Departament: IT și Securitatea Datelor
Energia regenerabilă, între proprietate privată și securitate națională
Conflictul dintre ANRE și APCE se mută în zona reglementărilor privind controlul invertoarelor deținute de prosumatori
Acest departament este direct interesat de propunerile privind securitatea cibernetică a sistemelor energetice, mai ales dacă firma are instalații de producție a energiei care ar putea fi controlate de la distanță sau ar trebui să respecte noi norme de securitate IT.
Propunerea legislativă care ar acorda Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) posibilitatea de a interveni tehnic asupra instalațiilor de energie regenerabilă a generat dezbateri intense între autorități și reprezentanții prosumatorilor. În timp ce Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) consideră necesară consolidarea securității cibernetice în sistemul energetic, Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) avertizează asupra riscului de control abuziv asupra echipamentelor private. Citește articolul
Accesul la datele privind beneficiarii reali ai companiilor din România, limitat în urma unei decizii a CJUE
Articolul este direct legat de decizia care protejează datele personale ale proprietarilor reali și dreptul la viață privată. Acest departament trebuie să știe cum se aplică aceste reguli noi pentru a asigura confidențialitatea datelor și a respecta drepturile de protecție a informațiilor în cadrul companiei.
Doar solicitanții care pot dovedi că au un interes legitim mai primesc acces la informații privind beneficiarii reali ai companiilor înregistrate la Registrul Comerțului, după ce legislația locală privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului a fost modificată în luna mai a acestui an. Astfel, jurnaliștii care solicită informații despre beneficiarii reali ai unor companii locale, de exemplu, ar putea fi refuzați, în condițiile în care legislația nu definește clar „interesul legitim” și încă nu a fost publicat un ghid oficial în acest sens. Citește articolul
UPDATE Propunerea legislativă pentru reglementarea utilizării bodycam-urilor de către polițiștii locali, adoptată la Senat
Departamentul se ocupă cu protejarea datelor personale, așa că este important să știe cum sunt ele înregistrate, folosite și păstrate, mai ales când este vorba de imagini și voce, pentru a respecta regulile GDPR.
O inițiativă legislativă care vizează completarea Legii Poliției locale cu scopul de a crea un cadru juridic pentru utilizarea camerelor audio-video portabile, tip „bodycam”, de către poliția locală a fost adoptată miercuri la Senat. Inițiativa conturează un temei legal clar pentru prelucrarea datelor cu caracter personal și stabilește condiții, limite și garanții pentru înregistrările făcute de polițiștii locali cu bodycam-urile, în condițiile în care, în prezent, numai polițiștii naționali pot folosi astfel de dispozitive. Citește articolul
UPDATE Proiectul care ar fi modificat substanțial Legea executorilor, respins definitiv în Parlament, după ce a fost declarat neconstituțional în primăvară
Se menționează introducerea semnăturii electronice calificate și a procedurilor digitale pentru executori. Departamentul IT trebuie să pregătească infrastructura și sistemele companiei pentru a lucra eficient cu aceste formate digitale, asigurând securitatea datelor și compatibilitatea cu noile cerințe.
19 Noiembrie 2025 | 8935 | Timp de citire: 5 min.
Un proiect de lege pentru modernizarea profesiei de executor judecătoresc, adoptat anul trecut cu votul final și întors în mai anul acesta în Parlament, în urma unei decizii a Curții Constituționale, a fost respins astăzi de Camera Deputaților, terminându-și astfel parcursul legislativ. Proiectul își propunea modificări substanțiale în privința exercitării profesiei. Citește articolul
Ce pot face salariații când constată date eronate în Reges Online
Articolul subliniază importanța protejării datelor personale ale angajaților și menționează că erorile sau lipsa de răspuns la solicitări pot duce la sancțiuni din partea autorităților care se ocupă cu protecția datelor (GDPR).
Trecerea de la Revisal la platforma Reges Online a evidențiat anumite neconcordanțe între datele existente și cele migrate, aspect care a generat discuții în rândul salariaților. În situațiile în care angajații identifică informații incorecte, aceștia trebuie să se adreseze angajatorului pentru rectificarea datelor, iar dacă problema nu poate fi soluționată, să depună o sesizare la inspectoratul teritorial de muncă (ITM). Citește articolul
Contabilitatea și prevenirea spălării banilor: Strategia de urmat pe termen mediu și lung
Acest departament este responsabil cu sistemele și securitatea informatică. Articolul recomandă utilizarea soluțiilor tehnologice, cum ar fi sistemele de monitorizare și raportare automată a riscurilor, iar implementarea și întreținerea lor cade în sarcina IT-ului.
Contabilii nu trebuie să se mulțumească doar cu măsuri pe termen scurt pentru identificarea și contracararea riscurilor de spălare a banilor la care sunt expuși, ci prevenirea spălării banilor trebuie să fie o strategie pe termen mediu și lung. Conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în colaborare cu Corpul Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR), domeniul contabilității este destul de expus la riscuri. Citește articolul
Propunere de modificare a Codului de procedură civilă
UPDATE Certificarea unui act ca fiind “conform cu originalul” se va putea face și cu ajutorul unei semnături electronice. Măsura, adoptată azi la Parlament
Departamentul IT este interesat de cum se vor folosi semnăturile electronice pentru a certifica documente, deoarece ei se ocupă de gestionarea și securitatea sistemelor digitale necesare.
19 Noiembrie 2025 | 28837 | Timp de citire: 1 min.
Certificarea autenticității unei copii a unui act se face, de cele mai multe ori, prin menționarea pe document a textului “conform cu originalul” și aplicarea unei semnături de mână. După cum apare într-un proiect legislativ ce a primit azi votul decisiv din Parlament, cel al deputaților, Codul de procedură civilă se va modifica, astfel încât certificarea copiilor actelor să se poată face și în baza unei semnături electronice. Citește articolul
MAI propune modificarea legislației rutiere: Șoferii vor putea fi sancționați și în baza vitezei medii de deplasare, iar accidentele ușoare vor putea fi raportate online
Introducerea unei platforme online a MAI pentru declararea accidentelor este de interes pentru IT, care trebuie să înțeleagă implicațiile tehnice și de securitate a datelor transmise prin intermediul acesteia.
19 Noiembrie 2025 | 3 | 82571 | Timp de citire: 2 min.
Legislația privind circulația pe drumurile publice se va modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus marți în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), printre măsurile propuse acum numărându-se introducerea posibilității legale de a calcula viteza medie a șoferilor între două puncte ale unui drum și sancționarea lor în baza acesteia, dar și a posibilității de raportare online a accidentelor din care rezultă doar pagube materiale. Citește articolul
Proiect de modificare și completare a Codului de procedură penală
Sunt propuse măsuri de eficientizare a procedurilor judiciare și reducere a duratei proceselor penale
Deși nu este vorba direct de securitatea sistemelor IT interne ale companiei sau de respectarea GDPR, departamentul IT și Protecția Datelor poate fi interesat de modul în care autoritățile pot efectua percheziții informatice și pot utiliza date digitale (e-mail, rețele sociale) pentru comunicări oficiale. Această informație contribuie la o înțelegere mai largă a peisajului digital în context legal.
Procedura penală va fi modificată, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, astfel încât procedurile judiciare să fie mai eficiente, iar procesele penale să aibă o durată mai mică. Astfel, vor apărea modificări privind competența de soluționare în primă instanță a infracțiunilor contra libertății și integrității sexuale săvârșite asupra minorilor, eficientizarea procedurii de cameră preliminară, dar și modificări privind citarea, conținutul actelor de sesizare și a modului de identificare a părților și martorilor. Citește articolul
Cum pot companiile să reducă riscurile în inspecțiile fiscale: O listă de verificări pentru finalul de an
Discută despre importanța sistemelor digitale de arhivare și digitalizarea proceselor contabile și fiscale, domenii unde departamentul IT joacă un rol cheie în asigurarea siguranței și accesibilității datelor pentru controale.
Sfârșitul de an fiscal reprezintă o perioadă de mare importanță pentru orice companie. Este momentul în care se finalizează închiderea contabilă, se întocmesc situațiile financiare și se fac ultimele raportări către autoritățile fiscale. Totodată, este perioada ideală pentru a identifica și gestiona potențialele riscuri fiscale care pot apărea în eventualitatea unei inspecții din partea Fiscului. Într-un mediu economic tot mai complex, în care legislația se modifică frecvent, o abordare proactivă și bine structurată poate transforma o verificare fiscală dintr-o sursă de stres într-o simplă formalitate. Citește articolul










