avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 729 soluții astăzi
Acasă Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

ACCES GRATUIT
Revista presei

Comercianții continuă să facă reduceri pentru plata cu cash, chiar dacă Guvernul a renunțat la limita de numerar

Se face referire la un contract de achiziție publică de anvergură, detaliind procedura de atribuire și criteriile de selecție a furnizorului, informații esențiale pentru procesele de achiziții și managementul contractelor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
22 Noiembrie 2023 | 792 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea ANAF: Ce etape majore urmează în 2024 și ce contribuabili sunt vizați

Trebuie să știe că, de la o anumită dată, vor primi facturile de la furnizori exclusiv prin sistemul electronic e-Factura și că trebuie să accepte doar aceste facturi oficiale pentru a evita probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Noiembrie 2023 | 2 | 12859 | Timp de citire: 2 min.

Digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua în 2024 cu trei etape majore, conform legislației în vigoare în momentul de față. Dincolo de extinderea obligativității de a folosi e-Factura, ne mai referim la noul sistem e-Sigiliu și la raportările SAF-T. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

O impunere suplimentară a ANAF în cazul unui dezvoltator imobiliar care „spărgea” facturarea lucrărilor pentru a putea aplica parțial TVA-ul de 5%

Acest departament este responsabil de modul în care sunt redactate și gestionate contractele, mai ales clauzele legate de taxe și responsabilități financiare între părți.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
21 Noiembrie 2023 | 15331 | Timp de citire: 2 min.

Deși executa lucrări de construire în baza unui singur contract cu fiecare beneficiar persoană fizică, un dezvoltator imobiliar a „spart” artificial tranzacțiile în două pentru a aplica parțial TVA-ul redus de 5%. În această speță, prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în septembrie 2023, s-a considerat că a fost aplicată greșit cota redusă de TVA, astfel că s-au impus sume suplimentare de plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivare: Firmele vor trebui să se asigure că păstrează XML-urile facturilor transmise în e-Factura. Încă sunt probleme cu anexele lor, dar ANAF lucrează la asta

Acest departament primește facturi de la furnizori. Este crucial să știe că formatul XML este acum versiunea oficială a facturii și cum să gestioneze corect aceste documente electronice pentru a efectua plăți valide și a menține evidența achizițiilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2023 | 26875 | Timp de citire: 2 min.

Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prețurile de transfer, printre provocările extinderii transfrontaliere pentru start-up-urile din IT

Articolul explică de ce este important ca acest departament să se asigure că toate contractele de servicii sau bunuri cumpărate de la alte firme din grup sunt corect stabilite și documentate, conform regulilor fiscale în vigoare.

Deloitte România în Contabil și fiscal
20 Noiembrie 2023 | 1132 | Timp de citire: 3 min.

Extinderea unei afaceri peste granița statului în care a fost dezvoltată este un proces complex, cu multiple implicații, care presupune o planificare minuțioasă și atenție sporită la aspecte neîntâlnite anterior, cum ar fi regimul fiscal aplicabil tranzacțiilor realizate între compania-mamă și entitatea afiliată. Și, dacă aspectele de acest gen sunt relativ ușor de gestionat de către societățile mari, pentru cele mici ele pot reprezenta adevărate provocări. Mai mult, start-up-urile interesate să își extindă activitatea pe piețe externe avansate (în special cele din IT care vizează piața din Statele Unite) se confruntă cu dificultăți specifice, generate de faptul că desfășoară activități în jurisdicții cu regimuri fiscale complet diferite. Care sunt aspectele esențiale pentru conformare? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Și clădirile cu bulină roșie pot fi asigurate din această lună

Când firma cumpără servicii de asigurare pentru proprietăți, mai ales pentru cele cu risc seismic, această echipă trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a negocia cele mai bune condiții și a semna contracte valide.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2023 | 6048 | Timp de citire: 2 min.

Începând din noiembrie, proprietarii imobilelor încadrate la clasa I de risc seismic au posibilitatea de a încheia contracte de asigurare pentru aceste clădiri. Ca excepție de la regula generală, chiar și în lipsa unei polițe de asigurare obligatorii (PAD), ei vor pot încheia de acum polițe de asigurare facultative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum vor beneficia de concediul și indemnizația de risc maternal femeile antreprenor

Acest departament, care se ocupă cu contractele cu furnizorii sau colaboratorii externi (cum ar fi PFA-urile), ar putea fi interesat să înțeleagă cadrul legal și beneficiile sociale ale acestora, pentru a gestiona mai bine relațiile contractuale și pentru a se asigura că termenii colaborării sunt clari.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Noiembrie 2023 | 2968 | Timp de citire: 3 min.

În curând va intra în vigoare o lege ce oferă dreptul la concediul de risc maternal și indemnizația aferentă și femeilor antreprenor. Pentru a beneficia de aceste drepturi, femeile antreprenor trebuie să încheie un contract de asigurare pentru concedii și indemnizații medicale și să plătească un procent de 1% aplicat unei baze de calcul stabilite de lege. Concediul de risc maternal se acordă fără condiție de stagiu și indemnizația reprezintă 75% din baza de calcul stabilită conform legii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Taxarea cu 19% a alimentelor cu mult zahăr și excepția pentru cozonaci și biscuiți se pot dovedi problematice în practică

Acest departament trebuie să înțeleagă cum pot fi afectate costurile de achiziție ale materiilor prime sau produselor finite de modificările de TVA, și să se asigure că furnizorii respectă noile reguli.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2023 | 13845 | Timp de citire: 3 min.

Decizia autorităților de a aplica TVA-ul standard de 19% pentru alimentele cu mult zahăr adăugat poate aduce destul de multe probleme în practică atât pentru operatorii economici, cât și pentru inspectorii Fiscului, sunt de părere specialiștii. Inclusiv excepția pentru anumite alimente, care rămân la TVA-ul de 9%, nu este tocmai clară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR: În primă fază, nu toate ambalajele vor putea fi returnate contra garanției de 50 de bani

Departamentul trebuie să înțeleagă cum noile reguli privind ambalajele și garanția influențează costurile de cumpărare ale produselor și relația cu furnizorii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2023 | 1 | 5104 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu 30 noiembrie, România introduce Sistemul garantare – returnare (SGR), iar consumatorii trebuie să fie atenți dacă ambalajele produselor pe care le cumpără poartă simbolul SGR, pentru că, în caz contrar, nu pot primi contravaloarea garanției. Pe de altă parte, comercianții nu au voie să ceară garanție pentru produse non-SGR. Până în iunie 2024, pe piață vor exista atât ambalaje SGR, cât și ambalaje care nu se încadrează în acest sistem. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Activități economice ilicite: Firmele riscă sancționarea inclusiv pentru fapte banale, deoarece noile interdicții sunt vagi

Acest departament se ocupă cu cumpărarea de bunuri și servicii pentru firmă. Ei trebuie să se asigure că produsele au toate actele necesare de proveniență, pentru a evita amenzi sau confiscări.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 3463 | Timp de citire: 2 min.

Interdicțiile introduse recent de autorități în privința activităților economice ilicite fac posibilă sancționarea companiilor inclusiv pentru fapte aparent banale, care sunt destul de des întâlnite în practică, atrag atenția fiscaliștii. De exemplu, firmele pot fi amendate pentru nereguli ca neautorizarea codurilor CAEN, neînregistrarea punctelor de lucru sau neactualizarea obiectului principal de activitate. Citește articolul