Articolul menționează cum activitățile cu valoare adăugată mică în lanțul AI (de exemplu, etichetarea datelor) sunt adesea realizate în țări în curs de dezvoltare, în condiții de muncă precare. Departamentul de Achiziții, în special cel care lucrează cu furnizori globali de servicii AI, trebuie să fie conștient de aceste aspecte etice și de riscurile de reputație asociate.
Printr-un raport prezentat săptămâna asta, Organizația Internațională a Muncii atrage atenția asupra inegalităților în adoptarea inteligenței artificiale (AI) la nivel global. Disparitățile în accesul la infrastructura digitală, tehnologie avansată și educație agravează decalajele economice și sociale, afectând în special țările mai puțin dezvoltate. Raportul subliniază necesitatea unor eforturi concertate pentru a depăși acest decalaj digital, prin îmbunătățirea infrastructurii, dezvoltarea competențelor AI și promovarea guvernanței globale echitabile. Citește articolul
Raportarea de sustenabilitate poate include și informații despre impactul asupra mediului și social din lanțul de aprovizionare al companiei, informații gestionate de acest departament.
Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) modifică, practic, fosta directivă privind raportarea nonfinanciară (NFRD), extinzând domeniul de aplicare și cerințele de transparență, pentru a îmbunătăți comparabilitatea, fiabilitatea și relevanța informațiilor de sustenabilitate raportate de companii. Aceste schimbări reflectă atât obiectivul Uniunii Europene de a extinde și îmbunătăți sfera și calitatea raportării privind sustenabilitatea în toate statele membre, cât și o conștientizare a importanței sustenabilității și a impactului corporativ asupra mediului și societății. Citește articolul
Poate învăța din modul în care statul încearcă să formalizeze achiziția de servicii pentru a asigura transparența și conformitatea, principii aplicabile și în achizițiile corporate.
Scopul legii prestatorului casnic este unul bine fundamentat: reducerea muncii la negru și oferirea posibilității lucrătorilor casnici de a beneficia de prestații sociale. Totuși, în ce măsură este atins dezideratul acestei legi, din moment ce beneficiarii înșiși s-ar putea simți descurajați să acceseze servicii casnice folosindu-se de legea prestatorului? De exemplu, pentru că procesul de ”contractare” și plată este mai complicat și de durată decât practica ”tradițională”, adică munca la negru. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu regulile de facturare și TVA, în special în ce privește dreptul de deducere a TVA-ului de pe facturile primite de la furnizori, pentru a evita situații în care compania nu poate deduce TVA și pentru a se asigura că achizițiile sunt corect înregistrate.
Trei probleme legislative legate de TVA au fost identificate recent de Camera Consultanților Fiscali (CCF), care consideră că acestea trebuie rezolvate urgent de către autorități. Două dintre ele vizează contribuabilii care au codul de TVA anulat, în timp ce a treia vizează transportul internațional de persoane. Citește articolul
Articolul menționează că documentele precum contractele sunt importante în cazul unei investigații. Acest departament este direct implicat în gestionarea contractelor și trebuie să se asigure că acestea respectă toate reglementările.
În incertitudinea actuală a pieței, cu război, tensiuni geopolitice, atacuri cibernetice, fraude și sancțiuni, autoritățile de reglementare impun companiilor un standard mai înalt de conformitate, cu reguli și reglementări din ce în ce mai complexe și stricte. De asemenea, controalele din partea acestor instituții sunt tot mai dese și amănunțite, iar amenzile pe măsură. Vizate sunt în continuare industriile oricum foarte reglementate precum serviciile financiare, energie, telecom și farma, dar și alte sectoare. Citește articolul
Având în vedere că articolul menționează achizițiile intracomunitare și implicațiile fiscale ale acestora, acest departament trebuie să fie la curent cu regulile care pot afecta modul în care cumpără bunuri de la furnizori externi.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Specialiștii în achiziții și managementul contractelor pot avea nevoie să călătorească în diverse țări pentru a negocia cu furnizori sau parteneri. Cunoașterea regimului de vize îi ajută să-și organizeze deplasările fără întârzieri.
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunțat recent că, din această lună, cetățenii români pot călători în Regatul Thailandei fără să aibă nevoie de viză, cu condiția unei șederi de până la 60 de zile. Pe lângă Thailanda, în lista țărilor în care românii pot călători fără viză se numără membrele Uniunii Europene, dar și țări din America Centrală, America de Sud, Asia, Africa și Oceania. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe cum se aplică TVA-ul și care sunt riscurile atunci când compania achiziționează bunuri prin vânzări forțate (licitații), pentru a calcula corect costurile și a evita problemele în procesul de cumpărare.
Conceptul de livrare de bunuri, specific legislației TVA, poate fi aplicabil uneori chiar și atunci când vorbim despre executări silite de bunuri mobile și imobile, sunt de părere specialiștii. Cu alte cuvinte, în anumite situații putem vorbi despre o „livrare silită de bunuri” pentru care trebuie plătit TVA la Fisc. Deoarece nu toți executorii judecătorești sunt familiarizați cu regimul de TVA, există riscul ca taxa să nu fie plătită în urma unei executări silite, astfel că pot apărea probleme deloc neglijabile. Citește articolul
Dacă evaluările din platformă indică necesitatea unor intervenții de consolidare pentru clădirile companiei, acest departament va fi implicat în procesul de achiziție a serviciilor și materialelor necesare.
Ministerul Dezvoltării lansează platforma EVR pentru evaluarea rapidă a vulnerabilității seismice a clădirilor din România. Aplicația va centraliza date despre imobile, facilitând prioritizarea intervențiilor de consolidare. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat dacă firma cumpără servicii sau echipamente legate de transportul feroviar sau dacă gestionează contracte pentru linii ferate industriale, deoarece modificările legislative pot influența termenii și costurile acestor înțelegeri.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a retras de la consultare publică documentul prin care intenționa să modifice mai multe acte normative din domeniul feroviar. Instituția a pus această decizie pe seama propunerilor pe care le-ar fi primit din partea societății civile. Citește articolul