în acest an prin HG nr. 1.283/2024. De asemenea, au fost introduse două noi ocupații.
Acest departament ar trebui să știe despre noile reguli pentru a se asigura că partenerii de afaceri și contractele sunt în conformitate cu cerințele privind gestionarea deșeurilor.
Senatul a adoptat tacit o propunere legislativă ce vizează stabilirea unui cadru pentru îmbunătățirea administrării gestionării deșeurilor provenite din activitățile de construire și desființare. Prin aceasta se urmărește, printre altele, o mai bună reciclare a deșeurilor și stimularea reutilizării componentelor de construcție. Citește articolul
Află noile condiții pentru a câștiga licitațiile publice și cum trebuie gestionate contractele semnate cu statul, pentru a evita pierderea lor.
Recente modificări legislative obligă obligă operatorii economici din zona de achiziții publice și pe concesionari să fie mai riguroși în respectarea legislației muncii și să acorde o atenție sporită negocierilor colective. Dacă și respectarea acestor noi prevederi va fi urmărită întocmai de autorități și nu se vor face compromisuri în sancționare, ar trebui să asistăm la o schimbare a paradigmei în ceea ce privește atribuirea contractelor, criteriul „prețului cel mai mic” fiind completat de cel al responsabilității sociale. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum se pot rezilia contractele existente sau cum se pot porta numere de telefon, mai ales că pot exista costuri suplimentare sau penalități la care trebuie să fie atenți când negociază contracte noi sau vechi pentru companie.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a explicat care sunt pașii necesari pentru anularea unei cereri de portare a unui număr de telefon. Portarea numerelor permite utilizatorilor să își schimbe rețeaua de telefonie păstrând același număr, însă există situații în care aceștia aleg să renunțe la proces. Anularea poate fi realizată doar dacă sunt respectate anumite condiții stricte, iar procesul trebuie inițiat cu cel puțin 24 de ore înainte de portarea efectivă. Citește articolul
Articolul oferă sfaturi esențiale despre cum să ceri oferte, să alegi furnizorii și să negociezi contracte, astfel încât să obții cele mai bune condiții și să te încadrezi în bugetul stabilit pentru investiții.
Pregătirea unui proiect de investiții finanțat din fonduri nerambursabile se bazează, întotdeauna, pe estimări ale costurilor necesare privind achiziția de utilaje și echipamente sau, în cazul unor proiecte complexe, pe estimări ale costului aferent lucrărilor de construcții. În ambele situații, atât solicitanții, cât și consultanții sau proiectanții care întocmesc documentația tehnico-economică se confruntă cu o problemă privind stabilirea bugetului investiției, având în vedere faptul că valoarea aprobată spre finanțare nu poate fi, în cele mai multe situații, majorată ulterior semnării contractului de finanțare. Citește articolul
Dacă firma lucrează cu persoane fizice (consultanți, freelanceri) pentru diverse servicii, este util să înțeleagă cum le sunt afectate costurile legate de contribuții, ceea ce poate influența negocierile și buna gestionare a contractelor.
Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la sănătate (CASS). Asta în situațiile în care CASS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că se depune declarația unică (formularul 212) oricând în timpul anului 2025, în timp ce plata efectivă se face până la 25 mai 2026. Citește articolul
Se ocupă de asigurarea că bunurile cumpărate cu finanțarea sunt folosite corect, nu sunt vândute și sunt gestionate conform termenilor contractului de finanțare.
Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu alegerea și gestionarea furnizorilor. Ei trebuie să se asigure că niciunul dintre partenerii din lanțul de aprovizionare nu folosește muncă forțată și să verifice contractele și auditurile necesare.
Un regulament european recent publicat interzice comercializarea pe piața Uniunii a produselor realizate prin muncă forțată, începând din 2027, impunând statelor membre să desemneze autorități pentru investigarea încălcărilor și să implementeze mecanisme de monitorizare. Companiile din UE vor trebui să asigure transparența lanțurilor de aprovizionare, ceea ce poate genera costuri suplimentare, dar oferă și oportunități de diferențiere pe piață. Exportatorii din țări terțe vor trebui să demonstreze respectarea standardelor etice, iar consumatorii ar putea observa o creștere a prețurilor din cauza acestor măsuri de conformare. Citește articolul
Cei de la achiziții trebuie să știe despre taxele și penalitățile suplimentare care pot apărea la importul de mărfuri, pentru că acestea influențează costul final al produselor cumpărate și modul în care se fac contractele cu furnizorii internaționali.
Autoritățile fiscale din România pot să aplice penalitățile de întârziere din Codul național de procedură fiscală concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal european, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Acest departament negociază și semnează contracte cu furnizori sau consultanți, inclusiv cu persoane fizice care desfășoară activități independente. Înțelegerea modificărilor legate de contribuțiile sociale ale acestora îi ajută să evalueze costurile și să gestioneze mai bine contractual relația.
Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la pensii (CAS). Asta în situațiile în care CAS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că depunerea declarației unice și plata contribuției se fac până la 25 mai 2026. Citește articolul