Acest departament poate fi interesat de informații actualizate despre documentele de călătorie ale angajaților, mai ales dacă se ocupă cu organizarea sau asistarea deplasărilor de serviciu în străinătate.
Modificarea legislației referitoare la regimul liberei circulații a cetățenilor români a fost oficializată, după publicarea în Monitorul Oficial a Legii 174/2024. Noile prevederi se vor aplica începând cu data de 3 iulie. Documentul restricționează obținerea pașapoartelor simple temporare, care vor fi eliberate numai în cazuri excepționale și urgente. În plus, datele biometrice și datele cetățenilor români vor fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dar vor putea fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate. Părinții vor fi responsabili pentru păstrarea pașapoartelor minorilor. Citește articolul
Pentru a gestiona eficient bugetul alocat flotei de mașini a companiei și cheltuielilor asociate (combustibil, întreținere), ținând cont de regulile de deducere a TVA.
România a primit o nouă autorizare pentru limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul mașinilor, în cazul în care acestea sunt folosite și în alte scopuri decât cele profesionale. Măsura figurează într-o decizie recent publicată de Consiliul UE în Jurnalul Oficial al UE. Citește articolul
Se ocupă de aprobările și permisele necesare pentru ca firma să își desfășoare activitatea în anumite locuri, care pot fi influențate de codurile CAEN.
În contextul în care din 2025 se aplică a treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), specialiștii de la Baciu Partners au venit cu câteva recomandări utile atât pentru cei care urmează să-și schimbe obiectul de activitate, cât și pentru cei care urmează să pună pe picioare afaceri noi. Citește articolul
Acest departament, care gestionează adesea flota auto a companiei și documentele aferente (cum ar fi certificatele de înmatriculare sau gestionarea permiselor șoferilor), va fi interesat de o metodă eficientă de urmărire a acestor documente dacă sunt reținute de autorități.
Șoferii cărora li se reține permisul de conducere ori certificatul de înmatriculare a vehiculului vor putea urmări traseul documentului reținut prin intermediul platformei informatice a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament este responsabil de întreținerea și gestionarea clădirilor și spațiilor companiei, inclusiv de siguranța lucrărilor de reparații sau curățenie care implică lucrul la înălțime și echipamentele necesare.
Munca la înălțime este o condiție de muncă deosebită care implică riscuri semnificative pentru lucrători, iar căderile de la înălțime, în special în domeniul construcțiilor, rămân una dintre principalele cauze ale accidentelor de muncă. Pentru a preveni accidentele și a asigura siguranța angajaților, este esențial să se respecte și să se aplice reglementările de securitate și sănătate în muncă în vigoare. Citește articolul
Acest departament gestionează spațiile și proprietățile companiei. Noile prevederi sancționează explicit proprietarii sau administratorii de imobile care permit sau tolerează consumul de substanțe. Este vital ca acest departament să se asigure că proprietățile companiei nu sunt folosite în scopuri ilegale.
La fel cum se întâmplă, de mai multă vreme, în cazul drogurilor, punerea la dispoziție, în cunoștință de cauză, a unui imobil, chiar dacă-i în paragină, pentru consumul fără drept de produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau tolerarea consumului acestora se poate pedepsi acum cu închisoare, după cum este prevăzut într-o lege apărută recent. Citește articolul
Acest departament se ocupă de buna funcționare a birourilor și clădirilor, inclusiv de siguranța mobilierului, a instalațiilor și de aranjarea spațiului, pentru a preveni accidentele.
Activitatea de birou, deși aparent lipsită de pericole, ascunde multiple riscuri din perspectiva sănătății și securității în muncă (SSM) care pot afecta sănătatea și siguranța angajaților. Este esențial ca atât angajatorii, cât și angajații să fie conștienți de aceste riscuri și să ia măsurile necesare pentru a le gestiona eficient. Iată o privire detaliată asupra principalelor riscuri și modului în care pot fi prevenite. Citește articolul
Acest departament este interesat de tendințele de pe piața imobiliară și de costurile proprietăților, pentru a lua decizii informate despre birouri, depozite sau alte spații necesare activității companiei.
În ciuda menținerii unei dobânzi ridicate la creditele acordate pentru locuințe care s-a situat în jur de 8% încă din vara anului trecut, volumul creditării a crescut din vara anuluio 2023. Chiar în condițiile în care dobânzile creditelor ipotecare sunt aproximativ duble față de cât erau cu 2-3 ani în urmă, potențialii clienții nu au mai așteptat scăderea dobânzilor, existând riscul ca să crească prețul unei locuințe noi sau chiar mai veche. Citește articolul
Acest departament se ocupă de partea practică a actualizării documentelor firmei la Registrul Comerțului, asigurându-se că toate formalitățile administrative sunt îndeplinite corect și la timp.
A treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), care se aplică efectiv din ianuarie, implică cel puțin o analiză internă la nivelul fiecărei societăți din România. Conform specialiștilor, firmele trebuie să-și dea seama dacă noua revizuire vine cu necesitatea de a actualiza, în perioada următoare, obiectul de activitate și, dacă da, să pună în mișcare formalitățile aferente. Citește articolul
Relevant pentru că include informații despre finanțări pentru modernizarea clădirilor și despre costurile cu asigurările pentru vehiculele companiei (RCA), ajutând la gestionarea eficientă a patrimoniului.
Luna iunie vine cu noutăți importante pentru utilizatorii sistemului e-Factura, însă și cu alte chestiuni fiscale demne de menționat (extinderea listei produselor accizabile, reorganizarea Direcției de mari contribuabili a Fiscului sau termenul de declarare a impozitelor pe afaceri din data de 25). De asemenea, mai sunt chestiuni importante legate de finanțări, acceptarea plăților cu cardul sau prețurile asigurărilor RCA. Citește articolul