Cei de la achiziții se ocupă cu cumpărarea de mărfuri din străinătate, iar aceste modificări privind taxele vamale și cerințele de garanție pot influența semnificativ costurile totale ale produselor importate și riscurile financiare asociate.
O procedură specială de suspendare a actelor administrative prin care se aplică taxe la import sau la export a fost introdusă în Codul vamal, aceasta fiind aplicabilă din 6 februarie 2024, după ce Autoritatea Vamală Română (AVR) a oficializat normele necesare. Practic, solicitările contribuabililor care se consideră vătămați prin aceste acte sunt depuse direct la AVR, nu la instanțele de contencios administrativ, însă datoria vamală trebuie garantată integral, nu parțial. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum se schimbă taxele pentru serviciile sau produsele cumpărate de la parteneri străini, pentru a negocia contracte avantajoase și a evita costuri neașteptate legate de impozitarea veniturilor nerezidenților.
Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale în vederea prevenirii erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor (MLI) reprezintă un instrument juridic creat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și de G20. Scopul acesteia este de a implementa într-un mod rapid o serie de măsuri în tratatele fiscale (fără a fi nevoie de negocieri bilaterale), pentru a actualiza regulile fiscale și a reduce șansele de evitare/reducere a impozitelor. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele companiei, inclusiv cele de închiriere, și trebuie să știe dacă anumite contracte existente sunt anulate sau nu mai pot fi semnate altele noi din cauza noilor legi.
Începând din 6 ianuarie, închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic, cunoscute și sub numele de clădiri cu bulină roșie, a fost interzisă, potrivit unei legi apărute la începutul anului. Pe de altă parte, contractele de închiriere aflate în derulare la acel moment au încetat de drept în 5 februarie. Astfel, în prezent, nu mai există contracte valabile de închiriere a spațiilor din clădiri cu risc seismic mare și nici nu mai pot fi semnate unele noi. Citește articolul
Problemele economice din Germania pot influența prețurile sau disponibilitatea produselor și serviciilor achiziționate din această țară, obligând departamentul să reevalueze furnizorii și contractele existente.
Declinul economiei – și mai ales al industriei Germaniei este o veste deosebit de proastă pentru România. În special, este îngrijorătoare reducerea exporturilor, unul dintre motoare de creștere a economiei germane. Exporturi mai mici înseamnă comenzi mai puține. Iar comenzi mai puține în Germania înseamnă și comenzi mai puține pentru România – a cărei industrie e legată în bună măsură de cea germană. Iar prognoza pentru 2024 nu e deloc optimistă. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori și trebuie să înțeleagă cum se vor transmite și primi aceste facturi electronic, pentru a asigura continuitatea proceselor de achiziție și a evita blocajele.
Așa cum s-a întâmplat în 2022, dilema înscrierii în Registrul e-Factura a revenit în actualitate în 2024, în contextul în care facturarea electronică devine obligatorie pentru toate operațiunile din relația B2B. Din acest motiv, specialiștii subliniază că înscrierea în registru NU este obligatorie, deoarece acesta a fost introdus numai pentru contribuabilii care au optat în trecut pentru facturarea electronică. Citește articolul
Acest departament primește și verifică facturile de la furnizori. Trebuie să fie la curent cu noile reguli e-Factura pentru a se asigura că facturile primite sunt valide și că procesul de achiziții decurge fără probleme.
Teoretic, contribuabilii vor risca amendarea, de la 1 aprilie 2024, pentru fapta de neraportare a facturilor în e-Factura, nu pentru fiecare factură neraportată în sistem, spun specialiștii. Totuși, deoarece această chestiune este neclară la nivel de legislație, nu este exclus să vedem și o abordare mai agresivă a inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Gestionează contractele companiei, inclusiv pe cele de închiriere, și se asigură că noile prevederi legate de sustenabilitate (clauze verzi) sunt negociate, incluse și respectate pentru a îndeplini obligațiile de raportare.
Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Noile legi, cum ar fi cea despre clădirile cu risc seismic, pot duce la încetarea unor contracte existente (ex: de închiriere), necesitând renegocieri sau noi achiziții de spații. De asemenea, trecerea la e-Factura afectează procesele de facturare cu furnizorii.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament gestionează achizițiile și contractele. Va fi interesat să știe cât costă actele notariale necesare pentru încheierea contractelor cu furnizorii sau pentru achiziția de bunuri (ex: imobile), pentru a planifica bugetul și pentru a evalua costurile totale.
Norma privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici din 2011 a fost înlocuită vinerea trecută printr-un nou ordin al ministrului justiției, care stabilește onorariile minimale pe care notarii le percep de acum înainte pentru diversele acte și proceduri. Spre deosebire de vechiul ordin, noile norme ar trebui să-i ajute pe cei interesați să înțeleagă mai bine care sunt tarifele minime la care trebuie să se aștepte când merg la notar. Citește articolul
Departamentul este interesat pentru că trebuie să știe cum să primească și să gestioneze facturile de la furnizori prin noul sistem e-Factura și de ce este important să le salveze și să le arhiveze corect, pentru a fi în regulă cu documentele companiei.
De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, ceea ce înseamnă că aceste documente vor fi automat în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, temporar, este posibil ca inspectorii să le ceară în continuare la controale, motiv pentru care firmele ar trebui să fie pregătite în acest sens. Citește articolul