Acest departament trebuie să fie informat despre modul în care transportul anumitor bunuri este monitorizat, deoarece acest lucru poate afecta condițiile de livrare, costurile și riscurile asociate cu achizițiile de bunuri și contractele cu furnizorii și transportatorii.
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul
Influențează costurile materiilor prime și ale serviciilor de care compania are nevoie, fiind importantă pentru negocierile cu furnizorii și gestionarea bugetelor de achiziții.
Inflația anuală în Uniunea Europeană a fost de 3,4% la finele anului 2023, după o creștere de la 3,1 în noiembrie. Cifra se datorează, însă, efectului de bază – o scăderea este puternică însă față de anul 2022 când rata inflației a fost 10,4%, conform datelor Eurostat. Citește articolul
Articolul menționează direct creșterea prețului materiilor prime și al energiei, cauze importante ale scăderii industriei. Acest departament este direct interesat de fluctuațiile de preț, de gestionarea contractelor cu furnizorii și de identificarea soluțiilor pentru a reduce costurile de achiziție.
Scăderea industriei românești sub presiunea scăderii europene a modificat strcutura economiei românești: în 2023 industria românească încă nu a ajuns nici la nivelul celei din 2018 ritmul scăderilor menținându-se și influențând și celelalte sectoare ale economiei. Citește articolul
Acest departament încheie contracte cu diverse firme și, implicit, cu PFA-uri. Informațiile despre obligațiile fiscale ale PFA-urilor și sprijinul pe care acestea îl pot primi pentru conformare sunt utile pentru a înțelege mai bine partenerii de afaceri, pentru a negocia contracte în cunoștință de cauză și pentru a se asigura că PFA-urile cu care colaborează își respectă angajamentele legale, minimizând riscurile pentru companie.
În localitățile care n-au nicio unitate a Fiscului, la primării se acordă anual asistență PFA-urilor care trebuie să depună declarația unică. Perioada în care PFA-urile pot primi ajutor începe pe 15 ianuarie și se termină pe 25 mai. În același timp, merită amintit că, în localitățile care au unități fiscale, persoanele fizice pot folosi, sub îndrumarea funcționarilor, calculatoarele pentru „autoservire”. Citește articolul
Echipa de achiziții trebuie să știe cum noile taxe pot influența costul băuturilor dulci pe care compania le cumpără sau le importă, pentru a negocia contracte și prețuri corecte cu furnizorii.
În contextul în care băuturile nealcoolice îndulcite intră, din 2024, în sfera accizelor, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atenționa că exista un risc foarte mare de neconformare în domeniul HoReCa. Asta deoarece restaurantele, barurile și cafenelele care prepară anumite băuturi (cocktail-uri, sucuri naturale, băuturi pe bază de cafea etc.) ar fi căpătat o serie de obligații foarte tehnice cu care nu ar fi fost obișnuite. Totuși, Guvernul a corectat lucrurile „din pix” cu doar câteva zile înainte de intrarea în noul an. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile proceduri vamale și taxele de import/export, deoarece acestea pot influența costurile și procesele de achiziție a bunurilor din străinătate.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele de închiriere sau de folosire a spațiilor și contractele pentru organizarea de evenimente, deci trebuie să știe dacă anumite contracte trebuie încheiate sau nu mai pot fi semnate din cauza noii legi.
Legea ce conține unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată în acest început de an, potrivit unei legi oficializate recent. Astfel, s-a stabilit introducerea interdicției închirierii apartamentelor din clădirile cu bulină roșie și reintroducerea interdicției de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în aceste clădiri. Chiar dacă, în primă fază, interdicțiile ar fi trebuit să nu se aplice și contractelor aflate în desfășurare la momentul intrării în vigoare a legii, ci doar celor semnate după acel moment, în varianta oficializată, noul act normativ stabilește că interdicțiile se aplică, fără excepție, de la data intrării măsurilor în vigoare, respectiv din 6 ianuarie, iar contractele aflate în desfășurare vor înceta de drept în 30 de zile de la acel moment, adică la început de februarie. Citește articolul
Dacă firma închiriază spații (de exemplu, pentru angajați sau chiar pentru operațiuni care ar putea fi afectate de astfel de reguli), acest departament trebuie să știe că anumite contracte de închiriere pot deveni nule sau ilegale din cauza noii legi. Este important pentru gestionarea corectă a contractelor și a relațiilor cu proprietarii.
Din această lună, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, este interzisă închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic. Contractele de închiriere a locuințelor aflate în clădiri cu bulină roșie care sunt în vigoare vor înceta la început de februarie. Pe de altă parte, dacă un imobil este încadrat în clasa I de risc seismic, contractele de închiriere a locuințelor din acea clădire vor înceta și ele în 30 de zile de la acel moment. Citește articolul
Dacă firma achiziționează servicii de transport alternativ (de exemplu, pentru angajați sau livrări), acest departament trebuie să știe dacă furnizorii respectă noile reglementări, pentru a se asigura că serviciile pot continua fără probleme și conform legii.
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Acest departament gestionează achizițiile și relațiile cu furnizorii. Ei trebuie să fie la curent cu posibilele probleme în primirea facturilor de la furnizori prin e-Factura sau cu respectarea termenelor de plată, ceea ce poate afecta operațiunile și relațiile contractuale.
De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii au început să semnaleze diverse erori de care s-au lovit odată cu trecerea la raportarea obligatorie a tuturor facturilor din relația B2B în sistemul e-Factura. Deși reprezentanții Finanțelor au declarat că nu sunt probleme la ei, ci la contribuabili, specialiștii au venit cu o listă detaliată a erorilor raportate de utilizatorii e-Factura până acum. Citește articolul