avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 878 soluții astăzi
Acasă Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

ACCES PREMIUM

UPDATE Noi modificări la COR au fost oficializate

Dacă firma cumpără servicii de la alte companii (de exemplu, servicii de pază și securitate), acest departament trebuie să se asigure că descrierile serviciilor din contracte sunt în linie cu noile clasificări oficiale.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
16 Decembrie 2024 | 1975 | Timp de citire: 2 min.

Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin pentru actualizarea și completarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). Modificările includ o descriere mai clară a unor ocupații profesionale din domeniul educației timpurii, care au fost deja redenumite în acest an prin HG nr. 1.283/2024. De asemenea, au fost introduse două noi ocupații.
Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Propunere adoptată tacit: Noi reforme privind regimul gestionării deșeurilor provenite din construire și demolare

Acest departament ar trebui să știe despre noile reguli pentru a se asigura că partenerii de afaceri și contractele sunt în conformitate cu cerințele privind gestionarea deșeurilor.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
16 Decembrie 2024 | 3245 | Timp de citire: 2 min.

Senatul a adoptat tacit o propunere legislativă ce vizează stabilirea unui cadru pentru îmbunătățirea administrării gestionării deșeurilor provenite din activitățile de construire și desființare. Prin aceasta se urmărește, printre altele, o mai bună reciclare a deșeurilor și stimularea reutilizării componentelor de construcție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbare de paradigmă în achiziții publice și concesiuni: de la CCM-uri ca avantaj competitiv, până la rezilierea contractelor pentru nerespectarea rigorilor în domeniul muncii

Află noile condiții pentru a câștiga licitațiile publice și cum trebuie gestionate contractele semnate cu statul, pentru a evita pierderea lor.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Decembrie 2024 | 1009 | Timp de citire: 4 min.

Recente modificări legislative obligă obligă operatorii economici din zona de achiziții publice și pe concesionari să fie mai riguroși în respectarea legislației muncii și să acorde o atenție sporită negocierilor colective. Dacă și respectarea acestor noi prevederi va fi urmărită întocmai de autorități și nu se vor face compromisuri în sancționare, ar trebui să asistăm la o schimbare a paradigmei în ceea ce privește atribuirea contractelor, criteriul „prețului cel mai mic” fiind completat de cel al responsabilității sociale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să facă utilizatorii atunci când doresc să anuleze portarea unui număr de telefon

Acest departament trebuie să înțeleagă cum se pot rezilia contractele existente sau cum se pot porta numere de telefon, mai ales că pot exista costuri suplimentare sau penalități la care trebuie să fie atenți când negociază contracte noi sau vechi pentru companie.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Decembrie 2024 | 885 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a explicat care sunt pașii necesari pentru anularea unei cereri de portare a unui număr de telefon. Portarea numerelor permite utilizatorilor să își schimbe rețeaua de telefonie păstrând același număr, însă există situații în care aceștia aleg să renunțe la proces. Anularea poate fi realizată doar dacă sunt respectate anumite condiții stricte, iar procesul trebuie inițiat cu cel puțin 24 de ore înainte de portarea efectivă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum poți evita efectele creșterii prețurilor în proiectele de investiții din fonduri nerambursabile

Articolul oferă sfaturi esențiale despre cum să ceri oferte, să alegi furnizorii și să negociezi contracte, astfel încât să obții cele mai bune condiții și să te încadrezi în bugetul stabilit pentru investiții.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
16 Decembrie 2024 | 610 | Timp de citire: 4 min.

Pregătirea unui proiect de investiții finanțat din fonduri nerambursabile se bazează, întotdeauna, pe estimări ale costurilor necesare privind achiziția de utilaje și echipamente sau, în cazul unor proiecte complexe, pe estimări ale costului aferent lucrărilor de construcții. În ambele situații, atât solicitanții, cât și consultanții sau proiectanții care întocmesc documentația tehnico-economică se confruntă cu o problemă privind stabilirea bugetului investiției, având în vedere faptul că valoarea aprobată spre finanțare nu poate fi, în cele mai multe situații, majorată ulterior semnării contractului de finanțare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Venituri independente

Declarația unică și CASS opțională: Ce trebuie să facă o PFA dacă vrea să opteze în 2025 pentru plata contribuției la sănătate

Dacă firma lucrează cu persoane fizice (consultanți, freelanceri) pentru diverse servicii, este util să înțeleagă cum le sunt afectate costurile legate de contribuții, ceea ce poate influența negocierile și buna gestionare a contractelor.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
16 Decembrie 2024 | 2 | 29670 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la sănătate (CASS). Asta în situațiile în care CASS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că se depune declarația unică (formularul 212) oricând în timpul anului 2025, în timp ce plata efectivă se face până la 25 mai 2026. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Care sunt obligațiile pentru perioada de monitorizare a investiției, în cazul antreprenorilor care au obținut finanțare la ediția precedentă

Se ocupă de asigurarea că bunurile cumpărate cu finanțarea sunt folosite corect, nu sunt vândute și sunt gestionate conform termenilor contractului de finanțare.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
13 Decembrie 2024 | 1 | 1688 | Timp de citire: 4 min.

Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul european privind interzicerea punerii pe piață a produselor realizate utilizând muncă forțată a fost publicat. Consecințe pentru comercianții UE și terți, pe toate etapele de producție

Acest departament este responsabil cu alegerea și gestionarea furnizorilor. Ei trebuie să se asigure că niciunul dintre partenerii din lanțul de aprovizionare nu folosește muncă forțată și să verifice contractele și auditurile necesare.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Decembrie 2024 | 600 | Timp de citire: 3 min.

Un regulament european recent publicat interzice comercializarea pe piața Uniunii a produselor realizate prin muncă forțată, începând din 2027, impunând statelor membre să desemneze autorități pentru investigarea încălcărilor și să implementeze mecanisme de monitorizare. Companiile din UE vor trebui să asigure transparența lanțurilor de aprovizionare, ceea ce poate genera costuri suplimentare, dar oferă și oportunități de diferențiere pe piață. Exportatorii din țări terțe vor trebui să demonstreze respectarea standardelor etice, iar consumatorii ar putea observa o creștere a prețurilor din cauza acestor măsuri de conformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Penalitățile de întârziere din Codul de procedură fiscală pot fi aplicate concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal al UE

Cei de la achiziții trebuie să știe despre taxele și penalitățile suplimentare care pot apărea la importul de mărfuri, pentru că acestea influențează costul final al produselor cumpărate și modul în care se fac contractele cu furnizorii internaționali.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
12 Decembrie 2024 | 980 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile fiscale din România pot să aplice penalitățile de întârziere din Codul național de procedură fiscală concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal european, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Venituri independente

Declarația unică și CAS opțională: Ce trebuie să facă o PFA dacă vrea să opteze în 2025 pentru plata contribuției la pensii

Acest departament negociază și semnează contracte cu furnizori sau consultanți, inclusiv cu persoane fizice care desfășoară activități independente. Înțelegerea modificărilor legate de contribuțiile sociale ale acestora îi ajută să evalueze costurile și să gestioneze mai bine contractual relația.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
12 Decembrie 2024 | 1 | 33720 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la pensii (CAS). Asta în situațiile în care CAS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că depunerea declarației unice și plata contribuției se fac până la 25 mai 2026. Citește articolul