Specialiștii din achiziții, în special cei care pregătesc oferte pentru licitații publice (ca ofertanți), trebuie să știe că existența unui contract colectiv de muncă devine un criteriu important, care poate influența șansele de a câștiga contracte cu statul.
Responsabilitatea socială este, după mai mult de jumătate de secol, promovată mai serios și în cazul achizițiilor publice, iar noile reguli adaugă un nou factor care va sta la baza procedurii de atribuire, iar oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic va depinde și de existența unui contract colectiv de muncă (CCM) la nivel de unitate sau la nivel sectorial, după caz. Citește articolul
Este esențial pentru cei care cumpără terenuri, deoarece arată dificultățile birocratice și riscurile de a nu putea finaliza achiziția sau de a anula contractele.
Regimul juridic al terenurilor agricole situate în extravilan, mai ales cele aflate la mai puțin de 30 km de granițele României, a generat numeroase dezbateri în ultima vreme, din cauza faptului că proprietarii și investitorii sunt adesea descurajați de complexitatea procesului de vânzare. O întrebare frecventă este dacă aceste terenuri sunt, în esență, netranzacționabile, având în vedere restricțiile și condițiile legale aplicabile. Citește articolul
Acest departament se va ocupa de cumpărarea panourilor solare, stațiilor de încărcare și a altor echipamente, precum și de contractele cu furnizorii și instalatorii, asigurându-se că respectă cerințele programului.
O nouă sesiune a programului de finanțare Electric Up este în plină desfășurare în prezent, astfel că solicitanții au posibilitatea să solicite ajutorul de minimis până la data de 16 decembrie 2024. Ajutorul nerambursabil este acordat întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) și operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa în scopul acoperirii din surse regenerabile a consumului propriu (și nu numai). Citește articolul
Departamentul de Achiziții este menționat în contextul conflictului de interese ('directorul de achiziții'), ceea ce înseamnă că este important pentru ei să înțeleagă riscurile și cum să numească corect responsabili pentru anumite procese în cadrul lor.
După cum stabilește legislația momentului, firmele trebuie să numească o serie de responsabili. Pentru a evita apariția unor probleme ulterioare, numirea acestora ar trebui făcută doar după consultarea acestora și după evaluarea riscului de apariție a unor conflicte de interese. Potrivit specialiștilor, un aspect important pentru evitarea conflictelor de interese este ca, înainte de numirea unor responsabili, acestea să fie definite clar. Citește articolul
Pentru departamentul care cumpără produse, mai ales din afara Uniunii Europene, e vital să știe că firma poate fi responsabilă pentru produsele defecte importate. Asta îi ajută să negocieze contracte mai bune cu furnizorii și să aleagă parteneri de încredere, pentru a reduce riscurile firmei.
Directiva Consiliului UE care actualizează legislația europeană privind răspunderea civilă pentru produse a fost oficializată. Noile reglementări extind noțiunea de ”produs” și la fișierele digitale de fabricație și la software și clarifică responsabilitatea platformelor online pentru produsele defecte vândute prin intermediul lor. De asemenea, stabilesc că persoanele sau companiile care modifică un produs reparat sau actualizat în afara controlului producătorului original pot fi considerate responsabile pentru funcționarea ulterioară a acestuia. Măsura simplifică accesul la probe pentru victimele produselor defecte, permițând solicitarea accesului la dovezi relevante, aflate în posesia producătorului. Citește articolul
Acest departament interacționează frecvent cu PFA-uri, consultanți sau alți colaboratori independenți. Înțelegerea simplificării declarațiilor fiscale pentru aceștia poate ajuta la eficientizarea proceselor de contractare și la o mai bună comunicare cu furnizorii.
Persoanele fizice care obțin venituri independente pentru care trebuie să depună declarația unică (formularul 212) scapă, începând cu veniturile aferente anului 2025, de obligația de a declara anual estimările acestor venituri. De asemenea, dispar tot felul de situații în care formularul 212 trebuia depus înainte sau după termenul de referință din 25 mai. Citește articolul
Banii din aceste finanțări pot fi folosiți pentru cumpărarea de echipamente, tehnologii și soluții IT. Acest departament este responsabil cu toate aceste achiziții și cu gestionarea contractelor aferente.
Prin intermediul programelor regionale, microîntreprinderile din mediul urban vor putea accesa și în perioda următoare finanțări nerambursabile pentru dezvoltarea și extinderea afacerilor pe care le desfășoară în prezent. Mai mult, în cadrul unor societăți cu istoric și profit în cursul ultimului an fiscal, antreprenorii pot înființa activități economice noi. De asemenea, în cadrul regiunii Vest, antreprenorii vor putea accesa fonduri nerambursabile pentru înființarea unor afaceri noi. Citește articolul
Articolul vorbește despre sprijin financiar pentru achiziționarea de utilaje agricole, echipamente, instalații de irigații și construcții, ceea ce implică procese de achiziții și negociere de contracte cu furnizorii.
În perioada următoare, fermierii vor putea accesa diverse programe de finanțare din fonduri europene și naționale. În timp ce Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) pregătește un calendar actualizat al măsurilor de finanțare ce vor fi lansate, fermierii își îndreaptă atenția și către programul Rabla pentru Tractoare, o măsură prin intermediul căreia vor putea fi achiziționate tractoare sau mașini agricole autopropusate noi, mai puțin poluante. Citește articolul
Acest departament este direct impactat, deoarece noile reguli interzic anumite clauze în contractele cu furnizorii și stabilesc cum se gestionează amenzile sau problemele legate de produsele cumpărate de la ei.
Recent, o propunere de modificare a legislației privind regimul juridic al contravențiilor și a celei referitoare la comercializarea produselor alimentare a fost depusă spre dezbatere la Senat. Inițiativa implică indirect furnizorii în procedura de sancționare a comercianților de alimente, interzice clauzele contractuale prin care comercianții pot recupera amenzi sau daune de la furnizori și exceptează furnizorii de la plata penalităților pentru contravențiile comerciantului. Citește articolul
Atunci când o companie cumpără mașini noi sau second-hand pentru flota sa, acest certificat o ajută să verifice istoricul real al vehiculului (kilometri parcurși, eventuale daune) pentru a face o achiziție sigură și informată.
Începând de la sfârșitul acestei luni, șoferii care doresc să vândă un autoturism vor fi obligați să furnizeze cumpărătorului un certificat obținut de la Registrul Auto Român (RAR), care cuprinde informații referitoare la istoricul citirii odometrului și eventualele daune majore suferite de mașină. Recent, printr-un proiect HG, Ministerul Transporturilor vrea să modifice lista obiectului de activitate RAR, astfel încât să fie posibilă aplicarea măsurii. Citește articolul