Informațiile sunt utile pentru a înțelege cum trebuie stabilite prețurile și condițiile în contractele dintre firmele afiliate (din același grup), pentru a evita problemele la controalele fiscale.
Verificarea studiilor de comparabilitate, a profitabilității, a serviciilor intragrup și a tranzacțiilor financiare se numără printre chestiunile la care firmele ar trebui să fie atente în 2024, în pregătirea unor eventuale controale fiscale ale autorităților, spun specialiștii. Totodată, aceștia vin și cu câteva sfaturi utile pentru companii. Citește articolul
Articolul menționează cum se fac contractele pentru achiziția și emiterea bonurilor de carburant pe suport hârtie sau electronic, informații esențiale pentru gestionarea contractelor și a achizițiilor de astfel de servicii.
O hotărâre de Guvern publicată marți în Monitorul Oficial cuprinde o serie de modificări ale normelor privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap. Acestea vizează în principal utilizarea și comercializarea bonurilor de carburant și a bonurilor valorice pe suport electronic, interzicând tranzacționarea lor. Amenzile pentru vânzarea bonurilor se vor putea aplica din februarie și vor putea ajunge la aproape 50.000 de lei. În același timp, măsura va sancționa, tot de luna viitoare, și refuzul nejustificat al distribuitorilor de carburanți de a accepta astfel de carduri de carburant. Citește articolul
Articolul menționează achiziționarea de echipamente TIC, servicii de digitalizare, consultanță și audit, toate necesitând procese de achiziție și gestionare a contractelor cu furnizorii.
Editurile care activează ca IMM-uri pot cere, în curând, un ajutor de minimis de până la 50.000 euro pentru a-și dezvolta activitatea de realizare a ebook-urilor și audiobook-urilor, potrivit unui ordin oficializat marți de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Citește articolul
Companiile implicate în program, în special instalatorii, trebuie să gestioneze contractele cu clienții și furnizorii, iar articolul oferă detalii despre condițiile și termenele programului care pot influența aceste contracte.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat recent că, începând de azi, programul Casa Verde Fotovoltaice se deblochează, iar cei ce nu au ales un instalator până la suspendarea programului o pot face acum. Programul a fost suspendat în 26 septembrie 2023, după ce AFM a pierdut, în primă fază procesuală, o acțiune intentată de una dintre firmele de instalare de panouri solare. Pe de altă parte, în noiembrie 2023, timp de o săptămână, instalatorii au avut posibilitatea de a se înscrie în programul amintit. Citește articolul
Dacă firma cumpără servicii de la platforme online sau colaborează cu alți parteneri pentru a vinde produse, acest departament trebuie să se asigure că acești parteneri respectă și ei noile reguli de informare a clienților, pentru a evita riscuri pentru firmă.
Mediul online rămâne în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care își reafirmă atenția față de acest spațiu prin emiterea Ordinului ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce produse (cu sau fără marcă SGR) să cumpere de la furnizori și să se asigure că stocurile sunt conforme cu noile reguli și termene, având în vedere diferențierea ambalajelor.
Desfășurarea în paralel a campaniilor de colectare a ambalajelor calificate în Sistemul de Garantare-Returnare (SGR) și a acelor non-SGR, fără sublinierea clară a categoriilor de produse cărora se adresează, poate induce în eroare consumatorii cu privire la drepturile si obligațiile pe care le au. În ciuda bunelor intenții ale comercianților, există riscul confuziei ambalajelor SGR cu celelalte, accentuând necesitatea respectării normelor HG 1074/2021 pentru evidențierea produselor SGR. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori și, în anumite cazuri, poate emite facturi în numele acestora (autofacturare). Noile funcționalități din e-Factura, cum ar fi prevenirea duplicatelor și posibilitatea autofacturării, sunt esențiale pentru gestionarea eficientă a proceselor de achiziții.
După ce obligativitatea folosirii e-Factura a fost extinsă la 1 ianuarie 2024 pentru a acoperi toate operațiunile din relația B2B, contribuabilii au semnalat mai multe probleme cu sistemul (dintre care unele au fost reamintite, de fapt), iar autoritățile fiscale au început să le rezolve treptat. Citește articolul
Dacă firma are nevoie să achiziționeze servicii de transport sau echipamente care trebuie să se conformeze cerințelor e-Sigiliu, acest departament va fi implicat în gestionarea contractelor și a noilor condiții cu furnizorii.
Sistemul e-Sigiliu a fost introdus în legislație pe finalul anului trecut, însă fără a exista un orizont concret pentru operaționalizarea sa. Conform unui reprezentant al Autorității Vamale Române (AVR), sistemul va deveni funcțional abia în a doua parte a anului 2024, pentru că este necesară o achiziție publică importantă în acest sens. Citește articolul
Aceste date sunt importante pentru departamentul de achiziții, deoarece evoluția pieței construcțiilor poate influența prețurile materialelor, disponibilitatea resurselor și strategiile de negociere cu furnizorii.
Cel mai mare avans lunar al lucrărilor de construcții din UE în luna noiembrie 2023 a fost înregistrat în România (+2,6%). De asemenea, și în comparație cu aceeași lună din 2022, în noiembrie 2023, volumul lucrărilor de construcții România s-a clasat pe primul loc în UE, cu +14,4 %, conform Eurostat, biroul de statistică al UE. Citește articolul
Acest departament se ocupă de achiziționarea de servicii sau închirierea de bunuri pentru companie și de gestionarea contractelor. Este important să știe noile reguli fiscale pentru chirii, deoarece acestea influențează costurile și obligațiile implicate în contractele de închiriere.
Începând cu anul 2024, în cazul veniturilor din chirii plătite persoanelor fizice de către persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă există reguli complet noi. În esență, companiile sunt obligate, de-acum, să rețină la sursă impozitul pe veniturile din chirii, să-l declare și să-l achite lunar. Citește articolul