Departament: IT și Securitatea Datelor
Săptămâna europeană a fertilității
Care sunt cele mai importante reguli din acest an ale programului prin care statul acordă bani pentru proceduri de fertilizare
Pentru a înțelege cum funcționează platformele online care colectează date personale sensibile și care sunt cerințele de securitate și confidențialitate asociate acestor procese de prelucrare a datelor, menționate în articol.
4 Noiembrie 2025 | 561 | Timp de citire: 2 min.
Începând din 2016, în prima săptămână din noiembrie se sărbătorește, la nivel european, Săptămâna fertilității. Cu scopul creșterii natalității, în România e în desfășurare un program național, prin intermediul căruia se poate obține un sprijin de la stat în valoare de 15.000 de lei pentru proceduri de fertilizare, înscrierea cuplurilor și a persoanelor singure fiind posibilă până la finalul lunii. Citește articolul
Black Friday 2025: Recomandări ale ANPC în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărarea produselor cu preț redus
Acest departament este responsabil direct de securitatea site-urilor web, a aplicațiilor de plată și a datelor personale ale clienților. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum să securizeze plățile online și să protejeze împotriva fraudelor.
În condițiile în care peste numai câteva zile începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț, iar mulți comercianți au campanii agresive prin care urmăresc accelerarea vânzărilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le reamintește celor ce vor să cumpere diverse produse în următoarele zile că este foarte importantă o informare corectă și o atitudine prudentă în legătură cu ofertele “mult prea bune”. De asemenea, ANPC face mai multe recomandări în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărăturile de Black Friday. Citește articolul
UPDATE A fost oficializată procedura de selecție a ONG-urilor pentru monitorizarea centrelor sociale: condiții, etape și obligații
Chiar dacă nu este subiectul principal, articolul menționează accesul la informații confidențiale și consimțământul pentru publicarea datelor. Acest aspect este important pentru protecția datelor personale ale beneficiarilor, mai ales dacă sunt persoane vulnerabile, și necesită respectarea regulilor de confidențialitate și GDPR.
Recent a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin care stabilește procedura de selecție a ONG-urilor ce vor putea desfășura vizite de monitorizare în centrele sociale rezidențiale. Actul normativ detaliază atât criteriile de eligibilitate aplicabile ONG-urilor, cât și modelul de protocol de colaborare dintre acestea și Ministerul Muncii. Citește articolul
UPDATE SAF-T 2025: Raportarea lunară pe octombrie se depune până pe 2 decembrie. Sunt vizate și firmele mici
Acest departament se ocupă de sistemele informatice și de programul care generează fișierul SAF-T, asigurându-se că datele sunt preluate corect, că fișierul este valid și că este transmis în siguranță. De asemenea, ei se pot ocupa de automatizarea procesului.
3 Noiembrie 2025 | 1 | 70366 | Timp de citire: 2 min.
Declarația 406 aferentă lunii octombrie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii noiembrie 2025, conform legislației în vigoare. Deoarece vorbim de un weekend prelungit, termenul se duce automat pe 2 decembrie 2025. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul
Reminder Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an, altfel există riscul unei amenzi de până la 20.000 lei
Departamentul este interesat de sistemele informatice folosite pentru a înregistra și gestiona inventarul (ex: cititoare de coduri de bare, transmiterea datelor în sistemul contabil), inclusiv de securitatea datelor și de buna funcționare a echipamentelor IT necesare pentru inventariere.
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
Regimul armelor și munițiilor, modificat
Pierderea sau distrugerea permiselor ori a pașapoartelor europene pentru arme de foc se pot declara de-acum și prin platforma online eARM
Deoarece articolul menționează o platformă online nouă (eARM) unde se pot declara acte legate de arme, departamentul IT este interesat de securitatea datelor, funcționalitatea platformei și modul în care informațiile sunt gestionate online, mai ales că este vorba despre date sensibile.
3 Noiembrie 2025 | 337 | Timp de citire: 2 min.
Mai multe schimbări au apărut recent la regimul armelor și munițiilor, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a unei legi în acest sens. Printre altele, au apărut schimbări legate de depunerea armelor și munițiilor la un armurier autorizat pentru depozitare sau vânzare, dar și de raportarea pierderii, distrugerii sau deteriorării unor documente legate de arme, care se poate face de-acum și online, prin aplicația eARM. Citește articolul
Reminder 11 lucruri pe care trebuie să le știi despre returnarea și garanția produselor cumpărate de Black Friday și nu numai
Pentru a implementa proceduri sigure de ștergere a datelor personale de pe dispozitivele electronice returnate, respectând regulile de protecție a datelor (GDPR) și prevenind scurgerile de informații confidențiale ale clienților.
În câteva zile începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț din an, respectiv Black Friday. Dar dacă produsele pe care le primesc cei ce le cumpără cu această ocazie sau cu alte ocazii nu se ridică la așteptările lor, cumpărătorii trebuie să știe că sunt multe aspecte legale importante privind returul și garanția acestora. Citește articolul
Studiu: Confruntate cu deficitul global de personal calificat, departamentele financiare folosesc din ce în ce mai mult noile tehnologii, inclusiv AI, și caută candidați în surse noi
Articolul abordează implementarea soluțiilor tehnologice, siguranța datelor folosite de inteligența artificială, infrastructura necesară și modernizarea sistemelor informatice ale companiei (ERP), toate fiind responsabilități directe ale departamentului IT.
Departamentele financiare se confruntă cu un deficit global de personal calificat, potrivit studiului Deloitte Finance Trends 2026, iar scăderea implicării angajaților și volumul mare de muncă completează lista de provocări majore legate de forța de muncă pentru liderii financiari. În acest context, pentru a-și atinge obiectivele de recrutare și retenție de personal, liderii financiari apelează din ce în ce mai mult la noi tehnologii și abilități tehnice, folosind, de exemplu, soluții de AI și de automatizare pentru a acoperi decalajele de productivitate (40%). Citește articolul
Formularele de înregistrare în scopuri de TVA, adaptate la noutățile majore din septembrie. Certificatul de TVA poate fi emis și în format electronic
Articolul menționează că certificatul de înregistrare în scopuri de TVA poate fi emis și comunicat electronic prin Spațiul Privat Virtual (SPV). Departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele firmei sunt pregătite să primească, să stocheze și să gestioneze aceste documente digitale în siguranță.
În urma modificărilor importante din septembrie 2025 la regimul de scutire de TVA (și nu numai), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent un ordin foarte stufos prin care a actualizat formularele folosite de contribuabili la înregistrarea în scopuri de TVA. Printre altele, este vorba de formularele 010, 020, 070 și 700. Citește articolul
ETIAS, noul sistem de verificare a călătorilor non-UE în 30 de țări europene, va deveni operațional la sfârșitul anului viitor
Departamentul IT și Protecția Datelor ar fi interesat de modul în care datele personale sunt colectate și procesate în cadrul acestui sistem electronic, precum și de implicațiile privind securitatea datelor pentru angajații care aplică.
Sistemul European de Informații și de Autorizare a Călătoriilor (ETIAS) va reprezenta, începând cu ultimul trimestru al anului 2026, o cerință obligatorie de intrare pentru cetățenii scutiți de viză care intenționează să călătorească în oricare dintre cele 30 de țări europene participante la sistemul ETIAS. Citește articolul










