Articolul detaliază cum sunt monitorizate veniturile din vânzări, ce declarații fiscale sunt necesare (Formularul 395) și ce consecințe financiare pot apărea (taxe, dobânzi, penalități) dacă nu sunt respectate regulile. Aceste informații sunt cruciale pentru a asigura conformitatea fiscală și contabilă a companiei.
Informațiile colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularități de care contribuabilii trebuie să țină cont. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modul în care statul verifică taxele și situația financiară a companiei, mai ales când verificările se pot face acum de la distanță.
În condițiile în care Guvernul a început să accelereze digitalizarea controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ne-am pus întrebarea dacă în viitor am putea vedea o restrângere a tipurilor de verificări prevăzute acum de Codul de procedură fiscală. Specialiștii spun, însă, că sunt șanse mici pentru o asemenea schimbare. Citește articolul
Costurile de funcționare mai mari ale mașinilor electrice, din cauza consumului energetic real diferit de cel declarat, influențează bugetele și planificarea financiară legate de flota auto sau investițiile în vehicule electrice.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat de calculul și înțelegerea indemnizației plătite pentru concediul de acomodare, chiar dacă nu e plătită de firmă, precum și de impactul fiscal sau contabil al absenței angajatului și al oricăror compensații legate de aceste situații.
Ca urmare a recentelor modificări, concediul de acomodare poate fi cerut de adoptatori pentru o perioadă de până la doi ani, adică dublul perioadei maxime prevăzute până acum de Legea adopției. Din multe puncte de vedere, concediul de acomodare este similar cu cel de creștere a copilului, angajatorii fiind obligați în ambele cazuri să încuviințeze dreptul salariaților la acest concediu, precum și să nu dispună concedierea nelegală a angajatului pe perioada concediului. Citește articolul
Explică cum sunt calculate taxele și contribuțiile financiare pentru nomazii digitali în România, inclusiv perioadele de scutire de taxe și momentul în care devin rezidenți fiscali.
Viza pentru nomazii digitali poate fi acordată celor care vor să lucreze de la distanță de pe teritoriul României pentru companii străine. Dacă îndeplinesc condițiile din lege, străinii ce obțin acest tip de viză sunt scutiți în mod expres de aplicarea impozitului și contribuțiilor sociale pentru veniturile salariale, dar numai până la momentul când legea română îi etichetează ca rezidenți fiscali în România. Citește articolul
Sunt anunțate modificări la diurnele netaxabile și la valoarea tichetelor, care influențează modul în care se calculează salariile și taxele. De asemenea, este menționat un termen important pentru depunerea unor declarații fiscale (TVA) și un webinar ANAF despre impozitarea veniturilor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Orice modificare a valorii tichetelor de masă are un impact direct asupra cheltuielilor companiei și asupra modului în care acestea sunt înregistrate și taxate. Acest departament necesită aceste informații pentru a calcula corect costurile, impozitele și contribuțiile, și pentru a actualiza bugetele.
Pentru primul semestru din 2023, autoritățile au decis menținerea valorii maxime a tichetului de masă la 30 de lei, conform unui ordin recent publicat. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre toate noutățile care influențează taxele, impozitele, contribuțiile, diurnele și tichetele. Ei se ocupă cu plățile, înregistrările financiare și cu asigurarea că firma respectă regulile fiscale și contabile, precum și obținerea de soluții fiscale anticipate.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 27 martie - 2 aprilie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Este esențial ca acest departament să fie la curent cu noile proceduri de control fiscal, deoarece ei gestionează toate aspectele financiare și contabile ale firmei și sunt direct implicați în pregătirea și desfășurarea inspecțiilor fiscale.
La sfârșitul anului trecut, prin OUG 188/2022 s-a stabilit indirect că inclusiv controalele inopinate se pot derula de la distanță fără prezența celui verificat, așa cum se poate întâmpla, mai nou, la inspecțiile fiscale. Având în vedere această schimbare teoretică, specialiștii ne-au spus că deja se observă în practică o înmulțire a controalelor inopinate derulate direct din birou. Citește articolul
Articolul vorbește despre posibilitatea ca funcționarii ANAF să răspundă pentru greșelile din controalele fiscale, ceea ce poate influența felul în care compania gestionează relația cu Fisc-ul și cum își recuperează costurile în caz de litigii fiscale.
În condițiile în care contribuabilii câștigă mult mai des în instanță decât în faza de contestație fiscală, parlamentarii vor să responsabilizeze funcționarii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, dacă instanțele consideră că legislația a fost aplicată greșit sau că au fost ignorate deciziile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), funcționarii vor răspunde solidar cu ANAF (cel puțin) pentru plata cheltuielilor de judecată ale firmelor. Citește articolul