Acest departament se ocupă cu cumpărarea de bunuri pentru companie. Ei trebuie să se asigure că toți furnizorii oferă documentele corecte pentru bunurile achiziționate, pentru ca firma să nu aibă probleme legale mai târziu.
Legea reformei fiscale a introdus prevederi noi pentru prevenirea și combaterea activităților economice ilicite, însoțite de amenzi și confiscarea bunurilor pentru cei care desfășoară activități economice fără documente de proveniență sau fără să fie organizate conform legii. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a venit în acest context cu un proiect de ordin pentru stabilirea modelelor și conținutului proceselor-verbale ce trebuie utilizate în noile proceduri. Citește articolul
Se ocupă de contractul cu administratorul sistemului de garanție-returnare și se asigură că ambalajele cumpărate de la furnizori respectă noile cerințe.
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România, indiferent de dimensiunea lor, sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acesta se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar și presupune retragerea din circuit a ambalajelor nereciclabile. Pentru aceasta, firmele vor percepe garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj SGR vândut, urmând să plătească aceeași sumă oricărui client care predă un ambalaj SGR, indiferent de unde a fost achiziționat de acesta. Totuși, cel puțin în primă fază, companiile vor putea reține garanția doar pentru unele dintre ambalaje. Citește articolul
Acest departament primește și procesează facturile de la furnizori. Înțelegerea regulilor e-Factura și a modului în care facturile sunt emise (inclusiv de către beneficiar) este vitală pentru a asigura un flux corect de documente și plăți.
Ca urmare a regulilor din specificațiile tehnice aferente sistemului e-Factura, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) atrag atenția că există situații în care firmele trebuie să dubleze facturile care includ operațiuni cu și fără TVA. Astfel, ideal ar fi să se transmită în sistem o singură factură pentru aceste situații, pentru ca firmele să nu fie supuse unei sarcini administrative excesive și costisitoare. Citește articolul
Pentru a negocia prețuri bune cu furnizorii și a gestiona costurile, este important să știi ce se întâmplă cu inflația și cu economia în general, deoarece aceste lucruri influențează prețul materiilor prime și al serviciilor.
Creşterea economică a României va încetini la 2,2% în 2023, din cauza inflaţiei care restrânge veniturile disponibile reale, a condiţiilor grele de creditare şi a cererii externe mai reduse, înainte de a accelera treptat în următorii doi ani, potrivit estimărilor de toamnă publicate miercuri de Comisia Europeană. Citește articolul
Departamentul de Achiziții și Contract Management este interesat deoarece aceste modificări fiscale pot influența costurile și negocierile cu furnizorii de servicii care sunt organizați ca PFA-uri, fiind important să înțeleagă impactul asupra contractelor viitoare.
În urma modificărilor operate de autorități în privința veniturilor independente, fiscaliștii avertizează că PFA-urile vor datora contribuția la sănătate (CASS) chiar și în situația în care obțin venituri sub pragul de șase salarii minime brute pe țară sau în situația în care sunt în pierdere. Citește articolul
Se asigură că facturile primite de la furnizori sunt conforme cu e-Factura pentru a evita amenzi și probleme cu deducerea TVA-ului.
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care pot fi obținute contracte pentru servicii de restaurare (dacă firma este un furnizor) sau de cum pot fi finanțate achizițiile de servicii pentru restaurarea propriilor monumente.
Cei ce dețin imobile încadrate în categoria monumentelor istorice sau doar părți din acestea vor putea beneficia, după cum apare într-un proiect legislativ ce a primit luni votul senatorilor, de credite garantate de stat, ce vin cu costuri suplimentare mai mici, pentru conservarea, restaurarea și punerea în valoare a acestora. Creditele vor putea ajunge, în anumite situații, și la 140.000 de euro. Citește articolul
Creșterea TVA-ului ar putea majora costul bunurilor și serviciilor pe care compania le cumpără, afectând bugetele de achiziții, negocierile cu furnizorii și managementul contractelor existente.
Una dintre măsurile pe care Guvernul le-a luat în calcul atunci când contura ceea ce a devenit Legea reformei fiscale era creșterea cotei generale de TVA. Totuși, o asemenea măsură n-a fost luată, cel puțin momentan. Însă fiscaliștii sunt de părere că, dacă în câteva luni va fi din nou nevoie de bani la bugetul statului, creșterea cotei generale de TVA ar putea deveni realitate. Citește articolul
Pentru că oferă informații despre cum se pot încheia contracte de arendare sau de achiziție pentru terenuri agricole și ce implicații financiare și procedurale există pentru proprietari, ajutând la negociere.
Ministerul Agriculturii a stabilit, printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial, modificarea regulilor privind renta viageră agricolă, schimbările făcute acum fiind legate de modul în care se face vizarea carnetului de rentier agricol și plata rentei viagere agricole, inclusiv către moștenitor, în cazul decesului rentierului. Citește articolul
Pentru a înțelege plafoanele privind plățile în numerar către furnizori și pentru a gestiona eficient contractele de achiziții.
După ce prevederile Legii reformei fiscale referitoare la plafoanele aplicabile operațiunilor de încasări și plăți cu numerar au fost vehement criticate în spațiul public, Guvernul a adoptat o ordonanță prin care a lăsat neschimbate majoritatea plafoanelor care s-au aplicat și până acum. Ordonanța își produce efectele din 11 noiembrie și păstrează, de exemplu, plafonul privind sumele în numerar aflate în casierie la final de zi, așa cum a fost stabilit de Parlament, adică la 50.000 de lei. Citește articolul