Departament: IT și Securitatea Datelor
Mai mulți parlamentari propun limitarea accesului la anumite informații publice și instituirea unui regim special stabilit de fiecare autoritate
Chiar dacă nu e direct GDPR, articolul vorbește despre protejarea informațiilor sensibile, cum ar fi secretele comerciale sau invențiile, ceea ce este important pentru cine se ocupă de securitatea datelor și a informațiilor companiei.
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune introducerea unei noi categorii de informații care nu vor mai putea fi obținute prin solicitări depuse în baza legii privind liberul acces la informațiile de interes public, acestea urmând să fie încadrate ca având regim special, iar autoritățile ar putea refuza cererile și atunci când apreciază că datele solicitate nu sunt de interes public. Citește articolul
Jurisprudență utilă
avocatnet.ro câștigă la CJUE litigiul cu ANSPDCP privind amenda din 2019
Decizia CJUE influențează direct modul în care sistemele IT trebuie să gestioneze colectarea, stocarea și utilizarea adreselor de e-mail pentru marketing direct și gestionarea conturilor de utilizator. Este crucial pentru a se asigura că infrastructura și procesele tehnice respectă cerințele de protecție a datelor și confidențialitate.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a dat câștig de cauză publicației avocatnet.ro în litigiul cu ANSPDCP privind amenda de aproximativ 9.000 de euro aplicată în 2019. Disputa a vizat legalitatea prelucrării datelor personale ale utilizatorilor care își creau conturi pentru a accesa conținut suplimentar și a primi informări zilnice prin email. CJUE a clarificat că transmiterea de informări zilnice către utilizatorii care și-au creat conturi gratuite se încadrează în excepțiile prevăzute de legislația europeană privind protecția datelor, validând astfel modelul de business al publicației. Citește articolul
UPDATE O serie de modificări ce privesc cazierul judiciar, adoptate în Parlament
Departamentul IT este direct interesat de aspectele legate de cazierul judiciar electronic, modul în care este emis și validat (prin semnături digitale), pentru a se asigura că sistemele informatice ale companiei pot prelua, verifica și stoca în siguranță aceste documente digitale, respectând standardele de securitate și protecția datelor.
13 Noiembrie 2025 | 3651 | Timp de citire: 1 min.
Parlamentul a stabilit, printr-un proiect de lege ce a primit recent votul decisiv al deputaților, modificarea legislației privind cazierul judiciar. De pildă, acum se stabilește clar faptul că certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online doar de către cetățenii români sau de către firmele cu sediul social în România. Citește articolul
ONJN pregătește finanțarea combaterii dependenței de jocuri de noroc pentru anul 2026
Este interesat de dezvoltarea de soluții digitale, aplicații, platforme de teleterapie și utilizarea inteligenței artificiale pentru a monitoriza și preveni activități ilegale, aspecte cheie ale programului de finanțare.
Două proiecte de ordin ale Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), care stabilesc cadrul legal, principiile și procedurile pentru acordarea de finanțări nerambursabile destinate combaterii dependenței de jocuri de noroc și promovării jocului responsabil, au fost puse recent în dezbatere publică pe site-ul instituției. Proiectele vizează susținerea inițiativelor din cinci domenii de intervenție eligibile: prevenirea, tratamentul, protecția minorilor și dezvoltarea de soluții IT avansate bazate pe inteligență artificială. Citește articolul
Va apărea o platformă electronică națională, ce va permite verificarea și rezervarea denumirilor asociațiilor, fundațiilor și federațiilor
Articolul vorbește despre o nouă platformă electronică națională, verificarea online a denumirilor, completarea formularelor electronice și utilizarea semnăturii electronice calificate. Aceste aspecte tehnice și de securitate a datelor sunt direct în aria de interes a departamentului IT.
12 Noiembrie 2025 | 521 | Timp de citire: 2 min.
Atât verificarea denumirilor, cât și rezervarea lor vor fi posibile, în cazul asociațiilor, fundațiilor și federațiilor, printr-o platformă electronică națională, ce va gestionată de Ministerul Justiției, dacă un proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor va ajunge să se aplice. Citește articolul
Impozit micro: La 1 ianuarie 2026 urmează o nouă scădere a plafonului regimului
Pentru firmele din IT, este crucial să știe că anumite activități din domeniul lor (software, jocuri, servicii IT) pot schimba cota de impozitare aplicabilă microîntreprinderilor.
Plafonul în funcție de care se poate aplica impozitul micro se reduce din nou de la 1 ianuarie 2026, așa cum a stabilit Guvernul încă de acum aproape un an. Astfel, acesta va reveni, după mai mulți ani, la 100.000 euro. Citește articolul
Propunere legislativă: În cazul divorțului, numele din timpul căsătoriei să poată fi păstrat și fără acordul fostului soț
Când un angajat își schimbă numele după divorț, informațiile sale personale trebuie actualizate în toate sistemele informatice ale companiei (de exemplu, cele de HR, de salarii, de email sau de acces). Departamentul IT se asigură că aceste modificări sunt făcute corect, în siguranță și în conformitate cu regulile de protecție a datelor.
Păstrarea numelui dobândit în timpul căsătoriei după divorț ar putea deveni o decizie strict personală, necondiționată de acordul fostului partener sau de aprobarea instanței. O recentă inițiativă legislativă de modificare a Codului civil urmărește să transforme această alegere într-o manifestare de voință unilaterală, invocând dreptul fundamental la identitate, protejarea vieții profesionale și alinierea legislației naționale la standardele și jurisprudența europeană. Citește articolul
Analiză Trecerea treptată la declarații fiscale precompletate de ANAF, din ce în ce mai aproape de realitate
Departamentul IT trebuie să înțeleagă cum se vor integra sistemele informatice ale companiei cu cele noi ale ANAF (precum e-Factura, e-Transport și viitorul sistem Big Data). Este important să știe despre unificarea bazelor de date și despre prelucrarea datelor colectate pentru a asigura o bună funcționare și securitate.
Procesul multianual de digitalizare a relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se apropie de final, iar una dintre urmările așteptate ale acestuia, precompletarea declarațiilor fiscale, urmează să devină o realitate în viitorul apropiat. Însă ideea nu este nouă, ea fiind prezentă în discursul autorităților de mai mult timp. Citește articolul
Facturarea electronică, un pilon de bază în digitalizarea fiscală și operațională
Ei vor fi responsabili de implementarea sistemelor și tehnologiilor necesare pentru facturarea electronică, de asigurarea că datele sunt sigure și că sistemele firmei pot funcționa împreună cu cele din Uniunea Europeană.
Digitalizarea proceselor fiscale devine o necesitate strategică în contextul unei economii globale în continuă transformare, iar facturarea electronică (e-Invoicing) este un instrument-cheie în acest proces, redefinind modul în care companiile își gestionează tranzacțiile și raportările către autorități. Citește articolul
România evită infringementul pe ultima sută de metri
Guvernul a stabilit mai multe măsuri privind energia regenerabilă și comunitățile de energie
Digitalizarea proceselor de autorizare și instalarea contoarelor inteligente necesită implementare IT și gestionarea securizată a datelor, fiind de interes pentru acest departament.
Executivul a adoptat recent o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația existentă în domeniul energiei. Scopul principal al acesteia este alinierea cadrului legal național la prevederile unei directive europene, care urmărește creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final. Actul normativ impune autorităților eliminarea barierelor administrative și obligă operatorii de distribuție să instaleze cu prioritate contoare inteligente pentru membrii comunităților de energie. Citește articolul










