Dacă firma trebuie să achiziționeze noi case de marcat sau să le actualizeze pe cele existente, în special pentru automatele comerciale, acest departament este responsabil de procesul de cumpărare. Ei trebuie să fie la curent cu cerințele și termenele impuse de noile reglementări.
Un ordin oficializat vineri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine cu câteva modificări de norme privind casele de marcat pentru transport alternativ și cele pentru automate comerciale. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum să negocieze și să gestioneze contractele de achiziție imobiliară, pentru a evita riscurile mari legate de insolvența dezvoltatorilor.
Achiziționarea unei locuințe este, probabil, cea mai importantă tranzacție pe care o persoană obișnuită o face în decursul vieții. Însă ce se întâmplă când dezvoltatorul imobiliar al viitorului cămin se confruntă cu insolvența? Aceasta este întrebarea care stă la baza interviului nostru de astăzi, în care vom explora complexitatea legislației și consecințele insolvenței dezvoltatorilor imobiliari asupra cumpărătorilor care au investit într-o proprietate. Discutăm cu un specialist în domeniu - Ovidiu Miheț, Avocat și Practician în insolvență. Citește articolul
Primește facturi de la furnizori și trebuie să se asigure că acestea sunt primite și procesate corect, conform noilor cerințe e-Factura.
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile, prima zi din 2024 aduce cu sine o sumedenie de noutăți ce țin de zona fiscală. Printre altele, avem schimbări legislative importante ce țin de impozitarea afacerilor, taxarea activităților independente, taxarea muncii, TVA și facturarea electronică. Majoritatea vin în urma Legii 296/2023 și a OUG 115/2023. Iată ce este de reținut: Citește articolul
Dacă firma semnează contracte de închiriere cu proprietari persoane fizice, acest departament trebuie să știe despre noile reguli prin care firma trebuie să rețină impozitul pe chirie direct la sursă, pentru a se asigura că toate clauzele contractuale și plățile sunt corecte conform legii.
Printre multele modificări operate de Guvern prin Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 se numără și unele ce țin de activitățile independente, inclusiv cele de închiriere a locuințelor. Citește articolul
Articolul vorbește despre limitarea plăților în numerar în relațiile de afaceri, ceea ce poate influența modul în care compania achiziționează bunuri și servicii și își gestionează contractele cu furnizorii.
Digitalizarea transformă modul în care gestionăm banii, împingând deseori guvernele să limiteze plățile în numerar, pentru eficientizarea sistemelor financiare și combaterea evaziunii fiscale. În România, inițiativele recente de restricționare a plăților cu bani gheață au fost retrase rapid, la scurtă vreme de la anunțarea lor, din cauza opoziției publice. În acest context, am discutat cu un fiscalist ce beneficii și provocări ar avea o astfel de reformă, de la combaterea evaziunii fiscale la promovarea incluziunii financiare. În ciuda percepțiilor publice împărțite, limitarea folosirii numerarului ar putea aduce transparență și eficiență economică. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori și trebuie să înțeleagă cum va funcționa noul sistem e-Factura pentru a procesa corect aceste documente și a asigura plățile la timp.
Pentru a pregăti e-Factura pentru trecerea la obligația generalizată de facturare electronică în relația B2B, sistemul este indisponibil în ziua de 28 decembrie 2023, conform unui anunț al Ministerului Finanțelor. Citește articolul
Pentru că acest departament se ocupă cu cumpărarea de produse din străinătate și este important să știe cum se schimbă taxele de import și cum pot fi reduși timpii de așteptare, pentru a planifica mai bine.
Una dintre măsurile introduse recent prin OUG 115/2023 se referă la facilitatea de amânare de la plata în vamă a TVA pentru persoanele care au obținut certificat AEO (operator economic autorizat). Măsura se aplică începând cu 1 ianuarie 2024. Această facilitate va putea fi aplicată în continuare de către agenții economici certificați AEO numai în cazul în care depunerea unei declarații vamale se va face prin utilizarea vămuirii centralizate. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achizițiile companiei. Modificările aduse programului "Rabla Plus" influențează direct costul și condițiile de cumpărare a mașinilor noi pentru flota companiei, ceea ce este crucial pentru planificarea și negocierea contractelor.
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu limitele de plată în numerar atunci când efectuează achiziții de bunuri sau servicii, mai ales în relația cu persoanele fizice sau în situații specifice cum ar fi cumpărăturile din magazinele de tip cash and carry.
Legea privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar a fost din nou modificată, printr-o ordonanță ce a apărut vineri în Monitorul Oficial, cu aplicare imediată. Printre aceste modificări se numără și majorarea plafonului zilnic pentru plățile din avansuri spre decontare, se introduce plafon nou, destul de ridicat, pentru sumele în numerar aflate în casieria marilor magazine și se precizează că sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice trebuie să aplice prevederile Legii 70 pentru fiecare casierie în parte. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum să primească și să verifice facturile de la furnizori în noul sistem e-Factura, pentru a se asigura că toate achizițiile sunt înregistrate corect și la timp.
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul