Atunci când o companie cumpără vehicule, în special cele rulate, acest registru oferă informații esențiale despre istoricul acestora pentru a lua decizii de achiziție informate.
Din toamna acestui an, vânzătorul unei mașini va trebui să transmită cumpărătorului acesteia un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), în care să apară mai multe informații despre respectiva mașină, extrase dintr-un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Pentru ca măsurile să fie aplicabile, Ministerul Transporturilor a stabilit acum, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, atât informațiile ce vor fi introduse în registrul electronic al istoricului vehiculelor, cât și modelul certificatului ce va fi emis de RAR celor interesați să-și vândă mașina. Citește articolul
Companiile care pot oferi servicii de emitere a tichetelor electronice, de achiziție și livrare a alimentelor (inclusiv Poșta Română menționată) ar fi interesate de oportunitățile de a încheia contracte cu statul pentru aceste programe.
Persoanele singure sau familiile cu venituri reduse vor beneficia și în următorii patru ani de ajutor bănesc de la stat pentru cumpărarea de alimente, sub forma unor tichete sociale pe suport electronic, potrivit OUG 115/2023, care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare. În plus, persoanele defavorizate vor beneficia și de pachete cu produse alimentare. Acum, printr-o hotărâre apărută joi, Guvernul a stabilit regulile oficiale de acordare, modalitatea şi frecvenţa măsurilor de sprijin. Pentru 2024, valoarea ajutorului pentru mese calde rămâne la 250 de lei, urmând să se reducă la jumătate în următorii trei ani. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori. Este important să știe cum vor primi aceste facturi prin noul sistem e-Factura, pentru a asigura o bună gestionare și procesare a plăților către furnizori.
Cu toate că în primele trei luni din 2024 se aplică o perioadă de grație privind obligația de raportare a facturilor emise în relația B2B, autoritățile recomandă, totuși, raportarea lor până la 31 martie. Teoretic, neraportarea în e-Factura în perioada de grație nu se poate amenda, însă riscul sancționării după acea dată există tocmai din cauza neclarităților din legislație. Citește articolul
Dacă firma are contracte cu instituții publice sau are nevoie de aprobări și documente de la acestea pentru a-și desfășura activitatea, o grevă generală ar putea întârzia semnificativ termenele și condițiile contractelor sau achizițiilor.
Federația sindicală Columna - SCOR, care reprezintă interesele a peste 20.000 de salariați din administrația publică locală, a anunțat, în urmă cu o săptămână, că va declanșa o grevă generală pe termen nelimitat, începând cu data 5 februarie 2024. Principala revendicare a sindicaliștilor este aplicarea integrală a Legii salarizării pentru personalul din administrația publică. Declanșarea grevei ar face ca cetățenii din peste 800 de localități să nu mai aibă acces la serviciile primăriilor respective. Citește articolul
Necesită informații pentru a se asigura că serviciile de transport sau vehiculele achiziționate sau închiriate respectă legile privind taxele de drum, evitând costuri suplimentare sau întârzieri.
Mai multe modificări recente ale legislației privind aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, taxă cunoscută sub numele de rovinietă, se regăsesc într-o ordonanță ce se aplică începând din 29 ianuarie. Una dintre prevederile noului act normativ clarifică procesul de control al acestei taxe, precum și modul în care se face monitorizarea traficului. Conform normei, camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora nu pot fi folosite pentru identificarea celor care nu au rovinietă, ci doar pentru monitorizarea traficului rutier din acele zone. Citește articolul
Dacă firma produce alimente cu zahăr, acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reguli pot influența costul zahărului sau al altor îndulcitori pe care îi achiziționează, precum și modul în care sunt negociate contractele cu furnizorii.
În contextul creșterii TVA-ului pentru produsele cu mult zahăr adăugat, specialiștii atrag atenția că la această categorie nu intră cele la care se folosesc îndulcitori artificiali. Astfel, deși putem vorbi de produse la fel de dulci precum cele cu mult zahăr adăugat, la folosirea îndulcitorilor artificiali se aplică un TVA de 9%, nu de 19%. Citește articolul
Departamentul de achiziții, care selectează și contractează servicii de la agențiile de muncă temporară, trebuie să cunoască noile reguli pentru autorizarea și funcționarea acestor agenții, precum și obligațiile ce revin ambelor părți, pentru a se asigura că lucrează doar cu parteneri conformi și că toate contractele respectă noile cerințe legale.
Actualele norme pentru autorizarea și funcționarea agenților de muncă temporară urmează să fie înlocuite anul acesta. Condiții detaliate și mai numeroase pentru a solicita autorizarea, perioadă mai lungă de valabilitate a autorizațiilor, mai multe obligații dață de lucrători și sancțiuni mai dure sunt prinse într-un proiect de hotărâre analizat de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achizițiile de bunuri și servicii și, implicit, cu procesarea facturilor de la furnizori. Noile funcționalități ale e-Factura, inclusiv autofacturarea și filtrarea facturilor, îi ajută să gestioneze mai eficient documentele și plățile către parteneri.
Trei noi îmbunătățiri la sistemul e-Factura au fost anunțate marți de Ministerul Finanțelor (MF), care spune că s-au introdus autofacturarea și filtrarea facturilor. Totodată, e-Factura poate fi folosit chiar și atunci când Spațiul Privat Virtual (SPV) este în mentenanță. Citește articolul
Dacă firma folosește servicii de transport de la alte companii, acest departament trebuie să se asigure că în contracte sunt incluse clauze care cer respectarea noilor reguli de monitorizare GPS și e-Transport, pentru a evita ca neconformitatea partenerilor să afecteze firma.
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate, mai nou, în timp real prin dispozitive GPS. Totuși, transportatorii care nu respectă această obligație vor risca amendarea abia din iulie 2024. Citește articolul
Raportul de sustenabilitate necesită informații despre lanțul valoric și de aprovizionare, iar achizițiile joacă un rol cheie în colectarea datelor de la furnizori și asigurarea conformității cu standardele de sustenabilitate.
Reglementările contabile au fost modificate pentru a înlocui declarația nefinanciară cu o raportare privind durabilitatea, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Noua raportare vizează, însă, mai multe companii decât viza declarația nefinanciară. Citește articolul