Acest departament este interesat de gestionarea și utilizarea spațiilor fizice ale unei companii sau de identificarea unor noi locații pentru operațiuni. Articolul oferă informații despre disponibilitatea și condițiile de închiriere a unor spații în rețeaua de metrou.
În următorii ani, de transport cu metroul vor putea beneficia și locuitorii Clujului, nu doar cei din Capitală, așa că Ministerul Transporturilor (MT) propune, printr-un proiect legislativ aflat în dezbatere publică, conturarea unor reguli generale în legătură cu acest tip de transport de călători, nu particularizate doar pentru cel existent acum. Una dintre măsurile conținute în proiect stabilește că anumite spații vor putea fi închiriate firmelor sau persoanelor fizice de către operatorului de transport cu metroul, astfel încât, în aceste spații, să se poată deschidă chioșcuri. Cele peste 175 de spații comerciale din metroul bucureștean au fost desființate, după ce o decizie în acest sens a fost luată acum câțiva ani. Citește articolul
Se ocupă de partea practică a funcționării birourilor și spațiilor de lucru, inclusiv de ergonomia locului de muncă, siguranța instalațiilor electrice și prevenirea incendiilor.
În perioada 14 - 17 mai 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională intensă vizând firmele din domeniul comerțului cu flori, semințe, animale de companie și hrană pentru acestea. Scopul principal a fost verificarea respectării legislației muncii și a normelor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Campania s-a soldat cu 1.530 de controale și a dezvăluit o serie de nereguli, conducând la aplicarea a 766 de sancțiuni contravenționale, dintre care 131 au fost amenzi, totalizând peste 800.000 de lei. În urma controalelor, au fost identificate numeroase deficiențe, mai ales în domeniul SSM, unde au fost aplicate aproape 600 de sancțiuni contravenționale din care amenzi în valoare totală de 328.500 de lei. În acest context, am realizat azi o scurtă trecere în revistă a recomandărilor pentru firmele care vor să evite sancțiunile inspectorilor pe partea de SSM, în viitor: Citește articolul
Oferă detalii despre obligațiile specifice în sarcina proprietarilor și deținătorilor de terenuri sau construcții pentru a distruge ambrozia, inclusiv termene și metode. Este esențial pentru gestionarea corectă a proprietăților companiei.
Noi măsuri, mai stricte, pentru prevenirea și combaterea buruienii ambrozia au fost adoptate în Parlament anul trecut, dar pentru aplicarea acestora era nevoie și de norme suplimentare, pe care le regăsim, de marți, în Monitorul Oficial. Citește articolul
Oferă detalii despre modul în care compania trebuie să închirieze sau să dețină spații de cazare pentru angajați pentru a beneficia de avantaje fiscale, informații utile pentru gestionarea clădirilor și proprietăților companiei.
Pe lângă situațiile expres prevăzute de Codul muncii - detașare și delegare - în care angajatului trebuie să i se acopere cheltuielile de cazare (și transport), angajatorii mai pot acorda facilități de cazare sau pot acoperi astfel de cheltuieli chiar și când nu e vorba de situația deplasărilor în alte localități. Beneficiul cazării sau decontării ori suportării în mod direct a chiriei este, în esență, similar multor altor beneficii acordate de angajatori lucrătorilor - abonamente medicale, diverse tichete, prime de vacanță - doar că valoric este de cele mai multe ori superior oricăror altor beneficii. Câteva repere de ordin normativ, inclusiv fiscale cu privire la aceste cheltuieli, în materialul de azi. Citește articolul
Departamentul Administrativ se ocupă adesea de diverse aspecte legate de documentele și procesele de care au nevoie angajații. Fiind conștienți de simplificarea procedurii de obținere a duplicatului permisului online, pot oferi sprijin și informații utile angajaților, ajutându-i să rezolve mai ușor aceste situații administrative.
Procedura aferentă obținerii unui duplicat al permisului de conducere este mult simplificată începând de luna aceasta. Cei interesați pot obține documentul online, fără a mai fi necesare câteva deplasări la ghișee. Citește articolul
Acest departament se ocupă de vehiculele companiei. Este important să cunoască regulile care îi afectează pe șoferi și utilizarea vehiculelor pentru a asigura respectarea legii și a evita problemele legate de pierderea permisului de către angajați.
Pe lângă condamnare, cei ce conduc vehicule sub influența alcoolului (cu alcoolemie peste 0,8 la mie) și drogurilor vor risca suspendarea dreptului de a conduce timp de până la zece ani, potrivit unei legi recent publicate în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat de informații actualizate despre documentele de călătorie ale angajaților, mai ales dacă se ocupă cu organizarea sau asistarea deplasărilor de serviciu în străinătate.
Modificarea legislației referitoare la regimul liberei circulații a cetățenilor români a fost oficializată, după publicarea în Monitorul Oficial a Legii 174/2024. Noile prevederi se vor aplica începând cu data de 3 iulie. Documentul restricționează obținerea pașapoartelor simple temporare, care vor fi eliberate numai în cazuri excepționale și urgente. În plus, datele biometrice și datele cetățenilor români vor fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dar vor putea fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate. Părinții vor fi responsabili pentru păstrarea pașapoartelor minorilor. Citește articolul
Pentru a gestiona eficient bugetul alocat flotei de mașini a companiei și cheltuielilor asociate (combustibil, întreținere), ținând cont de regulile de deducere a TVA.
România a primit o nouă autorizare pentru limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul mașinilor, în cazul în care acestea sunt folosite și în alte scopuri decât cele profesionale. Măsura figurează într-o decizie recent publicată de Consiliul UE în Jurnalul Oficial al UE. Citește articolul
Se ocupă de aprobările și permisele necesare pentru ca firma să își desfășoare activitatea în anumite locuri, care pot fi influențate de codurile CAEN.
În contextul în care din 2025 se aplică a treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), specialiștii de la Baciu Partners au venit cu câteva recomandări utile atât pentru cei care urmează să-și schimbe obiectul de activitate, cât și pentru cei care urmează să pună pe picioare afaceri noi. Citește articolul
Acest departament, care gestionează adesea flota auto a companiei și documentele aferente (cum ar fi certificatele de înmatriculare sau gestionarea permiselor șoferilor), va fi interesat de o metodă eficientă de urmărire a acestor documente dacă sunt reținute de autorități.
Șoferii cărora li se reține permisul de conducere ori certificatul de înmatriculare a vehiculului vor putea urmări traseul documentului reținut prin intermediul platformei informatice a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Citește articolul