Dacă firma are mașini închiriate sau în leasing, acest departament este interesat de obligațiile care decurg din contracte (de exemplu, cine este 'deținătorul mandatat') și care pot afecta responsabilitatea companiei în cazul unor contravenții.
Parcarea neregulamentară se sancționează cu o amendă cuprinsă între 330 și 495 lei, însă proprietarii autovehiculelor riscă amenzi de peste șase ori mai mari de atât. Aceasta, pentru că poliția rutieră sau cea locală le poate solicita să precizeze identitatea persoanei care a condus vehiculul parcat ilegal, iar ignorarea acestei cereri se sancționează cu până la 3.300 lei. Citește articolul
Pot fi necesare achiziții de echipamente noi (semne, sisteme audio, rampe) sau modificări ale spațiilor pentru a respecta noile reguli.
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), recent oficializat, obligă operatorii economici care activează în imobile în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă prevăzute rampe de acces al persoanelor cu dizabilități să ofere informații clare cu privire la posibilitățile de deplasare ale acestora. Companiile vor trebui să amplaseze indicații vizuale, audio și tactile pentru ghidarea clienților. Transportatorilor de persoane le sunt impuse rigori suplimentare în ceea ce privește informarea persoanelor cu dizabilități. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum pot participa aceste grupuri la licitații și ce implicații contractuale există, mai ales când legislația nu este clar definită.
Consiliul Concurenței recomandă Agenției Naționale pentru Achiziții Publice să modifice legislația în domeniu, astfel încât să fie prevăzute expres Grupurile de Interes Economic (GIE) și Grupurile Europene de Interes Economic (GEIE) ca posibili ofertanți într-o procedură de achiziție publică. Din studiul Consiliului, varianta preliminară, se observă că grupurile de interes economic din România cu cele mai mari cifre de afaceri au ca obiect de activitate „lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor” și nu au putut participa niciodată la licitații ca GEIE, ci ca asociere de firme. Citește articolul
Acest departament verifică adesea informații despre parteneri sau furnizori noi (prin Registrul Comerțului sau Buletinul de Insolvență) înainte de a semna contracte, iar indisponibilitatea serviciilor ONRC poate împiedica aceste verificări esențiale.
Portalul online al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) va fi indisponibil pentru depunerea de cereri și declarații în perioada 16 - 25 iulie 2024, iar activitatea offline a ONRC și a oficiilor din subordinea sa va fi suspendată în perioada 19 - 25 iulie 2024, conform unui comunicat de presă recent. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile cerințe de raportare a sustenabilității afectează relațiile cu furnizorii și partenerii, deoarece va fi nevoie de date și din lanțul de aprovizionare.
În temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor 85/2024, România trece printr-o transformare majoră a modului în care companiile își raportează eforturile în materie de sustenabilitate. Fiind vorba, în esență, despre transpunerea directivei UE referitoare la raportarea privind sustenabilitatea de către întreprinderi (CSRD), acest act normativ marchează un punct de cotitură pentru transparența companiilor românești, din cele mai diverse sectoare ale economiei naționale. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu achiziția de bunuri și servicii de la furnizori. Articolul este important pentru că explică cum trebuie primite facturile de la furnizori prin sistemul electronic și ce amenzi pot exista dacă se acceptă facturi în alt format sau dacă nu se primesc deloc, afectând plățile și relația contractuală.
Autoritățile vor să creeze un mecanism prin care contribuabilii de bună credință să fie „protejați”, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), de cei care nu transmit facturile la timp prin e-Factura. Măsura a fost dată prin OUG, dar are nevoie de o procedură separată pentru a se putea aplica. Citește articolul
Menționează erori specifice care au apărut în procesele de cumpărare (achiziții publice) și în modul în care sunt gestionate contractele, lucruri foarte importante pentru acest departament.
Miliarde de euro din fonduri de coeziune au fost cheltuite greșit în ultimii ani din cauza eșecului Comisiei Europene și al statelor membre de a implementa garanțiile adecvate, arată un raport publicat luni de Curtea de Conturi Europeană. Citește articolul
Acest departament ar trebui să înțeleagă cerințele legate de calitate și conformitate pentru a se asigura că produsele achiziționate de la furnizori respectă standardele necesare, pentru a evita problemele cu clienții și amenzile ulterioare.
Pe lângă controalele ANPC structurate în mod specific domeniului în care activează, comercianții trebuie să nu uite că sunt obligați să se conformeze unor reglementări general valabile, cum sunt cele referitoare la garanția produselor. Citește articolul
Performanța diferitelor sectoare economice poate influența prețurile și disponibilitatea materiilor prime sau serviciilor necesare companiei, ajutând la deciziile de cumpărare și la negocierea contractelor.
INS a revizuit semnificativ, în sens pozitiv, creșterea economiei din primul trimestru al anului, la 0,7% comparativ cu T4/2023, conform celui de al doilea set de date provizorii, publicat luni de INS. În primul set de date provizori, creșterea trimestrială a PIB în T1/2024 era de 0,4%. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt întocmite și respectate contractele de prestări servicii atât cu părinții, cât și cu furnizorii externi (cum ar fi profesorii pentru opționale), asigurându-se că acestea respectă toate cerințele legale și comerciale.
Proprietarii de gradinițe particulare pot fi supuși unor controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) care se pot solda cu amenzi semnificative în cazul constatării unor nereguli, cu atât mai mult cu cât amenzile sunt cumulative. Citește articolul