Departament: IT și Securitatea Datelor
ETIAS, noul sistem de verificare a călătorilor non-UE în 30 de țări europene, va deveni operațional la sfârșitul anului viitor
Departamentul IT și Protecția Datelor ar fi interesat de modul în care datele personale sunt colectate și procesate în cadrul acestui sistem electronic, precum și de implicațiile privind securitatea datelor pentru angajații care aplică.
Sistemul European de Informații și de Autorizare a Călătoriilor (ETIAS) va reprezenta, începând cu ultimul trimestru al anului 2026, o cerință obligatorie de intrare pentru cetățenii scutiți de viză care intenționează să călătorească în oricare dintre cele 30 de țări europene participante la sistemul ETIAS. Citește articolul
Proiect de OUG
Aplicarea facilităților la transport pentru pensionari, veterani și văduve de război se va prelungi până la final de 2026
Departamentul IT este interesat de eșecul implementării unui sistem electronic, de soluțiile tehnice propuse (cum ar fi verificarea electronică) și de modul în care datele personale ar fi gestionate în astfel de sisteme.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență menit să asigure continuitatea acordării facilităților de transport pentru anumite categorii de persoane: pensionari, veterani de război și văduve de război. Inițiativa este necesară întrucât termenele inițiale care permiteau beneficiarilor să utilizeze tichetele și taloanele tradiționale de călătorie vor expira la 31 decembrie 2026. Citește articolul
First party data: ce trebuie să știe operatorii despre colectarea și prelucrarea corectă a datelor obținute direct de la utilizatori
Departamentul IT este responsabil cu implementarea tehnică a soluțiilor de colectare și stocare a datelor. Articolul oferă detalii despre cum trebuie configurate sistemele pentru a gestiona corect consimțământul, a valida datele și a respecta cerințele GDPR privind prelucrarea acestora.
Datele colectate direct de la utilizatori, atunci când aceștia își creează conturi sau interacționează cu o platformă online, sunt cunoscute drept first party data. Aceste informații, aflate sub controlul direct al operatorilor, sunt esențiale pentru activitățile de marketing, comunicare comercială și personalizare a experienței online, însă utilizarea lor trebuie să respecte regulile stricte impuse de GDPR. Citește articolul
Funcția trezorierului trece la nivelul următor: Cum se redefinește și de ce va crește în viitorul apropiat rolul acestuia în companii
Articolul evidențiază adoptarea soluțiilor digitale, a inteligenței artificiale și a analizelor predictive ca fiind cruciale pentru evoluția rolului trezorierului, aspecte de interes major pentru departamentul IT.
Cel puțin două tendințe, care se manifestă la nivel global în cadrul companiilor – nevoite acum să deruleze afaceri într-un context global complicat, sensibil și volatil deopotrivă – se simt și în România: 1. rolul trezorierului (responsabilul cu gestiunea fluxurilor de încasări și plăți) crește considerabil și 2. companiile își extind schema organizatorică de la un om la un întreg departament de trezorerie. Citește articolul
Viza de reședință în era digitală: Ce trebuie să știi în contextul cărților de identitate electronice
Departamentului IT îi sunt relevante informațiile despre noile cărți electronice de identitate și despre aplicația RoCEIReader, pentru a înțelege cum pot fi gestionate datele digitale de identitate și cum pot fi integrate aceste tehnologii în procesele interne ale companiei, respectând regulile de protecție a datelor.
Solicitanții vizelor de reședință, cunoscute mai mult sub numele de vize „de flotant”, trebuie să știe că procesul administrativ aferent presupune respectarea obligațiilor legale și a termenelor de depunere a unor astfel de cereri. În ceea ce privește cărțile electronice de identitate (CEI), consemnarea acestui detaliu administrativ este posibilă, pentru moment, numai la eliberarea documentului. Citește articolul
Ce măsuri utile pot lua contribuabilii pentru a evita controalele fiscale, potrivit specialiștilor
Acest departament este vizat pentru că articolul subliniază importanța sistemelor informatice integrate (ERP), a e-Factura, e-Transport și SAF-T pentru o raportare financiară corectă și eficientă, sisteme de care departamentul IT se ocupă direct.
Specialiștii recomandă contribuabililor să prioritizeze anumite măsuri pentru a evita riscul declanșării unor controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Sau măcar pentru a fi pregătiți cum trebuie în cazul unor verificări. Citește articolul
Reges-Online: Delegarea nu încetează automat decât în cazul angajatului al cărui contract încetează
Acest departament este responsabil cu securitatea informațiilor și protejarea datelor personale. Articolul este crucial pentru a înțelege cum se gestionează accesul la un sistem care conține date sensibile ale angajaților (Reges), pentru a preveni accesul neautorizat și a asigura conformitatea cu regulile de protecție a datelor (GDPR).
Delegarea în Reges-Online nu încetează automat, cu excepția cazului unui angajat delegat al cărui contract de muncă încetează. În toate celelalte situații (prestatori, împuterniciți), delegarea trebuie încetată manual. Citește articolul
Black Friday 2025
Reminder Reducerile de preț: Ce trebui să știi pentru a nu fi păcălit de comercianți
Asigură că funcționalitățile site-ului (afișarea prețurilor, stocului, gestionarea recenziilor) respectă cerințele legale pentru a nu crea reclame înșelătoare.
Pentru a beneficia din plin de reducerile de Black Friday este important ca fiecare cumpărător să se informeze cu atenție despre produsele pe care le dorește și să rămână vigilent în fața posibilelor practici înșelătoare ale unor comercianți. Familiarizarea cu caracteristicile unui preț redus corect, alături de o analiză atentă a recenziilor altor clienți, poate transforma experiența de cumpărare într-una mai sigură și mai informată. Citește articolul
Un specialist explică cum trebuie colectate corect datele prin cookies, potrivit regulilor GDPR
Departamentul IT se ocupă de implementarea tehnică a soluțiilor de gestionare a cookie-urilor pe site-ul companiei și de securitatea datelor colectate, asigurându-se că totul funcționează corect și protejează informațiile utilizatorilor.
Colectarea datelor prin cookie-uri trebuie realizată cu respectarea regulilor privind consimțământul și transparența față de utilizatori. Un specialist în protecția datelor a explicat ce pași trebuie să urmeze operatorii de site-uri pentru a respecta cerințele legale, de la configurarea corectă a platformei de management al consimțământului până la colaborarea cu furnizorii de tehnologii terțe. Citește articolul
Agenda săptămânii 27 octombrie - 2 noiembrie 2025
Echipa IT trebuie să știe despre termenele pentru raportările SAF-T, deoarece acestea implică sisteme informatice complexe pentru extragerea și transmiterea datelor financiare către autorități, iar ei se asigură că aceste sisteme funcționează corect și că datele sunt securizate.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul










